Medeniyetler tarih boyunca pek çok
konuda birbirleriyle etkileşim içinde olmuşlardır. Bu etkileşimlerden biri de
müziksel etkileşimdir. Türk müziğinin Mozart ve Beethoven gibi büyük
bestecilerden günümüz müzisyenlerine kadar pek çok müzisyeni etkilediği bilinmektedir.
Son otuz yılın en önemli gitaristlerinden biri olan Joe Satriani de Anadolu
ozanlık geleneğinin son temsilcilerinden biri olan Aşık Veysel’den aynı şekilde
etkilenmiş ve kendi müzikal ifadesiyle Aşık Veysel’i anlatmaya çalışmıştır.
Bu araştırmanın amacı, dünyaca ünlü
gitarist Joe Satriani’nin, Aşık Veysel’in müziğinden etkilenerek bestelediği
ASIK VEYSEL adlı eserinde söyleme ve çalım teknikleri bağlamında Veysel ile
ilişkilendirilebilecek unsurların belirlenmesidir. Veysel’in müziğinden hareketle
geleneksel Türk müziği öğelerinin Satriani tarafından modal müziğe nasıl
uyarlandığını incelemektir.
Araştırma betimsel araştırma
yöntemlerinden tarama modeliyle yürütülmüştür. Satriani, Aşık Veysel için
yazmış olduğu bu eserde, Türk Halk Müziğinde var olan birçok unsuru eserine
uyarlamış, Veysel’in eserlerindeki makamların, modal müzikte hangi diziye
karşılık geldiği ile ilgilenmiştir. Türk Halk müziğinin en önemli enstrümanı
olan bağlamanın çalım tekniklerini elektrik gitarla yansıtmaya çalışmış, eser
girişinde kullandığı ritim yapısını Türk halk müziğinde kullanılan ritimlerden
seçmiştir. Eserin armonik unsurları olan akorları seçerken Türk müziğinin iki
sesli icralarına benzer şekilde dörtlü aralıkları ve beşli akorları
kullanmıştır.
Throughout history, civilizations were
interacting with each other in many subjects. One of these interactions is
interplay in music. It is known that Turkish music inspired many musicians,
from great composers such as Mozart and Beethoven to contemporary musicians.
Joe Satriani, one of the most important guitarists of the last thirty years,
was likewise influenced by Aşık Veysel, who was one of the last representatives
of the Anatolian bard tradition and tried to explain Aşık Veysel with his
musical expression.
This research aims to discover the elements that
can be related to Veysel in the context of singing and playing techniques in
work named by ASIK VEYSEL, which is composed by world-famous guitarist Joe
Satriani, influenced by Aşık Veysel's music. From the music of Veysel, we
explore how the elements of traditional Turkish music were adapted to the modal
music by Satriani.
The research conducted with a survey model of
descriptive research methods. Satriani, in his work written for Aşık Veysel,
adapted many elements that breathed in Turkish Folk Music, and interested in
which sequences of the modal music corresponded to the tune of Veysel's
creation. He attempted to reflect the playing techniques of baglama, which is
the essential instrument of Turkish Folk Music, on the electric guitar. When
selecting chords with harmonic elements of the work, he used quartet ranges and
power chords in a similar way to the two-tone performances of Turkish music.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 3 |