This study, which aims to make an
evaluation in the light of the opinions of the instructors regarding the
simultaneous application of piano and guitar trainings in vocational music
education, is considered appropriate to the screening model, besides carries a
qualitative dimension. The data used in the study were obtained by means of the
questionnaire applied to 14 piano and 9 guitar lesson faculty members
instructors who work in various vocational music training units in universities
in Turkey during the 2018-2019 academic year prepared according to the
standardized open-ended interview approach. According to the relevant faculty
members, regardless of the context in which piano education is handled, a
certain basic understanding of the technique will be adopted, and the guitar
students will have difficulties in realizing the balances and subsequent target
behaviors of the piano technique due to their relatively long nail lengths. In
light of the opinions of the lecturers of both courses, it was concluded that
awareness should be provided on the subject and student-oriented fair
approaches should be developed in coordination with the aim of maximum benefit
in education.
Mesleki müzik
eğitiminde piyano ve gitar eğitimlerinin eş zamanlarda verilmesine ilişkin
öğretim elemanları görüşleri ışığında bir değerlendirme yapmanın amaçlandığı bu
çalışma, tarama modeline uygun görülmekle birlikte nitel bir
boyut da taşımaktadır. Veriler, 2018-2019 öğretim yılında Türkiye’de
üniversitelerin çeşitli mesleki müzik eğitim birimlerinde görev yapmakta olan
14 piyano ve 9 gitar dersi öğretim elemanına standartlaştırılmış açık uçlu
görüşme yaklaşımı ile hazırlanmış anket uygulanarak elde edilmiştir. İlgili öğretim elemanlarına
göre piyano eğitimi hangi kapsamda ele alınırsa alınsın, tekniğe ilişkin
belirli bir temel anlayışın gözetileceği, gitar öğrencilerinin nispeten uzun
tırnak boyları nedeniyle piyano tekniğinin temelindeki dengeleri ve takip eden
hedef davranışları gerçekleştirmesinde güçlüklerin yaşanacağı, tırnakların
piyano tekniğine göre kısaltılması durumunda gitar eğitiminde sorunlar
yaşanabileceği, çözüm önerilerinde ise her iki dersin öğretim elemanları
görüşleri ışığında, konuya ilişkin farkındalık sağlanması ve eğitimde azami
fayda hedefi ile öğrenci odaklı adil yaklaşımların eş güdüm ile geliştirilmesi
gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |