Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Postgraduate Theses On The Transfer Of Folk Melodies To Cello In Turkey

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 185 - 211, 31.12.2020
https://doi.org/10.31811/ojomus.834487

Öz

In this research, it was made about the transfer of folk melodies to violoncello and Postgraduate theses contributing to violoncello education were examined and classified in terms of content. This research was carried out in order to examine and classify the content of graduate theses on the transfer of folk tunes to the cello in the light of sub-problems. The research aimed to collect the postgraduate theses on the transfer of folk melodies to cello under a single research umbrella after examining them as content. For this reason, it is of great importance in terms of being a helpful resource for other researchers and shedding light on other studies to be conducted on this subject.
This research is descriptive research using qualitative data collection methods. The pattern of the research is the case study. When searching for cello or cello keywords in the YÖK Thesis, 204 theses were found. While these 204 theses constituted the universe of the research, as a result of the examination of these theses, 5 theses transferring works from the Turkish folk music repertoire to the cello formed the sample group.Data from these 5 theses were collected by Document Analysis. As a result of the research, all of the studies on transferring folk melodies to cello were carried out in educational sciences institutes and music education departments. Accordingly, it was understood that the primary purpose of theses was cello education. It has been observed that the coma sounds in the songs transferred except for one thesis were simplified and arranged in accordance with the tampere sound system. It was concluded that the decision sounds of the works were generally changed for a brighter sensation.

Kaynakça

  • Aksoy, B. (2000). Avrupalı Gezginlerin Gözüyle Osmanlılarda Musiki, İstanbul: Pan Yayınları.
  • Arıcı Kethüda, S., Yıldırım Orhan, Ş. (2019) Türk Makam Müziğinde Viyolonselin Kullanımına İlişkin Yazılmış Lisansüstü Tezler, 30 Ağustos Bilimsel Araştırmalar Sempozyumu, 385-402. Erişim adresi: http://www.kongre2019.com/site.php?https://www.zaferkongresi.org
  • Cömert, M. (2017). Viyolonsel Eğitimi ile İlgili Araştırmaların Sınıflandırılması, Sonuçlarının Alana Katkısı ve Uygulanabilirliği (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no. 463331).
  • Cömert, M., Erim, A. (2017). Viyolonsel Eğitimiyle İlgili Araştırma Sonuçlarının Alana Katkısı ve Uygulanabilirliği, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 107-129. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/379169
  • Çetik, Ö. (2017). Viyolonselin Türk Müziğindeki Gelişim Sürecinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no. 460436).
  • Çeşit, C. (2015). Türkiye’de Viyola Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi, The Journal of Academic Social Science Studies, Autumn(II) 445-462. Erişim Adresi: https://www.researchgate.net/publication/283840016_TURKIYE'DE_VIYOLA_UZERINE_YAPILAN_LISANSUSTU_TEZLERIN_INCELENMESI
  • Çınardal, L. (2020). Viyolonsel Öğretiminde Kullanılan Yay Tekniklerinin Türk Müziğine Uyarlanması ve Değerlendirilmesi (Doktora Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no. 635992).
  • Demirbatır, R. E. (2001). Müzik Alanı Yüksek Lisans, Doktora Ve Sanatta Yeterlik Tez Bibliyografyası. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 123-141. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153176
  • Demirbatır, R. E. (2001). Yaylı Çalgılar Yüksek Lisans, Doktora Ve Sanatta Yeterlik Tez Bibliyografyası. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 123-141. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/153177
  • Eroğlu, Ö. (2018). Kangal ve Yöresi Türkülerinin Viyolonsel Eğitiminde Kullanılmasına İlişkin Bir Çalışma (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no. 527553).
  • İşler, Ş. (2019). Kütahya Türkülerinin Viyolonsel Eğitiminde Kullanılması Üzerine Bir Çalışma (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no. 552128).
  • Lehimler, E. (2014). Geleneksel Türk Müziğine Dayalı Viyolonsel Öğretimine Yönelik Bir Model Önerisi ve Uygulamadaki Görünümü (Hüseyni Makamı Örneği) (Doktora Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no. 366381).
  • Onat, İ, D., Yıldırım Orhan, Ş., Güray, C. (2019) Türkiye’de ‘’Din-Müzik’’ Alanlarına İlişkin Yapılmış Lisansüstü Tezler, Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 18(5), 165-180. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/iksad
  • Özkan, H. Ö. (2018). Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri (17. Basım). İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Öztutgan, Z. (2016) Türkiye’de Gitar Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin Analizi ve Değerlendirilmesi, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 684-708. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/312198428_Turkiye'de_Gitar_Alaninda_Yapilan_Lisansustu_Tezlerin_Analizi_ve_Degerlendirilmesi
  • Say, A. (2006). Müzik Tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sertöz, A. (2003). Dünya Viyolonsel Ekollerinin Tarihsel Gelişimi ve Türkiye'deki Viyolonsel Eğitimine Yansımaları (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no. 133839).
  • Sözer, V. (2014). Müzik Terimleri Sözlüğü (2. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Topaloğlu, T. (2019). Viyolonsel Eğitiminde Aksak Usûllü Eserlerin Seslendirilmesine Yönelik Uygulamaların Öğrenci Performansına Etkisi (Doktora Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no. 546778).
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım Orhan, Ş. (2012). Türkiye’de Viyolonsel Alanında Yapılmış Yüksek Lisans, Doktora ve Sanatta Yeterlilik Tezleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 701-716. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/806973
  • Yıldırım Orhan, Ş., Tunca, B, E. (2014). Türkiye’de Oda Müziği Alanında Yapılmış Yüksek Lisans, Doktora ve Sanatta Yeterlik Tezleri. Folklor/Edebiyat Dergisi, 20(4), 207-219. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/255700
  • Yıldırım Orhan, Ş., Göklen, A. (2018). Türkiye’de Oda Müziği Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezler, (Ed. Zeynep Karacagil, Efecan Anaz), Sosyal Bilimlerde Güncel Tartışmalar İnsan Çalışmaları 1, (1. Basım), Ankara: Bilgin Kültür Sanat Yayınları, 96-104
  • Yıldız, E, C., Yıldırım Orhan, Ş. (2019). Türkiye’de Viyolonsel Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezler, Uluslararası Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi, 19(17), 1-21. Erişim Adresi: http://www.guvenplus.com.tr/imagesbuyuk/ACED-17.pdf#page=14

