Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL PAZARLAMADA İNOVASYONUN ÖNEMİ VE HAZIR GİYİM SEKTÖRÜ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 4, 1050 - 1059, 10.10.2024
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1546887

Öz

Bu çalışmanın amacı, literatürdeki çalışmaları incelemek ve sosyal pazarlamada inovasyonun önemine dikkat çekmektir. Günümüz tüketicileri, bireysel ve toplumsal anlamda çok sayıda problemle karşılaşmaktadır. Söz konusu problemlere çözüm üretmeyi hedefleyen işletmeler, toplum yararına katkı sağlayacak sosyal projeler geliştirmektedir. Olumlu davranışları teşvik eden ve değişime katkı sağlayan bu projeler tüketicilerin haklarını korumaktadır. Sosyal pazarlama faaliyetleri, işletmelerin kuruluş felsefelerini ve önceliklerini ön plana çıkarmaktadır. Bu çalışmayla birlikte LcWaikiki’nin tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik sosyal faaliyetleri, Limitless koleksiyonu kapsamında ele alınmaktadır. Başarılı bir “sosyal inovasyon projesi” olduğu gerekçesi ile araştırılan bu koleksiyon, özel gereksinimli bireylerin giyinme ihtiyaçlarını karşılamaktadır. Birçok alanda yeniliğe öncülük eden LcWaikiki, dezavantajlı gruplar arasında yer alan özel gereksinimli bireylerin giyinme ihtiyaçlarına kayıtsız kalmamaktadır. Bu koleksiyon ile sosyal fayda ön planda tutulmakta ve tüketicilerin gündelik yaşamlarına kolaylık sağlanmaktadır. Farklı cinsiyet ve yaş gruplarına hitap eden bu koleksiyon, Türkiye’de bir ilki gerçekleştirmektedir. Bu çalışmada, nitel bir araştırma yöntemi olan “içerik analizi” yöntemi kullanılmaktadır.

