Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Denizyolu taşımacılığında yakıt türünün kirliliğe etkisi: EEIO uygulaması

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 1, 66 - 78, 31.01.2023
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1087108

Öz

Küreselleşen dünya taşımacılık faaliyetlerinin de doğal olarak artmasına neden olmaktadır. Teknolojik gelişmeler, taleplerin artması, küreselleşme gibi nedenler taşımacılık ve üretim faaliyetlerinde hızlanmayı beraberinde getirmektedir. Araç ve makine kullanımının artışıyla beraber özellikle fosil yakıt kullanımından dolayı çevreye verilen zararda da artış görülmektedir. Çevreye verilen zararların telafi edilemeyecek boyutlara ulaşması önlem alınmasını zorunlu kılmaktadır. Denizyolu taşımacılığında gemilerden kaynaklanan emisyonların da ana sebebi fosil yakıtlardır. Geminin seyir hızının düşürülmesi, daha az emisyona sebep olan yakıt türünün kullanılması, enerji verimliliğinin arttırılması, hava durumuna bağlı seyir planının yapılması emisyonların azaltılması için yapılan çözüm önerileridir. Bu çalışmada 30 geminin CO2 salınımı EEOI yöntemi ile hesaplanarak gemilerde kullanılan yakıt türleriyle karşılaştırılmaları yapılmaktadır. Yapılan çalışmada gemiler için tercih edilen yakıt türünün doğrudan karbon salınımı ile ilişkili olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Aygül, Ö., & Baştuğ, S. (2020). Deniz taşımacılığı kaynaklı hava kirliliği ve insan sağlığına etkisi. Journal of Maritime Transport and Logistics, 1(1), 26-40.
  • Aygül, Ö., & Baştuğ, S. (2020). Deniz Taşımacılığı Kaynaklı Hava Kirliliği ve İnsan Sağlığına Etkisi. Maritime Transport and Logistics, 26-40.
  • Bıyık, Y., & Civelekoğlu, G. (2018). Ulaşım sektöründen kaynaklı karbon ayak izi değişiminin incelenmesi. Bilge International Journal of Science and Technology Research, 2(2), 157-166.
  • Çelik, F. D., & Kırmacı, H. K. (2011). Kayseri ili kent merkezinde kükürtdioksit ve partiküler madde değerlerindeki değişimlerin incelenmesi: 1990-2007. Ekoloji, 20(79), 83-92.
  • Dönmez, T. (2021, Mart 12). Gemi Rotaları ve Çevresel Etkileri. (S. Öz, Röportaj Yapan)
  • Efecan, V., & Gürgen, E. (2019). Gemilerin sevk/tahrik sistemlerinde kullanılabilecek alternatif enerji kaynakları ve güncel yaklaşımlar. 8. Ulusal Lojistik ve Tedarik Zinciri Kongresi (s. 25-35). Niğde: AHİLER Kalkınma Ajansı.
  • EPA. (2021, Mart 21). United States Environmental Protection Agency. EPA United States Environmental Protection Agency: https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data adresinden alındı
  • Erat, E. (2014). Gemilerin operasyonel enerji verimliliğinin analizi ile gemilerde enerji verimliliğine ilişkin ulusal mevzuat uyarlaması. İstanbul: T.C. Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanlığı, Denizcilik Uzmanlık Tezi.
  • Haşimoğlu, C., İçingür, Y., & Öğüt, H. (2002). Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi. Turkish Journal of Engineering and Environmental Sciences, TÜBİTAK, 26, 127-135.
  • International Maritime Organization (IMO). (2021). Addressing climate change. A decade of action to cut GHG emissions from shipping. London: IMO.
  • Internatıonal Marıtıme Organızatıon. (2009). Guidelines for voluntary use of the ship energy efficiency operational indicator (EEOI) . London: IMO.
  • Karataş, A. (2022, 2 12). Enerji Verimliliği. (S. Öz, Röportaj Yapan)
  • Kelen, F. (2014). Motorlu taşıt emisyonlarının insan sağlığı ve çevre üzerine etkileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 80-87.
  • Kılıç, A. (2009). Marmara Denizi’nde gemilerden kaynaklanan egzoz emisyonları. BAÜ FBE Dergisi, 11(2), 124-134.
  • Kodak, G., & Acarer, T. (2021). İstanbul Boğazı’nda deniz trafik düzenlemelerinin kaza oranına etkisinin değerlendirmesi . . Aquatic Research , 4 (2) , , 181-207.
  • Kruse, J., Santıs, L., Eaton, S., & Bıllıngs, R. (2018, Ocak-Şubat). Marine transportation and the environment. Tr News(313), s. 12-20.
  • Küçük, Y. K., & Topçu, A. (2012). Deniz Taşımacılığından Kaynaklanan Kirlilik. Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi 4(2), 75-80.
  • Millet, Y. (2022, Ocak 12). Denizyolu Taşımacılığında Yeşil Yaklaşımlar: Gemilerden Kaynaklanan Emisyonların İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul, Türkiye: İstanbul Ticaret Üniversitesi, YOK Tez Merkezi.
  • Özet, H., & Büyükakıncı, B. Y. (2020). Altın geri dönüşüm prosesindeki azot oksit emisyonunun düşürülmesi. Academic Platform Journal of Engineering and Science, 8(3), 565-571.
  • Özmen, T. (2009). Sera Gazı, Küresel Isınma ve Kyoto Protokolü. TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Dergisi, 1, 42-46.
  • Sert, O., & Bilgili, L. (2019). Gemi hız optimizasyonunun fayda-maliyet ilişkisi üzerindeki etkileri hakkında değerlendirme. Gemi ve Deniz Teknolojisi Dergisi(215), 1-8.
  • Smart KR. (2013). Ship Energy Efficiency Management Plan.
  • TEMA. (2022, 3 3). TEMA, Türkiye Erozyonla Mücadele, Ağaçlandırma ve Doğal Varlıkları Koruma Vakfı. Trakyayı Kıyıköy-Saroz Petrol Boru Hattına Kurban Etmeyelim: https://www.tema.org.tr/basin-odasi/basin-bultenleri/trakyayi-kiyikoy-saroz-petrol-boru-hattina-kurban-etmeyelim adresinden alındı
  • Topaloğlu, H. (2013). Ticari gemilerin karbondioksit emisyon etkilerinin değerlendirilmesi ve analizi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Deniz Bilimleri Ve İşletmeciliği Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • TÜİK. (2021, Mart 30). Türkiye İstatistik Kurumu. Türkiye İstatistik Kurumu: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Sera-Gazi-Emisyon-Istatistikleri-1990-2019-37196&dil=1 adresinden alındı
  • Türkiye Cumhuriyeti Çevre ve Şehircilik Bakanlığı. (2018). Türkiye’nin yedinci ulusal bildirimi. Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Çevre ve Şehircilik Bakanlığı.
  • Union of Concerned Scientists. (2020, Ağustos 12). Union of Concerned Scientists. Union of Concerned Scientists: https://www.ucsusa.org/resources/each-countrys-share-co2-emissions adresinden alındı
  • Uyumaz, A., Boz, F., Yılmaz, E., Solmaz, H., & Polat, S. (2017). Taşıt egzoz emisyonlarını azaltma yöntemlerindeki gelişmeler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(Özel), 15-24.
  • Winnes, H., & Fridell, E. (2009). Particle emissions from ships: dependence on fuel type. Journal of the Air & Waste Management Association, 59, 1391–1398.
  • Yiğit, K. (2018). Gemi Teknolojisinde Alternatif Enerji Sistemlerinin Kullanım Potansiyelinin İncelenmesi. Gemi ve Deniz Teknolojisi Dergisi(214), 5-18.
  • Zencirci, S. A., & Işıklı, B. (2017). Hava Kirliliği. Türk Dünyası Uygulama Ve Araştırma Merkezi Halk Sağlığı Dergisi, 2(2), 24-36.

