Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kamu yönetimi tezsiz yüksek lisans programı öğrencilerine göre öğrenimde yaşanan sorunlar ve öneriler

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 2, 465 - 478, 30.04.2023
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1198135

Öz

Kamu yönetimi tezsiz yüksek lisans programı öğrencileri eğitimlerinde çeşitli sorunlar yaşamaktadır. Sorunlarına çözüm beklemetedirler. Sorunların neler olduğu ve nasıl çözüleceği sorusu bu araştırmanın konusudur.Araştırma, araştırmanın yürütüldüğü kamu yönetimi anabilim dalı tezsiz yüksek lisans programındaki öğrencilerin görüşleri doğrultusunda programda yaşanan sorunları ve çözümü için önerileri belirlemeyi amaçlamıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemi, olgu bilim, tekli durum deseniyle betimsel olarak yürütülmüştür. Olasılıklı olmayan örnekleme türlerinden biri olan amaçlı örneklem yöntemi seçilmiştir. Katılımcı grubunu tezsiz yüksek lisans programına kayıtlı kamu yönetimi anabilim dalı öğrencilerinden belirlenenöğrencileroluşturmuştur.Veri toplama aracı olarak gözlem ve görüşmeyle doküman incelemesinden yararlanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme sorularıyla veriler toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler Maxqda 2022 programında kodlanmış, kodlara dayalı kategorilere ve kategorilere dayalı temalara ulaşılmıştır. Katılımcılara göre bölümdeki öğrenimde yaşanan sorunlar iki temel etkenden kaynaklanmaktadır. Bunlardan biri öğrencilerin kendilerinden kaynaklanan sorunlar ve diğeri ise tezsiz yüksek lisans programındaki uygulamalardan kaynaklanan sorunlardır.

