Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SILENCE IN THE DILEMMA OF TRADITION AND MODERNITY: “MUSICAL REVOLUTION”

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 98 - 121, 02.12.2018
https://doi.org/10.31811/ojomus.481135

Öz

The modernization movements that started with the collapse of
feudalism in Europe have also affected the Ottoman Empire within a short period
of time. First, the Sultan III. The historical process of the Turkish
modernization movements started with the innovation studies carried out during
the Selim period. After the proclamation of the Tanzimat Fermanı, the idea of
​​continued innovation intensively in the social and political field continued
with the declaration of the Republic. During this time, which transcends
centuries, sometimes modernizations are considered to be
"westernization" and are tried to be passed on; he has often
mentioned himself both in the political and social arena. The music of the
Ottoman Empire and the single-party period following the declaration of the
Republic and the interventions of the modernization, which are seen in every
field of the social field, became music.

The purpose of studying all these things in mind; Referring to the
declaration of the republic in the state starting from the Ottoman period as
self-management and social structure frequently talked about
"modernization" means the original conditions posed by shaping and
shaping of this process in the context of Turkey; in the triangle of
music-politics-society, the influence of politics on music, and music on
society; To describe the reasons and purposes of the interventions directed to
the music performed at different times and under different conditions, with the
positive and negative consequences, taking into consideration the periods of
the Ottoman State and the Single Party Republic.

This research is done; to explain the changes aimed at the
existing music tradition and the scope and continuity of the existing music
tradition in the direction of the modernization by the state administration at
different times and with the positive and negative consequences.







The research is
going to be carried out in the scanning model and the current situation is
going to be tried to be described. 

Kaynakça

  • Ak, Ahmet Ş (2002). Türk Musikisi Tarihi. (Dördüncü Basım). Ankara: Akçağ.
  • Akıncı, A. (2012). Modern Ulus Devletlerin Doğuşu. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 34. 61-70.
  • Balkılıç, Ö. (2009). Cumhuriyet, Halk Ve Müzik: Türkiye’de Müzik Reformu 1922 1952.(Birinci Basım). Ankara: Tan.
  • Budak, Ogün A. (2000). Türk Müziğinin Kökeni- Gelişimi (Deneme). (Birinci Basım). Ankara: T.C Kültür Bakanlığı.
  • Çetinkaya, Y. (1999). Müzik Yazıları. (Birinci Basım). İstanbul: Kaknüs.
  • Durgun, Ş. (2005). Türkiye’de Devletçi Gelenek Ve Müzik. (Birinci Basım). Ankara: Alter.
  • Ergül, N. (2009). Osmanlı Modernleşmesi Ve II. Meşrutiyet Dönemi Batılılaşma Tartışmaları. (Yüksek Lisans Tezi). Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü/ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Gebze.
  • Güdek, B. (2014). Cumhuriyet Dönemi Müzik Alanında Yabancı Uzman Raporları. Tarih Okulu Dergisi. Sayı: 17. 629-659.
  • Hülür, H. Akça, G. (2005). İmparatorluktan Cumhuriyete Toplum ve Ekonominin Dönüşümü ve Merkezileşmenin Dinamikleri. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı: 17. 311-341.
  • Kaplan, A. (2013). Kültürel Müzikoloji. (Üçüncü Basım). İstanbul: Bağlam.
  • Kaya, E. E. (2012). Türk Müzik İnkılabına Bir “Hazırlık Evresi” Olarak 1826- 1920 Dönemi. Turkish Studies. Cilt 7/1. s.1451-1460.
  • Mardin, Ş. (2000). Türk Modernleşmesi. (Sekizinci Basım). İstanbul: İletişim.
  • Özkaya, S. (2000), Sanatta Deha ve Yaratıcılık.(Birinci Basım). İstanbul: Pan.
  • Parla, T. (1993). Ziya Gökalp, Kemalizm ve Türkiye’ de Korparatizm. (Beşinci Basım). İstanbul: İletişim.
  • Say, A. (2010). Müzik Tarihi. (Yedinci Basım). Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Sağer, T. Zahal, O. Gürpınar, E. (2013). Cumhuriyet’ in İlk Yıllarında Müzikte Modernleşme Hareketleri Ve Müzik Politikaları (1923-1952). İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt: 2. 71-89.
  • Sefer, Erkin. (2012). XIX. Yüzyılda Batılılaşmanın Türk Musikisi’ ne Etkileri.( Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Müziği Anasanat Dalı.
  • Uluskan, S. B. (2010). Atatürk'ün sosyal ve kültürel politikaları. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi.

GELENEK VE MODERNİZM İKİLEMİNDE BİR SES (SİZLİK): “MUSIKİ İNKILABI”

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 98 - 121, 02.12.2018
https://doi.org/10.31811/ojomus.481135

Öz

Avrupa’ da
feodalizmin çöküşü ile başlayan modernleşme hareketleri, kısa süre zarfında
Osmanlı Devleti’ ni de etkisi altına almıştır. İlk olarak padişah III. Selim
döneminde yapılan yenilik çalışmalarıyla Türk modernleşme hareketlerinin
tarihsel süreci başlamıştır. Tanzimat Fermanı’ nın ilanından sonra, sosyal ve
siyasal alanda yoğun olarak devam eden yenilik fikri, Cumhuriyet ’in ilanıyla
beraber devam etmiştir. Yüzyılı aşan bu süre zarfında, kimi zaman
salt “batılılaşma” olarak görülen
ve hayata geçirilmeye çalışılan modernleşmeye
yönelik düşünceler; hem siyasal hem de toplumsal alanda
kendinden sık
sık söz ettirmiştir. Osmanlı
Devletinin son dönemi ve Cumhuriyet ‘in ilanından sonra gelen tek partili dönem
ile toplumsal alanın her alanında görülen, modernleşmeye yönelik müdahalelerin
bir muhatabı da müzik olmuştur.