Türkiye’de Halk Ezgilerinin Viyolonsele Aktarılmasına İlişkin Yapılmış Lisansüstü Tezler

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 185 - 211, 31.12.2020
https://doi.org/10.31811/ojomus.834487

Öz

Bu araştırmada halk ezgilerinin viyolonsele aktarılmasına ilişkin yapılmış olan ve viyolonsel eğitimine katkı sağlayan lisansüstü tezler incelenerek içerik bakımından sınıflandırılmıştır. Bu araştırma halk ezgilerinin viyolonsele aktarılmasına ilişkin yapılmış lisansüstü tezlerin alt problemler ışığında içeriğinin incelenip sınıflandırılması amacıyla yapılmıştır. Bu amaç bağlamında, tezlerin tek bir araştırma çatısı altında toplanması, başka araştırmacılara yardımcı bir kaynak oluşturması ve bu konuda başka yapılacak çalışmalara ışık tutması bakımından büyük önem taşımaktadır.
Bu araştırma, nitel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın deseni ise durum çalışmasıdır. YÖK Tez’de viyolonsel veya çello anahtar kelimeleri ile aratıldığında 204 adet teze ulaşılmıştır. Bu 204 tez araştırmanın evrenini oluştururken, bu tezlerden halk ezgilerinin viyolonsele aktarılmasına ilişkin yapılmış olan 5 tez de örneklem grubunu oluşturmaktadır. Bu 5 tezden elde edilen veriler doküman analizi tekniği ile incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda halk ezgilerinin viyolonsele aktarılmasına ilişkin yapılan çalışmaların hepsinin eğitim bilimleri enstitüleri ve müzik eğitimi anabilim dallarında yapıldığı, bu doğrultuda tezlerin yapılma amacının öncelikli viyolonsel eğitimi olduğu anlaşılmıştır. Bir tez hariç aktarımı yapılan türkülerdeki koma seslerin sadeleştirilerek tampere ses sistemine uygun düzenlendiği ve daha parlak duyum-tını için genellikle eserlerin karar seslerinin değiştirildiği sonucu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Aksoy, B. (2000). Avrupalı Gezginlerin Gözüyle Osmanlılarda Musiki, İstanbul: Pan Yayınları.
  • Arıcı Kethüda, S., Yıldırım Orhan, Ş. (2019) Türk Makam Müziğinde Viyolonselin Kullanımına İlişkin Yazılmış Lisansüstü Tezler, 30 Ağustos Bilimsel Araştırmalar Sempozyumu, 385-402. Erişim adresi: http://www.kongre2019.com/site.php?https://www.zaferkongresi.org
  • Cömert, M. (2017). Viyolonsel Eğitimi ile İlgili Araştırmaların Sınıflandırılması, Sonuçlarının Alana Katkısı ve Uygulanabilirliği (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no. 463331).
  • Cömert, M., Erim, A. (2017). Viyolonsel Eğitimiyle İlgili Araştırma Sonuçlarının Alana Katkısı ve Uygulanabilirliği, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 107-129. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/379169
  • Çetik, Ö. (2017). Viyolonselin Türk Müziğindeki Gelişim Sürecinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no. 460436).
  • Çeşit, C. (2015). Türkiye’de Viyola Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi, The Journal of Academic Social Science Studies, Autumn(II) 445-462. Erişim Adresi: https://www.researchgate.net/publication/283840016_TURKIYE'DE_VIYOLA_UZERINE_YAPILAN_LISANSUSTU_TEZLERIN_INCELENMESI
  • Çınardal, L. (2020). Viyolonsel Öğretiminde Kullanılan Yay Tekniklerinin Türk Müziğine Uyarlanması ve Değerlendirilmesi (Doktora Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no. 635992).
  • Demirbatır, R. E. (2001). Müzik Alanı Yüksek Lisans, Doktora Ve Sanatta Yeterlik Tez Bibliyografyası. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 123-141. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153176