Destekleyen Kurum

Selçuk Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü

Kaynakça

  • Andreasen, A. R. (1994). Social Marketing: Its Definition and Domain. Journal of Public Policy & Marketing, 13(1), 108-114. https://www. jstor .org /stable/30000176 adresinden alındı
  • Arıkan, C., Jan, N., & Eczacıbaşı, F. (2011). Ülkemizde İnovasyon ve Ulusal İnovasyon Girişimi. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi.
  • Arman, A. (2023). Ayşe Arman Yazılar. 04 16, 2023 tarihinde Ayşe Arman: https://www.armanayse.com/huzurlarinizda-muhtesem-bir-rol-model-dezavantajli-bireyler-icin-engelli- dostu-koleksiyon-yaratti/ adresinden alındı
  • Aşçı, K., & Koca, E. (2023). Medikal Amaçlı Kullanılan Kompresyon Giysilerinin Dış Giyim Konforuna Etkileri ve Tasarım Önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi(138), 180-195. doi:10.29228/ASOS.67
  • Aydın, G., & Çelik, S. (2020). Sosyal Amaca Yönelik Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketici Temelli Marka Değeri Boyutları Üzerindeki Rolü. Electronic Turkish Studies, 3943-3960. doi:http://doi.org/10.7827/TurkishStudies.47866
  • Başfırıncı, Ç. Ş. (2008). Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak Web Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri. Yönetim, 19(61), 52-71.
  • BEPA, B. o. (2010). Empowering People, Driving Change: Social İnnovation in the European Union. European Website on Integration. https://ec.europa.eu/migrant-integration/library-document/empowering-people- driving-change-social-innovation-european-union_en adresinden alındı
  • Capital Listeler. (2019). Nisan 16, 2023 tarihinde Capital: https://www.capital.com.tr/listeler/capital-500 adresinden alındı
  • Çiçek, M. (2018). The Mutual Relationship Between Marketing and Society. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(5), 117-133. doi:10.15869/itobiad.465784
  • Goldberg, D. (2013). Social Innovation: What It Is and What It Isn’t. Stanford Social İnnovation Review, 2. doi:10.48558/bnt8-gc68
  • Güllülü, U., Ünal, S., Gödekmerdan, L., & Deniz, A. (2009). Tüketicilerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına Yönelik Tutumları Üzerine Bir Alan Araştırması ( Turkcell Erzurum Çağrı Merkezi). 14. Ulusal Pazarlama Kongresi, 3, s. 78-94. Yozgat. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ppad/issue/61016/906115 adresinden alındı
  • Karakullukcu, B. (2020). Nitel Araştırmalarda İçerik Analizi VE Pazarlama Örnekleri. M. Zerenler (Dü.) içinde, Pazarlamanın Nitel Çağı Araştırma Desenleri, Kuramlar ve Uygulamalar (s. 137-157). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Kotler, P., & Armstrong, G. (2018). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kotler, P., & Keller, K. L. (2018). Uzun Dönemli Başarı İçin Pazarlama Sorumluluğunu Yönetmek. P. Kotler, K. L. Keller, & İ. Kırcova (Dü.) içinde, Pazarlama Yönetimi (M. Y. Gürce, Çev., s. 656-687). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kotler, P., & Levy, S. J. (1969). Broadening The Concept Of Marketing. Journal Of Marketing, 33(1), 10-15. doi:10.2307/1248740
  • Krippendorff, K. (2013). Content Analysis In Introduction To Its Methodology. California: Sage Publications.
  • Lc Waikiki . (2023). 04 16, 2023 tarihinde Lc Waikiki: https://corporate.lcwaikiki.com/hakkimizda adresinden alındı
  • Lc Waikiki Limitless Koleksiyonu. (2023, 02 01). Lc Waikiki: https://www.lcwaikiki.com/tr- TR/TR/arama?q=Limitless adresinden alındı
  • Lc Waikiki Sürdürülebilirlik. (2023). 2023 tarihinde Lc Waikiki: https://corporate.lcwaikiki.com/doga-adina adresinden alındı