Effect of fuel type on maritime transportation's pollution: An EEOI application

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 1, 66 - 78, 31.01.2023
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1087108

Öz

The globalizing world naturally causes an increase in transportation activities. Reasons such as technological developments, increasing demands and globalization bring acceleration in transportation and production activities. With the increase in the use of vehicles and machinery, there is an increase in the damage to the environment, especially due to the use of fossil fuels. The fact that the damage to the environment reaches irreparable levels necessitates taking precautions. Fossil fuels are the main cause of emissions from ships in maritime transport. Reducing the cruising speed of the ship, using the fuel type that causes less emission, increasing energy efficiency, and making a weather-dependent cruise plan are the solutions to reduce emissions. In this study, the CO2 emissions of 30 ships are calculated with the EEOI method and compared with the fuel types used in the ships. In the study, it is seen that the preferred fuel type for ships is directly related to carbon emissions.

Kaynakça

  • Aygül, Ö., & Baştuğ, S. (2020). Deniz taşımacılığı kaynaklı hava kirliliği ve insan sağlığına etkisi. Journal of Maritime Transport and Logistics, 1(1), 26-40.
  • Aygül, Ö., & Baştuğ, S. (2020). Deniz Taşımacılığı Kaynaklı Hava Kirliliği ve İnsan Sağlığına Etkisi. Maritime Transport and Logistics, 26-40.
  • Bıyık, Y., & Civelekoğlu, G. (2018). Ulaşım sektöründen kaynaklı karbon ayak izi değişiminin incelenmesi. Bilge International Journal of Science and Technology Research, 2(2), 157-166.
  • Çelik, F. D., & Kırmacı, H. K. (2011). Kayseri ili kent merkezinde kükürtdioksit ve partiküler madde değerlerindeki değişimlerin incelenmesi: 1990-2007. Ekoloji, 20(79), 83-92.
  • Dönmez, T. (2021, Mart 12). Gemi Rotaları ve Çevresel Etkileri. (S. Öz, Röportaj Yapan)
  • Efecan, V., & Gürgen, E. (2019). Gemilerin sevk/tahrik sistemlerinde kullanılabilecek alternatif enerji kaynakları ve güncel yaklaşımlar. 8. Ulusal Lojistik ve Tedarik Zinciri Kongresi (s. 25-35). Niğde: AHİLER Kalkınma Ajansı.
  • EPA. (2021, Mart 21). United States Environmental Protection Agency. EPA United States Environmental Protection Agency: https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data adresinden alındı
  • Erat, E. (2014). Gemilerin operasyonel enerji verimliliğinin analizi ile gemilerde enerji verimliliğine ilişkin ulusal mevzuat uyarlaması. İstanbul: T.C. Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanlığı, Denizcilik Uzmanlık Tezi.
  • Haşimoğlu, C., İçingür, Y., & Öğüt, H. (2002). Dizel motorlarında egzoz gazları resirkülasyonunun (EGR) motor performansı ve egzoz emisyonlarına etkisinin deneysel analizi. Turkish Journal of Engineering and Environmental Sciences, TÜBİTAK, 26, 127-135.
  • International Maritime Organization (IMO). (2021). Addressing climate change. A decade of action to cut GHG emissions from shipping. London: IMO.
  • Internatıonal Marıtıme Organızatıon. (2009). Guidelines for voluntary use of the ship energy efficiency operational indicator (EEOI) . London: IMO.
  • Karataş, A. (2022, 2 12). Enerji Verimliliği. (S. Öz, Röportaj Yapan)
  • Kelen, F. (2014). Motorlu taşıt emisyonlarının insan sağlığı ve çevre üzerine etkileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 80-87.
  • Kılıç, A. (2009). Marmara Denizi’nde gemilerden kaynaklanan egzoz emisyonları. BAÜ FBE Dergisi, 11(2), 124-134.
