BibTex RIS Kaynak Göster

THE INVESTIGATION OF RELATION BETWEEN INTERNET ADDICTION OF SECONDARY EDUCATION STUDENTS AND PERCEIVED SOCIAL SUPPORT

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 1, 33 - 59, 06.07.2014

Öz

This study aims to investigate the states of internet addiction levels and perceived social support of secondary education students. In this study which is on descriptive and relational screening model based on quantitative data, “Internet Addiction Scale” developed by Günüç (2009), “Perceived Social Support Scale” developed and revised by Yıldırım (2004), and “Personal Knowledge Scale” prepared by investigator in order to determine demographic features of students in sampling group, have been applied to participants. Obtained data has been analyzed with SPSS program. Sample of investigation is comprised of 577 boy and 422 girl students having education in 2011-2012 academic year at 10 high schools chosen through random sampling in municipal boundaries of Batman city. Data has been evaluated within descriptive and relational statics. In consequence of evaluations, the relation between total points and subdimensions of IAS and PSSS has been found. Besides, it has been seen that a meaningful distinction between variables of Personal Knowledge Scale and total points of IAS and PSSS.

Kaynakça

  • Bakay, M.E.(2001), “Lise Öğrencilerinin İnternet Kullanma Koşulları İle Yeterlik Düzeyleri ve Öğrencilerin İnternet Kafelere Gitme Koşulları”, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. İzmir.
  • Balta, Ç.Ö., Harzum, B.M. (2008). Web Tabanlı Öğretim Ortamındaki Öğrencilerin İnternet Bağımlılığını Etkileyen Faktörler, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt:41, Sayı:1, (187-205).
  • Batıgün, D., Kılıç, N. (2011). İnternet Bağımlılığı ile Kişilik Özellikleri, Sosyal Destek, Psikolojik Belirteler ve Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Türk Psikoloji Dergisi. Haziran 2011, 26(67), 1-10.
  • Bayraktar, F. (2001). İnternet Kullanımının Ergen Gelişimindeki Rolü. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, İzmir.
  • Bayraktutan, F. (2005). “Aile İçi İlişkiler Açısından İnternet Kullanımı” Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Cengizhan, C. (2005). Öğrencilerin Bilgisayar ve İnternet Kullanımında Yeni Bir Boyut: Bağımlılık. VIII. Ulusal PDR Kongresi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Cömert, T. I. (2007). İnternet ve Bilgisayar Bağımlılığı. Ögel, K., Riskli Davranış Gösteren Çocuk ve Ergenler. İstanbul: Ajans Plaza Tanıtım ve İletişim Hiz. Ltd. Şti.
  • Günüç, S. (2009). “İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Bazı Demografik Değişkenler İle İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Van.
  • Doğan, H., Işıklar, A., Eroğlu, E. (2008). Ergenlerin Problemli İnternet Kullanımının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. KKEFD. Sayı: 18-108-109.
  • Erdem, M., Akman, Y. (1995). Eğitim Psikolojisi: Gelişim-Öğrenme-Öğretme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Ergin, N.G. (1993). “İntihar Girişimi Olan ve Olmayan Ergenlerin Kendini Kabul ve Depresyon Düzeylerinin Karşılaştırılması”. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Esen, E. (2010). “Ergenlerde İnternet Bağımlılığını Yordayan Psiko-Sosyal Değişkenlerin İncelenmesi” Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Esen, K. N. (2007). Akran Baskısı ve Algılama Sosyal Destek Değişkenlerine Göre, Ergenlerde İnternet Bağımlılığının Yordanması. Ülkemizde Bağımlılıkla İlgili Gelişmeler İçinde (ss. 1-9). I. Uluslar arası Bağımlılık Kongresi, İstanbul.
  • İnan, A. (2010). İlköğretim II. Kademe ve Ortaöğretim Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Karasar, N.(2009).Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayri, M., Günüç, S. ( 2009). İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt: 42, Sayı:1 (157–175).
  • Kelleci, M., Güler, N., Sezer, H. ve Gölbaşı, Z. (2009). Lise Öğrencilerinde İnternet Kullanma Süresinin Cinsiyet ve Psikiyatrik Belirtiler İle İlişkisi. Koruyucu Hekimlik Bülteni, 8(3); 223-230.
  • Köklü, N., Bökeoğlu, Ç. ve Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukhopadhhyay, T. ve Scherlis, W. (2002). Internet paradox : a secial technology that reduces social involvement and psychological well-being?. Journal of social Issues, 58(1), 49-74.
  • Kurtaran T, G. (2008). “İnternet Bağımlılığını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi”.Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Mersin.
  • Leung, L. (2004). “Net Generation Atributes And Seductive Properties of the Internet as Predictors Of Online Activities and Internet Addiction”, Cyberpsychology & Behavior, 7(3).
  • Li, S-M. ve Chung, T. M. (2006). Internet function and internet addictive behavior. Computers in Human Behavior, 22, 1067-1071.
  • Morahan. Martin J, Schumacher P. (2000). Incidance An Correlates Of Pathological Internet Use Among College Students. Computers In Human Behavior. Vol 16, Issue 1:13-29.
  • Nalwa, K. ve Anand, A.(2003). Internet addiction in students: a cause of concern. CyberPschology & Behavior, 6(6); 653-656.
  • Ögel, K. (2012). İnternet Bağımlılığı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları: İstanbul.
  • Özcan, N. ve Buzlu, S. (2005). Problemli İnternet Kullanımını Belirlemede Yardımcı Bir Araç: “İnternet Bilişsel Durum Ölçeği”nin Üniversite Öğrencilerinde Geçerlilik ve Güvenirliği. Bağımlılık Dergisi, 6(1);19-26.
  • Özsoy, D. (2010). İnternetin Kararttığı Hayatlar (1. Baskı). İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • Pawlak, C. (2002). Correlates of internet use and addiction in adolescents. Dissertation Abstracts İnternational Section A: Humanities & Social Sciences, 63(5-A), pp. 1727.
  • Sanders, C. E., Field, T. M., Diego, M. ve Kaplan, M. (2000). The relationship of Internet to depression and Social ısolation among adolescents. Adolescence, 35(138), 237-242.
  • Stokes, J. P. (1985). The Relation of socal network and individual difference veriables to lonelines to loneliness. Journal of Personality and Social Psychology, (48), 981-990.
  • Şencan, B. (2009). Lise Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyi ile Yetkinlik Beklentisi Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
  • Taçyıldız, Ö. (2010). “Lise Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre Yordanması.” Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir.
  • Tekeli, H. (1994). Bilgi Çağı. İstanbul: Simavi Yayınları.
  • Tsai, C. ve Lin, S.J. (2001). Analysis of attitudes toward computer network and internet addiction of Taiwanese adolescents. Cyberpsychology & Behavior, 4(3); 373-376.
  • Wu, Y. T. ve Tsai, C. C. (2006) “University Students Internet Attitudes and Internet Self-Efficacy: A Study At Three Universities in Taiwan”,Cyberpsychology & Behavior, 9(4), 441-450.
  • Yang, S.C. ve Tung, C.J. (2007). Comparison of internet addicts and nan-addicts in Taivanese high school. Computers in Human Behavior, 23:79-96.
  • Yıldırım, İ. (2004a). Depresyon Yordayıcısı Olarak Sınav Kaygısı, Gündelik Sıkıntılar ve Sosyal Destek, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 27, S. 241-250.
  • Yıldırım, İ. (2004b). Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin Revizyonu. Eğitim Araştırmaları, 17, 221-236.
  • Young, K. (1996). Internet Addiction; the emergence of new Clinical disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3): 237-244.