  • Lee, N. R., & Kotler, P. (2020). Sosyal Pazarlama Sosyal Fayda için Davranış Değişimi. Londra: SAGE Publications.
  • Lokhande, M. A. (2003, Mart). Social Marketing. Indian Journal of Marketing, 16-19. https://www.researchgate.net/publication/267574854_Social_Marketing adresinden alındı
  • Marketing Türkiye Haberler. (2022, 08 27). 2023 tarihinde Marketing Türkiye: https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/hazir-giyim/ adresinden alındı
  • Marketing Türkiye Haberler. (2022, 08 27). 04 16, 2023 tarihinde Marketing Türkiye: https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/hazir-giyim/ adresinden alındı
  • Mert, G. (2012). Sosyal Pazarlama Uygulamalarının Tüketici Davranışı Ve Firma Performansı Üzerine Etkileri: Teori ve Bir Uygulama. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 117-129. https://dergipark.org.tr/tr/pub/oybd/issue/16339/171089 adresinden alındı
  • Murray, R., Grice, J. C., & Mulgan, G. (2010). The Open Book of Social İnnovation. United Kingdom: The Young Foundation.
  • Neuendorf, K. A. (2000). The Content Analysis Guidebook. California: Sage Publications.
  • Önder, N. (2022, 12 25). Marketing Türkiye Haberler. 04 15, 2023 tarihinde Marketing Türkiye: https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/modaya-yon-veren-markalar-2/ adresinden alındı
  • Özgen, E., & Bahadır, M. (2019). Yoksulluğun Azaltılmasında Sosyal Pazarlamanın Rolü. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 27(2), 172-193. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kurgu/issue/59730/861444 adresinden alındı
  • Parlak, S. D. (2022). Giyim Modasıyla Kimliğin Temsili Üzerine. Turkish Journal of Fashion Design and Management, 103-120. doi:https://doi.org/10.54976/tjfdm.1116294
  • Rothschild, M. (1997). An Historic Perpective of Social Marketing. Journal of Health Communication, 2(4), 308- 309. doi:https://doi.org/10.1080/108107397127626
  • Satı, Z. E. (2013). İnovasyonu Yönetmede Kesitler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Serrat, O. (2017). The Future of Social Marketing. Knowledge Solutions (s. 119-127). içinde Asian Development Bank. doi:http://dx.doi.org/10.1007/978-981-10-0983-9_17
  • Sharp, A., Faulkner, M., Wilson, A., Bogomolova, S., & Sharp, B. (2021). Sosyal Pazarlama. B. Sharp, & A. A. Bir (Dü.) içinde, Pazarlama: Teori, Kanıt Uygulama (s. 702). İstanbul: The Kitap.
  • Tanrıverdi, H., & Köksal, G. (2018). Etnografik Araştırma. Ş. Aslan içinde, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (s. 245-254). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Tatar, A., Öğün, M. N., & Akdeniz, A. (2019). Sosyal Pazarlama Kapsamında Engelli Bireylerin Sosyal Yaşama İlişkin Algılamaları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(62), 1615-1626. doi:http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3169
  • Torlak, Ö. (2003). Pazarlama Ahlakı. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Tuncel, C. O. (2012). İnovasyon Sistemleri ve Ekonomik Gelişme: Bursa Bölgesi İmalat Sanayinde İnovasyon Süreçleri Üzerine Bir Alan Araştırması. Bursa: Korza Yayıncılık.
  • Turanlı, R., & Ercan , S. (2010). Bilim- Teknoloji- İnovasyon Temelli Ekonomi ve Toplum. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal Bilimlerde Betimsel İçerik Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 188-201. doi:10.21733/871703
  • Yıldız, E. Z. (2011). Hasta Giysilerinin Giyim Konforu Açısından Değerlendirilmesi ve Alternatif Giysi Modellerinin Geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, s. 139. https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/375813 adresinden alındı