  • Kodak, G., & Acarer, T. (2021). İstanbul Boğazı’nda deniz trafik düzenlemelerinin kaza oranına etkisinin değerlendirmesi . . Aquatic Research , 4 (2) , , 181-207.
  • Kruse, J., Santıs, L., Eaton, S., & Bıllıngs, R. (2018, Ocak-Şubat). Marine transportation and the environment. Tr News(313), s. 12-20.
  • Küçük, Y. K., & Topçu, A. (2012). Deniz Taşımacılığından Kaynaklanan Kirlilik. Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi 4(2), 75-80.
  • Millet, Y. (2022, Ocak 12). Denizyolu Taşımacılığında Yeşil Yaklaşımlar: Gemilerden Kaynaklanan Emisyonların İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul, Türkiye: İstanbul Ticaret Üniversitesi, YOK Tez Merkezi.
  • Özet, H., & Büyükakıncı, B. Y. (2020). Altın geri dönüşüm prosesindeki azot oksit emisyonunun düşürülmesi. Academic Platform Journal of Engineering and Science, 8(3), 565-571.
  • Özmen, T. (2009). Sera Gazı, Küresel Isınma ve Kyoto Protokolü. TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Dergisi, 1, 42-46.
  • Sert, O., & Bilgili, L. (2019). Gemi hız optimizasyonunun fayda-maliyet ilişkisi üzerindeki etkileri hakkında değerlendirme. Gemi ve Deniz Teknolojisi Dergisi(215), 1-8.
  • Smart KR. (2013). Ship Energy Efficiency Management Plan.
  • TEMA. (2022, 3 3). TEMA, Türkiye Erozyonla Mücadele, Ağaçlandırma ve Doğal Varlıkları Koruma Vakfı. Trakyayı Kıyıköy-Saroz Petrol Boru Hattına Kurban Etmeyelim: https://www.tema.org.tr/basin-odasi/basin-bultenleri/trakyayi-kiyikoy-saroz-petrol-boru-hattina-kurban-etmeyelim adresinden alındı
  • Topaloğlu, H. (2013). Ticari gemilerin karbondioksit emisyon etkilerinin değerlendirilmesi ve analizi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Deniz Bilimleri Ve İşletmeciliği Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • TÜİK. (2021, Mart 30). Türkiye İstatistik Kurumu. Türkiye İstatistik Kurumu: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Sera-Gazi-Emisyon-Istatistikleri-1990-2019-37196&dil=1 adresinden alındı
  • Türkiye Cumhuriyeti Çevre ve Şehircilik Bakanlığı. (2018). Türkiye’nin yedinci ulusal bildirimi. Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Çevre ve Şehircilik Bakanlığı.
  • Union of Concerned Scientists. (2020, Ağustos 12). Union of Concerned Scientists. Union of Concerned Scientists: https://www.ucsusa.org/resources/each-countrys-share-co2-emissions adresinden alındı
  • Uyumaz, A., Boz, F., Yılmaz, E., Solmaz, H., & Polat, S. (2017). Taşıt egzoz emisyonlarını azaltma yöntemlerindeki gelişmeler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(Özel), 15-24.
  • Winnes, H., & Fridell, E. (2009). Particle emissions from ships: dependence on fuel type. Journal of the Air & Waste Management Association, 59, 1391–1398.
  • Yiğit, K. (2018). Gemi Teknolojisinde Alternatif Enerji Sistemlerinin Kullanım Potansiyelinin İncelenmesi. Gemi ve Deniz Teknolojisi Dergisi(214), 5-18.
  • Zencirci, S. A., & Işıklı, B. (2017). Hava Kirliliği. Türk Dünyası Uygulama Ve Araştırma Merkezi Halk Sağlığı Dergisi, 2(2), 24-36.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yeşim Millet 0000-0001-7906-1575

Yahya Fidan 0000-0002-5012-3629

Sabri Öz 0000-0002-6280-726X

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2022
Kabul Tarihi 25 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Millet, Y., Fidan, Y., & Öz, S. (2023). Effect of fuel type on maritime transportation’s pollution: An EEOI application. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), 66-78. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1087108
Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.