Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE DİJİTAL PAZARLAMA STRATEJİLERİNDE YAPAY ZEKÂNIN ETKİSİ VE GELECEĞİ

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 1, 447 - 462, 30.01.2025

Öz

Günümüzde yapay zekâ, veri analizi, kişiselleştirme, içerik üretimi ve müşteri hizmetleri gibi dijital pazarlama süreçlerinde verimliliği artıran ve rekabet avantajı sağlayan bir araç haline gelmiştir. Bu araştırma, Türkiye’de dijital pazarlama faaliyetlerinde yapay zekânın nasıl kullanıldığını, karşılaşılan zorlukları ve gelecekteki etkilerini anlamak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılarak, beş farklı dijital pazarlama reklam ajansında çalışan profesyonellerle derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, yapay zekânın özellikle veri analizi, kişiselleştirme, içerik üretimi ve reklam optimizasyonu alanlarında önemli bir rol oynadığı, kampanyaların hızını artırıp maliyetleri düşürdüğü belirtilmiştir. Yapay zekânın müşteri hizmetlerinde chatbotlar ve sanal asistanlarla süreçleri hızlandırdığı ve müşteri memnuniyetini artırdığı vurgulanmıştır. Ancak, dil bariyeri, veri güvenilirliği ve algoritmik önyargılar gibi konular, yapay zekânın entegrasyonunda önemli zorluklar olarak ortaya çıkmıştır. Araştırma, Türkiye’de yapay zekânın pazarlama alanındaki etkisinin artmaya devam edeceğini ve rekabet avantajı sağlayacağını öngörmektedir, ancak bu sürecin başarılı olabilmesi için daha fazla eğitim, yatırım ve yerel dil desteğine ihtiyaç duyulmaktadır.

Kaynakça

  • Binbir, S. (2021). Pazarlama çalışmalarında yapay zekâ kullanımı üzerine betimleyici bir çalışma. Yeni Medya Elektronik Dergi, 5(3), 314-328.
  • Boddington, P. (2017). Towards a code of ethics for artificial intelligence research. Springer Publishing, Oxford.
  • Boddu, R. S. K., Santoki, A. A., Khurana, S., vd. (2021). An analysis to understand the role of machine learning, robotics, and artificial intelligence in digital marketing. Materials Today: Proceedings. 56(4), 2288-2292.
  • Brandtzaeg, P. B. & Følstad, A. (2017). Why people use chatbots. Internet Science, 44, 377-392.
  • Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • Bryman, A. (2012). Social research methods (4th ed.). Oxford University Press.
  • Cesur, M. & Armutcu, B. (2023). Yapay zekanın yeşil ürün satın alma davranışına etkisi. Journal of Public Economy and Public Financial Management, 3(2), 39-54.
  • Chatterjee, S., Chaudhuri, R., Vrontis, D., vd. (2021). Adoption of artificial intelligence-integrated CRM systems in agile organizations in India. Technological Forecasting and Social Change, 168, 120783.
  • Darwish, T. K. & Bontis, N. (2021). Privacy and security concerns in digital marketing: An ethical analysis of the use of AI-based technologies. International Journal of Information Management, 57, 102345.
  • Davenport, T., Guha, A., Grewal, D. & Bressgott, T. (2020). How artificial intelligence will change the future of marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(1), 24-42.
  • Edwards, R. & Holland, J. (2013). What is qualitative interviewing?. Bloomsbury Academic.
  • Floridi, L. & Taddeo, M. (2016). What is data ethics? Phil. Trans. R. Soc. A, 374 (2083).
