Kısa Bildiri
BibTex RIS Kaynak Göster

BAŞLANGIÇ PİYANO EĞİTİMİNDE DÖRT EL KULLANIMININ ÖNEMİ

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 122 - 149, 02.12.2018
https://doi.org/10.31811/ojomus.481500

Öz

Müzik eğitimi süresince öğrenciye, müziksel
algı, müziksel beğeni, müziksel alışkanlıklar ve müziksel becerilerin
kazandırılması hedeflenir. Piyano, çoksesliliğe uygunluk, sürekli olarak akort
problemi yaratmaması ve başlangıç aşamasında çocukların çok zorlanmadan
öğrenebilecekleri bir çalgı olması bakımından tercih edilen bir müzik aletidir.
Piyano eğitimi sürecinde dört el piyano eğitimi ise, ayrı bir öneme sahiptir ve
birçok besteci bu amaca yönelik eserler bestelemişlerdir. Literatürde düet
olarak da ifade edilen dört el çalmanın; ritmik beraberliğin sağlanması, çok
sesli duyumun gelişmesi, eserin sabit bir tempoda çalınabilmesi, kendine güven
duygusunun artması ve deşifre becerisinin gelişmesi gibi konularda önemli
katkılar sağladığı bilinmektedir. Bu araştırma, başlangıç piyano eğitiminde
düet çalmanın önemini, öğrenciler üzerindeki etkisini, öğretmenleri ile
birlikte çalma sürecindeki duygu ve düşüncelerini ortaya koymayı
amaçlamaktadır. Bu doğrultuda ilk ve ortaöğretim düzeyinde dört el piyano çalan
toplam 37 öğrenciye konuya ilişkin duygu ve düşüncelerini ifade eden bir
kompozisyon yazdırılmıştır. Kompozisyondaki ifadeleri üzerinden öğrencilere
“evet” – “hayır” seçenekli toplam 9 soru sorulmuştur. Elde edilen bulguların
değerlendirilmesi sonucunda, öğrencilerin dört el piyano çalma ile ilgili
olarak çok olumlu düşüncelere sahip oldukları tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Akbulut, E. (2000). Çalgı eğitiminde davranışların organizasyonu. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1-4).Akgül, D. (1997). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri keman eğitimi sürecinin analizi yorumlanması ve öneriler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant izzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.Büyüköztürk, Ş. Kılıç Çakmak, E. Akgün, Ö. Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem.Çimen, G. (1995). Okulöncesi piyano eğitimi. Filarmoni Sanat, Mart sayısı, 18-21.Demirova, G. (2008). Piyano eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin dikkat toplama yetisine etkisi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Doğan, Ö. (2009). İngilizce hazırlık okuyan öğrencilerin motivasyon düzeyleri, Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.Elmas, G. ve Köse, S. (2012). Piyano eğitiminde müzikal terimler ve çalma tekniklerine ilişkin bilişsel düzey analizi. e-Journal of New World Sciences Academy, 7(3).Ersoy, K. (2010). Altı yaş çocuklarının piyano eğitimine hazırlanmalarında kullanılan yöntemlerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Kowalchyk, Gayle; Lancaster, E.L. (1992). Easy Classical Piano Duets for Teacher and Stu-dent, Book 1. Van Nuys, CA: Alfred Pub.Co.Özen, N. (2004). Çalgı eğitiminde yararlanılan müzik eğitimi yöntemleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 57-63.Öztürk, A. (2007). Okul öncesi eğitimde müzik. İstanbul: Morpa Kültür yayınları.Pamir, L. (1984). Çağdaş piyano eğitimi. İstanbul: Beyaz Köşk (Müzik Sarayı)Yayınları No.2.Shockley, Rebecca, P, (1982), Advanced Group Instruction: Some İmplacations for Teacher training. College Music Symposium. Caroll, C.M. (Ed.), The college Music Society, Vol. 22, No. 2.Şendurur, Y. (2011). Keman eğitiminde etkili öğrenme - öğretme yöntemleri Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 145-155.Tarman, S. (2006). Müzik eğitimin temelleri. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.Tecimer Kasap, Belir, (2006). Piyano Düetleri: tarihsel gelişimi ve piyano eğitimindeki önemi Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 21-22, 173-192.Tufan, E. (2016). Öğretmenimle çalıyorum-dört el piyano. Ankara: Selen Müzik Yayınlar.Tufan, S. (2000). Piyano eğitiminde deşifre çalışmaları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 101-104.Uçan, A. (1994), Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.Yücetoker, İ. (2009). Müzik eğitimi anabilim dalı piyano öğretim elemanlarının ve öğrencilerinin mevcut piyano eğitiminin durumuna ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