Bütün bunlar göz
önünde bulunduruldu
ğunda çalışmanın amacı; Osmanlı Devleti döneminden
başlayarak Cumhuriyet’in ilanına değin devlet idaresinde ve toplumsal yapıda
kendinden sıkça söz ettiren “modernleşme” teriminin, Türkiye bağlamında
şekillenişi ve bu şekilleniş sürecinin ortaya çıkardığı özgün koşulları;
müzik-politika-toplum üçgeninde, politikanın müzik üzerinde, müziğin ise toplum
üzerindeki etkisini; Osmanlı Devleti ve Tek Partili Cumhuriyet dönemleri göz
önünde bulundurularak, farklı zamanlarda ve farklı şartlarda gerçekleştirilen
müziğe yönelik müdahalelerin gerekçelerini ve amaçlarını betimlemek, olumlu ve
olumsuz sonuçlarıyla birlikte ortaya koyabilmektir.

Yapılan bu
araştırma; farklı zamanlarda devlet idaresi tarafından, modernleşme fikri
doğrultusunda, var olan müzik geleneği üzerinde hedeflenen değişiklikleri ve bu
değişikliklerin kapsam ve sürekliliğini açıklamak, olumlu ve olumsuz
sonuçlarıyla beraber ortaya koyabilmek maksadıyla önem taşımaktadır.







Araştırma tarama
modelinde yapılacak olup, var olan durum betimlenmeye çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Ak, Ahmet Ş (2002). Türk Musikisi Tarihi. (Dördüncü Basım). Ankara: Akçağ.
  • Akıncı, A. (2012). Modern Ulus Devletlerin Doğuşu. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 34. 61-70.
  • Balkılıç, Ö. (2009). Cumhuriyet, Halk Ve Müzik: Türkiye’de Müzik Reformu 1922 1952.(Birinci Basım). Ankara: Tan.
  • Budak, Ogün A. (2000). Türk Müziğinin Kökeni- Gelişimi (Deneme). (Birinci Basım). Ankara: T.C Kültür Bakanlığı.
  • Çetinkaya, Y. (1999). Müzik Yazıları. (Birinci Basım). İstanbul: Kaknüs.
  • Durgun, Ş. (2005). Türkiye’de Devletçi Gelenek Ve Müzik. (Birinci Basım). Ankara: Alter.
  • Ergül, N. (2009). Osmanlı Modernleşmesi Ve II. Meşrutiyet Dönemi Batılılaşma Tartışmaları. (Yüksek Lisans Tezi). Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü/ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Gebze.
  • Güdek, B. (2014). Cumhuriyet Dönemi Müzik Alanında Yabancı Uzman Raporları. Tarih Okulu Dergisi. Sayı: 17. 629-659.
  • Hülür, H. Akça, G. (2005). İmparatorluktan Cumhuriyete Toplum ve Ekonominin Dönüşümü ve Merkezileşmenin Dinamikleri. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı: 17. 311-341.
  • Kaplan, A. (2013). Kültürel Müzikoloji. (Üçüncü Basım). İstanbul: Bağlam.
  • Kaya, E. E. (2012). Türk Müzik İnkılabına Bir “Hazırlık Evresi” Olarak 1826- 1920 Dönemi. Turkish Studies. Cilt 7/1. s.1451-1460.
  • Mardin, Ş. (2000). Türk Modernleşmesi. (Sekizinci Basım). İstanbul: İletişim.
  • Özkaya, S. (2000), Sanatta Deha ve Yaratıcılık.(Birinci Basım). İstanbul: Pan.
  • Parla, T. (1993). Ziya Gökalp, Kemalizm ve Türkiye’ de Korparatizm. (Beşinci Basım). İstanbul: İletişim.
  • Say, A. (2010). Müzik Tarihi. (Yedinci Basım). Ankara: Müzik Ansiklopedisi.
  • Sağer, T. Zahal, O. Gürpınar, E. (2013). Cumhuriyet’ in İlk Yıllarında Müzikte Modernleşme Hareketleri Ve Müzik Politikaları (1923-1952). İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt: 2. 71-89.
  • Sefer, Erkin. (2012). XIX. Yüzyılda Batılılaşmanın Türk Musikisi’ ne Etkileri.( Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Müziği Anasanat Dalı.
  • Uluskan, S. B. (2010). Atatürk'ün sosyal ve kültürel politikaları. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sinem İrten 0000-0002-0503-2832

Yayımlanma Tarihi 2 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İrten, S. (2018). GELENEK VE MODERNİZM İKİLEMİNDE BİR SES (SİZLİK): “MUSIKİ İNKILABI”. Online Journal of Music Sciences, 3(2), 98-121. https://doi.org/10.31811/ojomus.481135

Cited By