  • Gehl, R. W. & Bakardjieva, M. (2017). Socialbots and their friends: Digital media and the automation of sociality. Routledge, NY.
  • Gentsch, P. (2018). AI in marketing, sales and service: How marketers without a data science degree can use AI, big data, and bots. Springer.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Haleem, A., Javaid, M., Qadri, M. A., vd. (2022). Artificial Intelligence (AI) Applications for Marketing: A Literature‐Based Study. International Journal of Intelligent Networks, 3, 119‐132.
  • Hermann, E. (2021). Leveraging artificial intelligence in marketing for social good—An ethical perspective. Journal of Business Ethics, 179, 43–61.
  • Hoyer, W. D., Kroschke, M., Schmitt, B., Kraume, K. & Shankar, V. (2020). Transforming the customer experience through new technologies. Journal of Interactive Marketing, 51, 57-71.
  • Jobin, A. & Ienca, M., Vayena, E. (2019). The global landscape of AI ethics guidelines. Nature Machine Intelligence, 1(9), 389-399.
  • Khokhar, P. (2019). Evolution of artificial intelligence in marketing, comparison with traditional marketing. Our Heritage, 67(5), 375–389.
  • Kotler, P. & Keller, K. L. (2015). Marketing management. Pearson.
  • Kumar, V., Rajan, B., Venkatesan, R. & Lecinski, J. (2019). Understanding the role of artificial intelligence in personalized engagement marketing. California Management Review, 61(4), 135–155.
  • Li, H. (2019). Special section introduction: Artificial intelligence and advertising. Journal of Advertising, 48(4), 333-337.
  • Miranda, V. R. F., Rezende, A. M. C., Rocha, T. L., Azpúrua, H., Pimenta, L. C. A. & Freitas, G. M. (2022). Autonomous navigation system for a delivery drone. Journal of Control, Automation and Electrical Systems, 33, 141-155.
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nicel ve nitel yaklaşımlar, I-II. Cilt (5. Baskı), (S. Özge, Çev.). İstanbul: Yayın Odası Yayınları.
  • Nikolinakou, A. & King, K. W. (2018). Viral video ads: Examining the effects of message and emotional appeal on consumer responses. Journal of Interactive Advertising, 18(1), 1-14.
  • Overgoor, G., Chica, M., Rand, W. & Weishampel, A. (2019). Letting the computers take over: Using AI to solve marketing problems. California Management Review, 61(4), 156-185.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). London: Sage Publications.
  • Siau, K. & Wang, W. (2018). Building trust in artificial intelligence, machine learning, and robotics. Cutter Business Technology Journal, 31(2), 47-53.
  • Sterne, J. (2017). Artificial intelligence for marketing: Practical applications. John Wiley & Sons, Inc.
  • Uslu, F. & Demir, E. (2023). Nitel bir veri toplama tekniği: Derinlemesine görüşme. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 40(1), 289-299.
  • Vishnoi, S. K., Bagga, T., Sharma, A. & Wani, S. N. (2018). Artificial intelligence-enabled marketing solutions: A review. Indian Journal of Economics & Business, 17(4), 167-177.
  • Wedel, M. & Kannan, P. K. (2016). Marketing analytics for data-rich environments. Journal of Marketing, 80(6), 97-121.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

THE IMPACT AND FUTURE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN DIGITAL MARKETING STRATEGIES IN TÜRKİYE

Yıl 2025, Cilt: 18 Sayı: 1, 447 - 462, 30.01.2025

Öz

Today, artificial intelligence (AI) has become an tool in digital marketing processes such as data analysis, personalization, content creation, and customer service, enhancing efficiency and providing a competitive advantage. This research aims to understand how AI is used in digital marketing activities in Türkiye, the challenges encountered, and its future impact. Using semi-structured interviews, in-depth discussions were conducted with professionals from five different digital marketing agencies. The findings reveal that AI plays a significant role in areas such as data analysis, personalization, content creation, and ad optimization, speeding up campaigns and reducing costs. AI is also highlighted as improving customer satisfaction by streamlining processes through chatbots and virtual assistants in customer service. However, challenges such as language barriers, data reliability, and algorithmic biases emerged as significant obstacles to AI integration. The research predicts that AI's influence in marketing in Turkey will continue to grow and offer a competitive edge, but more education, investment, and local language support will be needed for successful implementation.

Kaynakça

  • Binbir, S. (2021). Pazarlama çalışmalarında yapay zekâ kullanımı üzerine betimleyici bir çalışma. Yeni Medya Elektronik Dergi, 5(3), 314-328.
  • Boddington, P. (2017). Towards a code of ethics for artificial intelligence research. Springer Publishing, Oxford.
  • Boddu, R. S. K., Santoki, A. A., Khurana, S., vd. (2021). An analysis to understand the role of machine learning, robotics, and artificial intelligence in digital marketing. Materials Today: Proceedings. 56(4), 2288-2292.
  • Brandtzaeg, P. B. & Følstad, A. (2017). Why people use chatbots. Internet Science, 44, 377-392.
  • Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • Bryman, A. (2012). Social research methods (4th ed.). Oxford University Press.
  • Cesur, M. & Armutcu, B. (2023). Yapay zekanın yeşil ürün satın alma davranışına etkisi. Journal of Public Economy and Public Financial Management, 3(2), 39-54.
  • Chatterjee, S., Chaudhuri, R., Vrontis, D., vd. (2021). Adoption of artificial intelligence-integrated CRM systems in agile organizations in India. Technological Forecasting and Social Change, 168, 120783.
  • Darwish, T. K. & Bontis, N. (2021). Privacy and security concerns in digital marketing: An ethical analysis of the use of AI-based technologies. International Journal of Information Management, 57, 102345.
  • Davenport, T., Guha, A., Grewal, D. & Bressgott, T. (2020). How artificial intelligence will change the future of marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(1), 24-42.
  • Edwards, R. & Holland, J. (2013). What is qualitative interviewing?. Bloomsbury Academic.
  • Floridi, L. & Taddeo, M. (2016). What is data ethics? Phil. Trans. R. Soc. A, 374 (2083).
  • Gehl, R. W. & Bakardjieva, M. (2017). Socialbots and their friends: Digital media and the automation of sociality. Routledge, NY.
  • Gentsch, P. (2018). AI in marketing, sales and service: How marketers without a data science degree can use AI, big data, and bots. Springer.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Haleem, A., Javaid, M., Qadri, M. A., vd. (2022). Artificial Intelligence (AI) Applications for Marketing: A Literature‐Based Study. International Journal of Intelligent Networks, 3, 119‐132.
  • Hermann, E. (2021). Leveraging artificial intelligence in marketing for social good—An ethical perspective. Journal of Business Ethics, 179, 43–61.
  • Hoyer, W. D., Kroschke, M., Schmitt, B., Kraume, K. & Shankar, V. (2020). Transforming the customer experience through new technologies. Journal of Interactive Marketing, 51, 57-71.
  • Jobin, A. & Ienca, M., Vayena, E. (2019). The global landscape of AI ethics guidelines. Nature Machine Intelligence, 1(9), 389-399.
  • Khokhar, P. (2019). Evolution of artificial intelligence in marketing, comparison with traditional marketing. Our Heritage, 67(5), 375–389.
  • Kotler, P. & Keller, K. L. (2015). Marketing management. Pearson.
  • Kumar, V., Rajan, B., Venkatesan, R. & Lecinski, J. (2019). Understanding the role of artificial intelligence in personalized engagement marketing. California Management Review, 61(4), 135–155.
  • Li, H. (2019). Special section introduction: Artificial intelligence and advertising. Journal of Advertising, 48(4), 333-337.
  • Miranda, V. R. F., Rezende, A. M. C., Rocha, T. L., Azpúrua, H., Pimenta, L. C. A. & Freitas, G. M. (2022). Autonomous navigation system for a delivery drone. Journal of Control, Automation and Electrical Systems, 33, 141-155.
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nicel ve nitel yaklaşımlar, I-II. Cilt (5. Baskı), (S. Özge, Çev.). İstanbul: Yayın Odası Yayınları.
  • Nikolinakou, A. & King, K. W. (2018). Viral video ads: Examining the effects of message and emotional appeal on consumer responses. Journal of Interactive Advertising, 18(1), 1-14.
  • Overgoor, G., Chica, M., Rand, W. & Weishampel, A. (2019). Letting the computers take over: Using AI to solve marketing problems. California Management Review, 61(4), 156-185.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). London: Sage Publications.
  • Siau, K. & Wang, W. (2018). Building trust in artificial intelligence, machine learning, and robotics. Cutter Business Technology Journal, 31(2), 47-53.
  • Sterne, J. (2017). Artificial intelligence for marketing: Practical applications. John Wiley & Sons, Inc.
  • Uslu, F. & Demir, E. (2023). Nitel bir veri toplama tekniği: Derinlemesine görüşme. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 40(1), 289-299.
  • Vishnoi, S. K., Bagga, T., Sharma, A. & Wani, S. N. (2018). Artificial intelligence-enabled marketing solutions: A review. Indian Journal of Economics & Business, 17(4), 167-177.
  • Wedel, M. & Kannan, P. K. (2016). Marketing analytics for data-rich environments. Journal of Marketing, 80(6), 97-121.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Perihan Şeker 0000-0002-0787-8516

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 21 Ekim 2024
Kabul Tarihi 23 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şeker, P. (2025). TÜRKİYE’DE DİJİTAL PAZARLAMA STRATEJİLERİNDE YAPAY ZEKÂNIN ETKİSİ VE GELECEĞİ. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 447-462.
Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.