Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM MÜZİK DERS KİTAPLARINDA YER ALAN ATATÜRK TEMALI ŞARKILARIN DEĞERLER BAKIMINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 3, 228 - 246, 28.12.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı ortaokullarda okutulan müzik
ders kitaplar
ında yer alan Atatürk temalı şarkıları değerler bakımından incelemektir. Çalışma
nitel ara
ştırma türündedir. Örneklem amaçsal örnekleme türlerinden ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir.
Verilerin çözümlenmesinde doküman analizi kullanılmı
ştır. Çalışmada
5. 6. 7. ve 8. sınıf müzik ders kitaplarındaki
şarkıların içinden
Atat
ürk temalı olanları seçilmiş ve sözleri
tek tek incelenmi
ştir. Toplamda 109 etkinlik şarkısı içinden 9 adet şarkının
Atatürk temalı oldu
ğu belirlenmiştir. Araştırmanın
sonucunda incelenen Atatürk temalı
şarkılarda
vatanseverlik, sorumluluk, saygı, sevgi, liderlik, kahramanlık, cesurluk, özgür
ve ba
ğımsız düşünebilme, estetik duyguların geliştirilmesi vurgulanan değerler
arasındadır.
Şarkılarda en çok vurgulanan değerin “Saygı” değeri
oldu
ğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma
sonucunda 8. sınıf ö
ğrenci ders kitabında
Atat
ürk temalı şarkılara
yer verilmedi
ği tespit edilmiştir.
Çalı
şmada müzik ders kitaplarında Atatürk temalı şarkılara
yer verilirken de
ğer hususunun göz önünde bulundurularak çeşitli değerlerin
vurguland
ığı şarkılara ders kitaplarında yer verilmesi önerilmiştir.

Kaynakça

  • Akarsu, S. (2015). İlkokul (1-4) ve ortaokul (5-8) Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Şarkıların Değerler Bakımından İncelenmesi ve Değerler Eğitimine İlişkin Öğrenci Algıları. (yayımlanmamış doktora tezi), Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van. Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. Sınıf sosyal bilgiler dersinde yardımseverlik değerinin etkinlik temelli öğretimi ve öğrencilerin tutumlarına etkisi. (yayımlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara. Çelik, M. & Şendağ, B. (2016). A. Albuz(Ed). İlköğretim müzik 6 öğrenci çalışma kitabı. Ankara: MEB. Çelik, M. & Şendağ, B. (2016). A. Albuz(Ed). İlköğretim müzik 7 öğrenci çalışma kitabı. Ankara: MEB. Çelik, M. & Şendağ, B. (2016). A. Albuz(Ed). İlköğretim müzik 8 öğrenci çalışma kitabı. Ankara: MEB. MEB, (2016). Albuz, A. (Ed). Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: MEB. Özensel, E. (2014). B. Dilmaç ve H.H. Bircan (Ed). Değerler ve değerler psikolojisi, (s. 63-80). Ankara: Pegem Akademi. Saraç, A. (2010). Program ve müzik eğitimi. Güzel sanatlar enstitüsü dergisi, s. 111-118 Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi, (3. Baskı). Ankara: Evrensel Müzikevi. Yaşar, N. Çelik, M. & Şendağ, B. (2016). M. Akpınar(Ed). İlköğretim müzik 5 öğrenci çalışma kitabı. Ankara: MEB. Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23, 7-12. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimler de nitel araştırma yöntemleri, (6. Baskı). Ankara: seçkin yayıncılık.

IN TERMS OF VALUES, THE STUDY OF ATATÜRK THEMED SONGS WHICH TAKE PLACE IN MUSIC COURSE BOOKS OF THE GRADES IN PRIMARY SCHOOLS

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 3, 228 - 246, 28.12.2017

Öz

The aim of study is to research
the Atatürk themed songs which take place in music course books tone of the
qualitative research methods, and also related documents are investigated about
this important theme by using this method. During the study, Atatürk themed
songs are chosen and the lyrics of are analyzed one by one among the other
songs. In total, nine Atatürk themed songs out of 109 activity songs are
obtained from this important research. At the end of this survey, in Atatürk
themed songs, patriotism responsibility, respect, love, courage, leadership,
heroism, free and independent are the important values. It’s found that respect
is the most focused value in the songs. It is observed that Atatürk themed
songs aren’t taken place in only the music course books of 8th grades. As a
result, ıt is suggested that more music songs should be included with the theme
of Atatürk in music course books.

Kaynakça

  • Akarsu, S. (2015). İlkokul (1-4) ve ortaokul (5-8) Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Şarkıların Değerler Bakımından İncelenmesi ve Değerler Eğitimine İlişkin Öğrenci Algıları. (yayımlanmamış doktora tezi), Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van. Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. Sınıf sosyal bilgiler dersinde yardımseverlik değerinin etkinlik temelli öğretimi ve öğrencilerin tutumlarına etkisi. (yayımlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara. Çelik, M. & Şendağ, B. (2016). A. Albuz(Ed). İlköğretim müzik 6 öğrenci çalışma kitabı. Ankara: MEB. Çelik, M. & Şendağ, B. (2016). A. Albuz(Ed). İlköğretim müzik 7 öğrenci çalışma kitabı. Ankara: MEB. Çelik, M. & Şendağ, B. (2016). A. Albuz(Ed). İlköğretim müzik 8 öğrenci çalışma kitabı. Ankara: MEB. MEB, (2016). Albuz, A. (Ed). Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: MEB. Özensel, E. (2014). B. Dilmaç ve H.H. Bircan (Ed). Değerler ve değerler psikolojisi, (s. 63-80). Ankara: Pegem Akademi. Saraç, A. (2010). Program ve müzik eğitimi. Güzel sanatlar enstitüsü dergisi, s. 111-118 Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi, (3. Baskı). Ankara: Evrensel Müzikevi. Yaşar, N. Çelik, M. & Şendağ, B. (2016). M. Akpınar(Ed). İlköğretim müzik 5 öğrenci çalışma kitabı. Ankara: MEB. Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23, 7-12. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimler de nitel araştırma yöntemleri, (6. Baskı). Ankara: seçkin yayıncılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şerife Ergüven

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ergüven, Ş. (2017). IN TERMS OF VALUES, THE STUDY OF ATATÜRK THEMED SONGS WHICH TAKE PLACE IN MUSIC COURSE BOOKS OF THE GRADES IN PRIMARY SCHOOLS. Online Journal of Music Sciences, 2(3), 228-246.