Kaynakça

  • Ak, S., & Soybalı, H. H. (2021). Turist Rehberliği Tezsiz Yüksek Lisans Eğitimi: Dersler ve Akademisyenler Üzerine Bir Araştırma. Turist Rehberliği Dergisi (TURED), 4(2), 119–142. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2126095
  • Altındiş, S., & Ergin, A. (2018). Araştırma Evreni ve Örneklemi. Ş. Aslan (Ed.), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (s. 81-104). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Arabacı, İ. B. (2008). Ortaöğretim Sosyal Alanlar Tezsiz Yüksek Lisans I. Dönem Öğrencilerinin Okul Deneyimi Uygulamalarına İlişkin Tutumları. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 7(1), 124–129. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fudad/issue/47171/593934
  • Aras, N. (2004). Üniversite Yasası Nasıl Olmalı? Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Forumu Sıra No: 23, TÜBİTAK Matbaası.
  • Aslan, Ş., & Özen, M. Y. (2018). Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar. Ş. Aslan içinde, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (s. 47-55). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Aycan, Ş., Ayçana, N., & Türkoğuz, S. (2005). Fen - Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Tezsiz Yüksek Lisans Programlarından Beklentileri ve Kaygıları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 17–25. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/234996
  • Aziz, A. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri . Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bağlıbel, M., & Arslan, C. M. (2014). Eğitim Yönetimi , Teftişi , Planlaması ve Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programına Ġlişkin Mezun Görüşleri : Gaziantep Üniversitesi Örneği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4), 1079–1095. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/223570
  • Baş, T., & Akturan, U. (2017). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Araştırma Yöntemleri Örnek Uygulamalı Adım Adım Vaka Analizi. Ankara: Seçkin Yayınları Sosyal Bilimler No: 66.
  • Creswell, J. W. (2018). Araştırma Deseni, Çeviren: Selçuk Beşir Demir. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çakır, Ö., Kan, A., & Sünbül, Ö. (2006). Öğretmenlik Meslek Bilgisi ve Tezsiz Yüksek Lisans Programlarının Tutum ve Özyeterlik Açısından Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 36–47. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/161004
  • Durmuşçelebi, M. (2008). Tezsiz Yüksek Lisans Öğrenimi Gören Öğretmen Adaylarının Program Hakkındaki Görüşleri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstütüsü Dergisi, 1(25), 171–192. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/219462
  • Güven, S. (2009). Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programının Öğretmen Adaylarına Kazandırdığı Mesleki Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi İzleme Çalışması. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(22), 141–148. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/843259
  • Göze, E. (1990). Üniversite Niçin Çöktü? Profesörler Geçiyor. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Kaya, Y. K. (1984). İnsan Yetiştirme Düzenimiz: Politika, Eğitim, Kalkınma. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Kaya, Y. K. (1993). İnsan Yetiştirme Düzenimize Yeni Bir Bakış Eğitimde Model Arayışı. Ankara: Bilim Yayınları.
  • Kıray, G. (2005). Tezsiz Yüksek Lisans Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 119–127. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/235024
  • Köksoy, M. (1998). Yükseöğretimde Kalite ve Türk Yüksek Öğretimi İçin Öneriler. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları.
  • Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. (2016, 04 20). Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. Resmi Gazete Sayısı 29690. Ankara: Resmi Gazete, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=21510&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5.
  • Memduhoğlu, H. B., & Topsakal, C. (2008). Öğrenci ve Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yükseklisans Programlarının Niteliği ve Programlarda Yaşanan Sorunlar. Ege Eğitim Dergisi, 9(1), 95–129. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egeefd/issue/4912/67262
  • Mert, H. (2020). Muhasebe ve Denetim Tezsiz Yüksek Lisans Programlarının Mesleki Gelişmeye Katkısı: Aday Meslek Mensuplarına Yönelik Bir Araştırma. 19(59), 141–156. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1869685
  • Özben, Ş. (2005). Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25433/268384
  • Şahin, S., & Balkar, B. (2007). Türk Dili ve Edebiyatı Öğrencilerinin Tezsiz Yüksek Lisans Programına İlişkin Görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 8(1), 89–112. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/57069
  • Sarıtaş, E., & Şahin, Ü. (2011). Sosyal Alanlar Eğitimi Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Görüşleri. Education Sciences, 6(1), 1152–1165. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/185693
  • Şenel, H., Köksal, A., Demir, İ., Sertelin, Ç., & Kılıçaslan, A. (2005). Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Bazı Özellikler Açısından İncelenmesi. HAYEF Journal of Education, 2(1), 107–117. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/93041
  • Subaşı, M., & Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419–426. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/474049
  • Tarkun, E. T. (2000). Nitel Araştırmalar. Öneri Dergisi, 3(4), 29–34. https://doi.org/10.14783/maruoneri.734111 TCCBSBB. (2019). On Birinci Kalkınma Planı (2019 2023). https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/07/On_Birinci_Kalkinma_Plani-2019-2023.pdf
  • Ulutaş, D. A. (2018). Görüşme Tekniği. Ş. Aslan içinde, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (s. 325-341). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Umur, Z., & Demirtaş, H. (2018). Eğitim Yönetimi ve Denetimi Tezsiz Yüksek Lisans Programındaki Derslerin İçeriği ve Öğrenme Öğretme Sürecine İlişkin Öğrenci ve Öğretim Üyelerinin Görüşleri. Yüksekögretim Dergisi, 8(1), 90–102. https://doi.org/10.2399/yod.17.021
  • Varcan, N. (2021). Uzaktan Öğretim Tezsiz Yüksek Lisans Programlarının Finansmanı. Anadolu Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 7(2), 267–273. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1739543
  • Yaman, M., Bilgin, A., & Çakır, E. (2020). Dijital Çağda Kamu Yönetimi Lisans Müfredatları: Türkiye Üzerine Bir İnceleme. 2(1), 28–40. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/957618
  • Yılmaz, M., & Çimen, O. (2008). Biyoloji Eğitimi Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Biyoloji Öğretimi Öz-Yeterlik İnanç Düzeyleri. 5(1), 20–29. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/146322
  • Yükseköğretim Kanunu. (1981, 11 06). Yükseköğretim Kanunu. Sayı: 17506, Tertip: 5, Cilt: 21, Madde: 3 . Ankara: Resmi Gazete https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf.

Students’ problems and solution recommendations according to the students of the non-thesis master’s programs of public administration

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 2, 465 - 478, 30.04.2023
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1198135

Öz

Students of the non-thesis master's program in public administration experience various problems in their education. They are waiting for a solution to their problems. The question of what the problems are and how to solve them isthe subject of this research.The study aimed to identify program problems and solutions based on the perceptionsof students enrolled in a non-thesis master’s program of public administrationwhere the research was conducted. The study was conducted descriptively using the qualitative research methodof case design descriptive analysis, and a single case design. The non-probabilistic sampling method of purposeful sampling was used. The participant group was made up of public administration students enrolled in the non-thesis master’s program. Data were gathered through observation, interviews, and document analysis. Semi-structured interview questions were used to collect data. The research data were coded in the Maxqda 2022 program, and categories based on codes and themes based on categories were identified. According to the participants, the problems experienced in education in the non-thesis master’sprogram arise from two main factors.One of them is the problems arising from the studentsand the other is the problems arising from the applications in the non-thesis master's program.

Kaynakça

  • Ak, S., & Soybalı, H. H. (2021). Turist Rehberliği Tezsiz Yüksek Lisans Eğitimi: Dersler ve Akademisyenler Üzerine Bir Araştırma. Turist Rehberliği Dergisi (TURED), 4(2), 119–142. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2126095
  • Altındiş, S., & Ergin, A. (2018). Araştırma Evreni ve Örneklemi. Ş. Aslan (Ed.), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (s. 81-104). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Arabacı, İ. B. (2008). Ortaöğretim Sosyal Alanlar Tezsiz Yüksek Lisans I. Dönem Öğrencilerinin Okul Deneyimi Uygulamalarına İlişkin Tutumları. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 7(1), 124–129. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fudad/issue/47171/593934
  • Aras, N. (2004). Üniversite Yasası Nasıl Olmalı? Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Forumu Sıra No: 23, TÜBİTAK Matbaası.
  • Aslan, Ş., & Özen, M. Y. (2018). Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar. Ş. Aslan içinde, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (s. 47-55). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Aycan, Ş., Ayçana, N., & Türkoğuz, S. (2005). Fen - Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Tezsiz Yüksek Lisans Programlarından Beklentileri ve Kaygıları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 17–25. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/234996
  • Aziz, A. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri . Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bağlıbel, M., & Arslan, C. M. (2014). Eğitim Yönetimi , Teftişi , Planlaması ve Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programına Ġlişkin Mezun Görüşleri : Gaziantep Üniversitesi Örneği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4), 1079–1095. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/223570
  • Baş, T., & Akturan, U. (2017). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Araştırma Yöntemleri Örnek Uygulamalı Adım Adım Vaka Analizi. Ankara: Seçkin Yayınları Sosyal Bilimler No: 66.
  • Creswell, J. W. (2018). Araştırma Deseni, Çeviren: Selçuk Beşir Demir. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çakır, Ö., Kan, A., & Sünbül, Ö. (2006). Öğretmenlik Meslek Bilgisi ve Tezsiz Yüksek Lisans Programlarının Tutum ve Özyeterlik Açısından Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 36–47. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/161004
  • Durmuşçelebi, M. (2008). Tezsiz Yüksek Lisans Öğrenimi Gören Öğretmen Adaylarının Program Hakkındaki Görüşleri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstütüsü Dergisi, 1(25), 171–192. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/219462
  • Güven, S. (2009). Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programının Öğretmen Adaylarına Kazandırdığı Mesleki Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi İzleme Çalışması. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(22), 141–148. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/843259