THE IMPORTANCE OF FOUR-HAND USE IN PIANO TRAINING AT THE BEGINNING STAGE

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 122 - 149, 02.12.2018
https://doi.org/10.31811/ojomus.481500

Öz

Throughout the music
training process, the basic aim is to help students acquire several skills such
as musical perception, musical taste, musical habits and abilities. As part of
instrument training, piano training has also an important place since the piano
is
suitable for polyphony,
doesn’t cause chord problems, and is easy and attractive for children to learn
and play.  Four-hand piano training is
significant in piano training, and numerous composers have composed their
musical works using this technique. Four-hand piano, also referred to as ‘piano
duet’, enables beginner students to develop rhythmic unity, perception of
polyphonic sounds, and sight reading skills. Also, this technique helps them
play the musical works at a constant tempo and increase their self-confidence.
The present study, which focuses on the importance of playing duet in piano
training at the beginning stage and its effects on students, is of great
importance since it promotes the use of four-hand in both playing the piano and
piano training and allows students to convey their opinions on four-hand duet
playing with their tutors. 37 students who play four-hand piano at primary and
secondary schools are asked to write an essay including their feelings and
opinions on playing four-hand piano. The students are asked 9 yes-no questions
in relation to the responses in their essays. The findings suggest that the
students have fairly positive ideas about four-hand piano playing. 

Kaynakça

  • Akbulut, E. (2000). Çalgı eğitiminde davranışların organizasyonu. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1-4).Akgül, D. (1997). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri keman eğitimi sürecinin analizi yorumlanması ve öneriler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant izzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.Büyüköztürk, Ş. Kılıç Çakmak, E. Akgün, Ö. Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem.Çimen, G. (1995). Okulöncesi piyano eğitimi. Filarmoni Sanat, Mart sayısı, 18-21.Demirova, G. (2008). Piyano eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin dikkat toplama yetisine etkisi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Doğan, Ö. (2009). İngilizce hazırlık okuyan öğrencilerin motivasyon düzeyleri, Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.Elmas, G. ve Köse, S. (2012). Piyano eğitiminde müzikal terimler ve çalma tekniklerine ilişkin bilişsel düzey analizi. e-Journal of New World Sciences Academy, 7(3).Ersoy, K. (2010). Altı yaş çocuklarının piyano eğitimine hazırlanmalarında kullanılan yöntemlerin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Kowalchyk, Gayle; Lancaster, E.L. (1992). Easy Classical Piano Duets for Teacher and Stu-dent, Book 1. Van Nuys, CA: Alfred Pub.Co.Özen, N. (2004). Çalgı eğitiminde yararlanılan müzik eğitimi yöntemleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 57-63.Öztürk, A. (2007). Okul öncesi eğitimde müzik. İstanbul: Morpa Kültür yayınları.Pamir, L. (1984). Çağdaş piyano eğitimi. İstanbul: Beyaz Köşk (Müzik Sarayı)Yayınları No.2.Shockley, Rebecca, P, (1982), Advanced Group Instruction: Some İmplacations for Teacher training. College Music Symposium. Caroll, C.M. (Ed.), The college Music Society, Vol. 22, No. 2.Şendurur, Y. (2011). Keman eğitiminde etkili öğrenme - öğretme yöntemleri Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 145-155.Tarman, S. (2006). Müzik eğitimin temelleri. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.Tecimer Kasap, Belir, (2006). Piyano Düetleri: tarihsel gelişimi ve piyano eğitimindeki önemi Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 21-22, 173-192.Tufan, E. (2016). Öğretmenimle çalıyorum-dört el piyano. Ankara: Selen Müzik Yayınlar.Tufan, S. (2000). Piyano eğitiminde deşifre çalışmaları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 101-104.Uçan, A. (1994), Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.Yücetoker, İ. (2009). Müzik eğitimi anabilim dalı piyano öğretim elemanlarının ve öğrencilerinin mevcut piyano eğitiminin durumuna ilişkin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zülal Karakuş 0000-0002-3505-6456

Enver Tufan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 2 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karakuş, Z., & Tufan, E. (2018). BAŞLANGIÇ PİYANO EĞİTİMİNDE DÖRT EL KULLANIMININ ÖNEMİ. Online Journal of Music Sciences, 3(2), 122-149. https://doi.org/10.31811/ojomus.481500