Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bağlamada Türkülere Dayalı Misket Düzeni Öğretimi İçin Perde Dizilimi Temelli Bir Repertuvar Önerisi

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 103 - 134, 31.12.2020
https://doi.org/10.31811/ojomus.827424

Öz

Çalışmada amaç, repertuvarda fa# kararda notasyona alınmış eserlerin geleneksel bağlama icrasına göre kullandıkları perdeleri ve elde edilen perde dizilim tipleri arasındaki ilişkileri inceleyerek elde edilen bağlantılarla eser temelli Misket düzeni öğretimi gerçekleştiren öğreticilere bir repertuvar önerisi sunmaktır.
Çalışmada, örneklemi, TRT THM repertuvarında yer alan fa# kararda notasyona alınmış altmış iki adet eser oluşturmuş, veriler dokümanlar ve kaynak kişilerle yapılan görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Örneklemdeki her bir türkünün TRT THM repertuvarı notasyonu Finale nota yazım programı aracılığıyla yeniden yazılmış, ardından eserlerin, ses kayıtlarına ulaşılarak ve örneklemde yer alan bazı türkülerin kaynak kişileri ile görüşmeler gerçekleştirilerek veri çeşitliliğinin sağlanması amaçlanmıştır. Notasyonlar, araştırmacı tarafından bu kaynaklar aracılığıyla güncellenmiş, notasyonlar doküman analizi ve perde analizi yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, örneklemde yer alan fa# karar perdeli olarak notasyona alınmış eserlerin, yirmi farklı perde dizilimi tipine sahip olduğu ve bu dizilim tiplerinin daha çok giriftli/değişimli perde düzenleri ile ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında, türkü/eser odaklı Misket düzeni öğretimi gerçekleştiren öğreticilere, derslerinde kullanabilecekleri perde dizilimi temelinde taksonomize edilmiş bir repertuvar demeti sunulmuştur.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

--

Kaynakça

  • Akdoğu, O. (1992). Türk Müziği'nde Perdeler. İzmir: Yay.
  • Aydoğdu, Ü. R., Karamustafaoğlu, O., Bülbül, Ş. M. (2017). Akademik Araştırmalarda Araştırma Yöntemleri ile Örneklem İlişkisi: Doğrulayıcı Doküman Analizi Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 556-565.
  • Özdek, A. (2005). Bağlamanın İlköğretim İkinci Kademe Sınıflarındaki Müzik Eğitiminde Kullanımına Yönelik Bir Çalışma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Öztürk, O. M. (2007). Onyedi'den Yirmidört'e: Bağlama Ailesi Çalgılar ve Geleneksel Perde Sistemi. Motif Vakfı, Uluslar Arası Halk Müziği'nde Çalgılar Sempozyumu Bildirisi. 14-16 Aralık 2007, Kocaeli.
  • Öztürk, O. M. (2014). Makam Müziğinde Ezgi Ve Makam İlişkisinin Analizi Ve Yorumlanması Açısından Yeni Bir Yaklaşım: Perde Düzenleri Ve Makamsal Ezgi Çekirdekleri (Doktora Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk, O. M. (2015). Halk Mûsikîsi Repertuar İncelemelerinin Makam Nazariyesi Araştırmalarına Yapabileceği Katkılar. EÜ Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, (7): 1-27.

A REPERTOIRE PROPOSAL BASED ON PITCH ARRANGEMENT FOR TEACHING MISKET TUNE SYSTEM RELATING TO TURKISH FOLK SONGS ON BAGLAMA

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 103 - 134, 31.12.2020
https://doi.org/10.31811/ojomus.827424

Öz

The aim of the study is to present a repertoire proposal to the teachers who teach the work based Misket tune system through the links accessed by examining the relationships between the curtains used in the repertoire according to the traditional baglama performance of the works notated in the fa # ending point and the types of the pitch arrangement obtained.
In the study, the sample was made up of sixty-two works notated in the fa # ending point in the TRT THM repertoire, and the data was collected through interviews with documents and source persons. The TRT THM repertoire notation of each Turkish Folk songs in the sample was rewritten through the Finale note writing program, and it was aimed to provide data diversity by reaching the audio records of the works and conducting interviews with the source people of some of the songs in the sample.
The data were analyzed by the researcher by using document analysis and pıtch analysis methods over the updated notations via these sources. As a result of the research, it was determined that the works included in the sample, which were notated as fa # decision pitched, brought up twenty different types of pitch arrangement in the light of their updated notations and that these types of sequences were mostly associated with intricate curtain arrangements. In the light of the obtained data, a taxonomized repertoire bundle was presented on the basis of the curtain arrangement that the teachers who teach folk / work oriented Misket tune system can use in their lessons.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Akdoğu, O. (1992). Türk Müziği'nde Perdeler. İzmir: Yay.
  • Aydoğdu, Ü. R., Karamustafaoğlu, O., Bülbül, Ş. M. (2017). Akademik Araştırmalarda Araştırma Yöntemleri ile Örneklem İlişkisi: Doğrulayıcı Doküman Analizi Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 556-565.
  • Özdek, A. (2005). Bağlamanın İlköğretim İkinci Kademe Sınıflarındaki Müzik Eğitiminde Kullanımına Yönelik Bir Çalışma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Öztürk, O. M. (2007). Onyedi'den Yirmidört'e: Bağlama Ailesi Çalgılar ve Geleneksel Perde Sistemi. Motif Vakfı, Uluslar Arası Halk Müziği'nde Çalgılar Sempozyumu Bildirisi. 14-16 Aralık 2007, Kocaeli.
  • Öztürk, O. M. (2014). Makam Müziğinde Ezgi Ve Makam İlişkisinin Analizi Ve Yorumlanması Açısından Yeni Bir Yaklaşım: Perde Düzenleri Ve Makamsal Ezgi Çekirdekleri (Doktora Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk, O. M. (2015). Halk Mûsikîsi Repertuar İncelemelerinin Makam Nazariyesi Araştırmalarına Yapabileceği Katkılar. EÜ Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, (7): 1-27.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sami Emrah Gerekten 0000-0002-6362-0704

Attila Özdek

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gerekten, S. E., & Özdek, A. (2020). Bağlamada Türkülere Dayalı Misket Düzeni Öğretimi İçin Perde Dizilimi Temelli Bir Repertuvar Önerisi. Online Journal of Music Sciences, 5(2), 103-134. https://doi.org/10.31811/ojomus.827424