  • Göze, E. (1990). Üniversite Niçin Çöktü? Profesörler Geçiyor. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Kaya, Y. K. (1984). İnsan Yetiştirme Düzenimiz: Politika, Eğitim, Kalkınma. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Kaya, Y. K. (1993). İnsan Yetiştirme Düzenimize Yeni Bir Bakış Eğitimde Model Arayışı. Ankara: Bilim Yayınları.
  • Kıray, G. (2005). Tezsiz Yüksek Lisans Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 119–127. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/235024
  • Köksoy, M. (1998). Yükseöğretimde Kalite ve Türk Yüksek Öğretimi İçin Öneriler. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları.
  • Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. (2016, 04 20). Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. Resmi Gazete Sayısı 29690. Ankara: Resmi Gazete, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=21510&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5.
  • Memduhoğlu, H. B., & Topsakal, C. (2008). Öğrenci ve Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yükseklisans Programlarının Niteliği ve Programlarda Yaşanan Sorunlar. Ege Eğitim Dergisi, 9(1), 95–129. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egeefd/issue/4912/67262
  • Mert, H. (2020). Muhasebe ve Denetim Tezsiz Yüksek Lisans Programlarının Mesleki Gelişmeye Katkısı: Aday Meslek Mensuplarına Yönelik Bir Araştırma. 19(59), 141–156. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1869685
  • Özben, Ş. (2005). Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25433/268384
  • Şahin, S., & Balkar, B. (2007). Türk Dili ve Edebiyatı Öğrencilerinin Tezsiz Yüksek Lisans Programına İlişkin Görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 8(1), 89–112. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/57069
  • Sarıtaş, E., & Şahin, Ü. (2011). Sosyal Alanlar Eğitimi Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Görüşleri. Education Sciences, 6(1), 1152–1165. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/185693
  • Şenel, H., Köksal, A., Demir, İ., Sertelin, Ç., & Kılıçaslan, A. (2005). Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Bazı Özellikler Açısından İncelenmesi. HAYEF Journal of Education, 2(1), 107–117. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/93041
  • Subaşı, M., & Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419–426. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/474049
  • Tarkun, E. T. (2000). Nitel Araştırmalar. Öneri Dergisi, 3(4), 29–34. https://doi.org/10.14783/maruoneri.734111 TCCBSBB. (2019). On Birinci Kalkınma Planı (2019 2023). https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/07/On_Birinci_Kalkinma_Plani-2019-2023.pdf
  • Ulutaş, D. A. (2018). Görüşme Tekniği. Ş. Aslan içinde, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (s. 325-341). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Umur, Z., & Demirtaş, H. (2018). Eğitim Yönetimi ve Denetimi Tezsiz Yüksek Lisans Programındaki Derslerin İçeriği ve Öğrenme Öğretme Sürecine İlişkin Öğrenci ve Öğretim Üyelerinin Görüşleri. Yüksekögretim Dergisi, 8(1), 90–102. https://doi.org/10.2399/yod.17.021
  • Varcan, N. (2021). Uzaktan Öğretim Tezsiz Yüksek Lisans Programlarının Finansmanı. Anadolu Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 7(2), 267–273. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1739543
  • Yaman, M., Bilgin, A., & Çakır, E. (2020). Dijital Çağda Kamu Yönetimi Lisans Müfredatları: Türkiye Üzerine Bir İnceleme. 2(1), 28–40. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/957618
  • Yılmaz, M., & Çimen, O. (2008). Biyoloji Eğitimi Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Biyoloji Öğretimi Öz-Yeterlik İnanç Düzeyleri. 5(1), 20–29. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/146322
  • Yükseköğretim Kanunu. (1981, 11 06). Yükseköğretim Kanunu. Sayı: 17506, Tertip: 5, Cilt: 21, Madde: 3 . Ankara: Resmi Gazete https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oktay Alkuş 0000-0001-5046-9366

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 2 Kasım 2022
Kabul Tarihi 27 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Alkuş, O. (2023). Students’ problems and solution recommendations according to the students of the non-thesis master’s programs of public administration. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2), 465-478. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1198135
Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.