The Importance Of Innovatıon In Socıal Marketıng And A Qualıtatıve Research On The Apparel Industry

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 4, 1050 - 1059, 10.10.2024
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1546887

Öz

The purpose of this study is to review relevant literature and draw attention to the importance of innovation in social marketing. In today's society, consumers face numerous individual and societal problems. Businesses that aim to provide solutions to these issues are developing social projects that contribute to the benefit of society. These projects promote positive behavior and contribute to change while protecting consumer rights. Social marketing activities highlight a company's founding philosophies and priorities. This study examines LcWaikiki's social activities to meet consumer needs within the scope of Limitless Collection. This collection, which is considered a successful "social innovation project," addresses the clothing needs of individuals with special needs. LcWaikiki, well-known for pioneering innovation in various fields, recognizes the clothing needs of disadvantaged groups, such as individuals with special needs. This collection prioritizes social benefits and provides convenience to consumers in their daily lives while catering to different genders and age groups, achieving a first in Turkey. This study utilizes the qualitative research method of content analysis.

Kaynakça

  • Andreasen, A. R. (1994). Social Marketing: Its Definition and Domain. Journal of Public Policy & Marketing, 13(1), 108-114. https://www. jstor .org /stable/30000176 adresinden alındı
  • Arıkan, C., Jan, N., & Eczacıbaşı, F. (2011). Ülkemizde İnovasyon ve Ulusal İnovasyon Girişimi. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi.
  • Arman, A. (2023). Ayşe Arman Yazılar. 04 16, 2023 tarihinde Ayşe Arman: https://www.armanayse.com/huzurlarinizda-muhtesem-bir-rol-model-dezavantajli-bireyler-icin-engelli- dostu-koleksiyon-yaratti/ adresinden alındı
  • Aşçı, K., & Koca, E. (2023). Medikal Amaçlı Kullanılan Kompresyon Giysilerinin Dış Giyim Konforuna Etkileri ve Tasarım Önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi(138), 180-195. doi:10.29228/ASOS.67
  • Aydın, G., & Çelik, S. (2020). Sosyal Amaca Yönelik Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketici Temelli Marka Değeri Boyutları Üzerindeki Rolü. Electronic Turkish Studies, 3943-3960. doi:http://doi.org/10.7827/TurkishStudies.47866
  • Başfırıncı, Ç. Ş. (2008). Bir Pazarlama İletişim Medyası Olarak Web Ortamında İçerik Analizi Yapmanın Güçlükleri ve Olası Çözüm Önerileri. Yönetim, 19(61), 52-71.
  • BEPA, B. o. (2010). Empowering People, Driving Change: Social İnnovation in the European Union. European Website on Integration. https://ec.europa.eu/migrant-integration/library-document/empowering-people- driving-change-social-innovation-european-union_en adresinden alındı
  • Capital Listeler. (2019). Nisan 16, 2023 tarihinde Capital: https://www.capital.com.tr/listeler/capital-500 adresinden alındı
  • Çiçek, M. (2018). The Mutual Relationship Between Marketing and Society. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(5), 117-133. doi:10.15869/itobiad.465784
  • Goldberg, D. (2013). Social Innovation: What It Is and What It Isn’t. Stanford Social İnnovation Review, 2. doi:10.48558/bnt8-gc68
  • Güllülü, U., Ünal, S., Gödekmerdan, L., & Deniz, A. (2009). Tüketicilerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarına Yönelik Tutumları Üzerine Bir Alan Araştırması ( Turkcell Erzurum Çağrı Merkezi). 14. Ulusal Pazarlama Kongresi, 3, s. 78-94. Yozgat. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ppad/issue/61016/906115 adresinden alındı
  • Karakullukcu, B. (2020). Nitel Araştırmalarda İçerik Analizi VE Pazarlama Örnekleri. M. Zerenler (Dü.) içinde, Pazarlamanın Nitel Çağı Araştırma Desenleri, Kuramlar ve Uygulamalar (s. 137-157). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Kotler, P., & Armstrong, G. (2018). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kotler, P., & Keller, K. L. (2018). Uzun Dönemli Başarı İçin Pazarlama Sorumluluğunu Yönetmek. P. Kotler, K. L. Keller, & İ. Kırcova (Dü.) içinde, Pazarlama Yönetimi (M. Y. Gürce, Çev., s. 656-687). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kotler, P., & Levy, S. J. (1969). Broadening The Concept Of Marketing. Journal Of Marketing, 33(1), 10-15. doi:10.2307/1248740
  • Krippendorff, K. (2013). Content Analysis In Introduction To Its Methodology. California: Sage Publications.