  • Demirbatır, R. E. (2001). Yaylı Çalgılar Yüksek Lisans, Doktora Ve Sanatta Yeterlik Tez Bibliyografyası. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 123-141. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/153177
  • Eroğlu, Ö. (2018). Kangal ve Yöresi Türkülerinin Viyolonsel Eğitiminde Kullanılmasına İlişkin Bir Çalışma (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no. 527553).
  • İşler, Ş. (2019). Kütahya Türkülerinin Viyolonsel Eğitiminde Kullanılması Üzerine Bir Çalışma (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no. 552128).
  • Lehimler, E. (2014). Geleneksel Türk Müziğine Dayalı Viyolonsel Öğretimine Yönelik Bir Model Önerisi ve Uygulamadaki Görünümü (Hüseyni Makamı Örneği) (Doktora Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no. 366381).
  • Onat, İ, D., Yıldırım Orhan, Ş., Güray, C. (2019) Türkiye’de ‘’Din-Müzik’’ Alanlarına İlişkin Yapılmış Lisansüstü Tezler, Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 18(5), 165-180. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/iksad
  • Özkan, H. Ö. (2018). Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri (17. Basım). İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Öztutgan, Z. (2016) Türkiye’de Gitar Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin Analizi ve Değerlendirilmesi, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 684-708. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/312198428_Turkiye'de_Gitar_Alaninda_Yapilan_Lisansustu_Tezlerin_Analizi_ve_Degerlendirilmesi
  • Say, A. (2006). Müzik Tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sertöz, A. (2003). Dünya Viyolonsel Ekollerinin Tarihsel Gelişimi ve Türkiye'deki Viyolonsel Eğitimine Yansımaları (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no. 133839).
  • Sözer, V. (2014). Müzik Terimleri Sözlüğü (2. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Topaloğlu, T. (2019). Viyolonsel Eğitiminde Aksak Usûllü Eserlerin Seslendirilmesine Yönelik Uygulamaların Öğrenci Performansına Etkisi (Doktora Tezi). YÖK Tez veri tabanından erişildi (Tez no. 546778).
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım Orhan, Ş. (2012). Türkiye’de Viyolonsel Alanında Yapılmış Yüksek Lisans, Doktora ve Sanatta Yeterlilik Tezleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 701-716. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/806973
  • Yıldırım Orhan, Ş., Tunca, B, E. (2014). Türkiye’de Oda Müziği Alanında Yapılmış Yüksek Lisans, Doktora ve Sanatta Yeterlik Tezleri. Folklor/Edebiyat Dergisi, 20(4), 207-219. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/255700
  • Yıldırım Orhan, Ş., Göklen, A. (2018). Türkiye’de Oda Müziği Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezler, (Ed. Zeynep Karacagil, Efecan Anaz), Sosyal Bilimlerde Güncel Tartışmalar İnsan Çalışmaları 1, (1. Basım), Ankara: Bilgin Kültür Sanat Yayınları, 96-104
  • Yıldız, E, C., Yıldırım Orhan, Ş. (2019). Türkiye’de Viyolonsel Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezler, Uluslararası Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi, 19(17), 1-21. Erişim Adresi: http://www.guvenplus.com.tr/imagesbuyuk/ACED-17.pdf#page=14
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Berkcan Kayaarslan 0000-0003-4741-2371

M. Akın Kumtepe 0000-0002-3186-6398

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kayaarslan, B., & Kumtepe, M. A. (2020). Türkiye’de Halk Ezgilerinin Viyolonsele Aktarılmasına İlişkin Yapılmış Lisansüstü Tezler. Online Journal of Music Sciences, 5(2), 185-211. https://doi.org/10.31811/ojomus.834487