  • Lc Waikiki . (2023). 04 16, 2023 tarihinde Lc Waikiki: https://corporate.lcwaikiki.com/hakkimizda adresinden alındı
  • Lc Waikiki Limitless Koleksiyonu. (2023, 02 01). Lc Waikiki: https://www.lcwaikiki.com/tr- TR/TR/arama?q=Limitless adresinden alındı
  • Lc Waikiki Sürdürülebilirlik. (2023). 2023 tarihinde Lc Waikiki: https://corporate.lcwaikiki.com/doga-adina adresinden alındı
  • Lee, N. R., & Kotler, P. (2020). Sosyal Pazarlama Sosyal Fayda için Davranış Değişimi. Londra: SAGE Publications.
  • Lokhande, M. A. (2003, Mart). Social Marketing. Indian Journal of Marketing, 16-19. https://www.researchgate.net/publication/267574854_Social_Marketing adresinden alındı
  • Marketing Türkiye Haberler. (2022, 08 27). 2023 tarihinde Marketing Türkiye: https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/hazir-giyim/ adresinden alındı
  • Marketing Türkiye Haberler. (2022, 08 27). 04 16, 2023 tarihinde Marketing Türkiye: https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/hazir-giyim/ adresinden alındı
  • Mert, G. (2012). Sosyal Pazarlama Uygulamalarının Tüketici Davranışı Ve Firma Performansı Üzerine Etkileri: Teori ve Bir Uygulama. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 117-129. https://dergipark.org.tr/tr/pub/oybd/issue/16339/171089 adresinden alındı
  • Murray, R., Grice, J. C., & Mulgan, G. (2010). The Open Book of Social İnnovation. United Kingdom: The Young Foundation.
  • Neuendorf, K. A. (2000). The Content Analysis Guidebook. California: Sage Publications.
  • Önder, N. (2022, 12 25). Marketing Türkiye Haberler. 04 15, 2023 tarihinde Marketing Türkiye: https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/modaya-yon-veren-markalar-2/ adresinden alındı
  • Özgen, E., & Bahadır, M. (2019). Yoksulluğun Azaltılmasında Sosyal Pazarlamanın Rolü. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 27(2), 172-193. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kurgu/issue/59730/861444 adresinden alındı
  • Parlak, S. D. (2022). Giyim Modasıyla Kimliğin Temsili Üzerine. Turkish Journal of Fashion Design and Management, 103-120. doi:https://doi.org/10.54976/tjfdm.1116294
  • Rothschild, M. (1997). An Historic Perpective of Social Marketing. Journal of Health Communication, 2(4), 308- 309. doi:https://doi.org/10.1080/108107397127626
  • Satı, Z. E. (2013). İnovasyonu Yönetmede Kesitler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Serrat, O. (2017). The Future of Social Marketing. Knowledge Solutions (s. 119-127). içinde Asian Development Bank. doi:http://dx.doi.org/10.1007/978-981-10-0983-9_17
  • Sharp, A., Faulkner, M., Wilson, A., Bogomolova, S., & Sharp, B. (2021). Sosyal Pazarlama. B. Sharp, & A. A. Bir (Dü.) içinde, Pazarlama: Teori, Kanıt Uygulama (s. 702). İstanbul: The Kitap.
  • Tanrıverdi, H., & Köksal, G. (2018). Etnografik Araştırma. Ş. Aslan içinde, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (s. 245-254). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Tatar, A., Öğün, M. N., & Akdeniz, A. (2019). Sosyal Pazarlama Kapsamında Engelli Bireylerin Sosyal Yaşama İlişkin Algılamaları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(62), 1615-1626. doi:http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3169
  • Torlak, Ö. (2003). Pazarlama Ahlakı. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Tuncel, C. O. (2012). İnovasyon Sistemleri ve Ekonomik Gelişme: Bursa Bölgesi İmalat Sanayinde İnovasyon Süreçleri Üzerine Bir Alan Araştırması. Bursa: Korza Yayıncılık.
  • Turanlı, R., & Ercan , S. (2010). Bilim- Teknoloji- İnovasyon Temelli Ekonomi ve Toplum. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal Bilimlerde Betimsel İçerik Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 188-201. doi:10.21733/871703
  • Yıldız, E. Z. (2011). Hasta Giysilerinin Giyim Konforu Açısından Değerlendirilmesi ve Alternatif Giysi Modellerinin Geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, s. 139. https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/375813 adresinden alındı
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esen Şahin 0000-0001-7215-5018

Gülnihal Erkut 0000-0002-5244-1567

Yayımlanma Tarihi 10 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 10 Eylül 2024
Kabul Tarihi 30 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Şahin, E., & Erkut, G. (2024). SOSYAL PAZARLAMADA İNOVASYONUN ÖNEMİ VE HAZIR GİYİM SEKTÖRÜ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(4), 1050-1059. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1546887
Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.