Ortaöğretim Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı İle Algılanan Sosyal Destek Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 1, 33 - 59, 06.07.2014

Öz

Araştırma ortaöğretim öğrencilerinin internet bağımlılık düzeyleri ile algıladıkları sosyal destek durumlarının incelenmesini amaçlamaktadır. Nicel verilere dayalı olarak betimsel ve ilişkisel tarama modelinde olan araştırmada, katılımcılara Günüç (2009) tarafından geliştirilen “İnternet Bağımlılık Ölçeği (İBÖ)”, Yıldırım (2004) tarafından geliştirilen ve revizyonu yapılan “Algılanan Sosyal Destek Ölçeği” ve örneklem grubundaki öğrencilerin demografik özelliklerini saptamak için araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programında çözümlenmiştir. Araştırmanın örneklemi 2011-2012 eğitim öğretim yılında Batman İli Belediye sınırları içinde tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 10 lisede öğrenim görmekte olan 577 erkek, 422 kız öğrenciden oluşmaktadır. Veriler betimleyici ve ilişkisel istatistikler kapsamında değerlendirilmiştir. Değerlendirmeler sonucunda, İBÖ ile ASDÖ toplam puanları ve alt boyutları arasında ilişki bulunmuştur. Ayrıca İBÖ ve ASDÖ toplam puanları ile Kişisel Bilgi Formu’nda ele alınan değişkenler arasında anlamlı fark görülmüştür.

Kaynakça

  • Bakay, M.E.(2001), “Lise Öğrencilerinin İnternet Kullanma Koşulları İle Yeterlik Düzeyleri ve Öğrencilerin İnternet Kafelere Gitme Koşulları”, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. İzmir.
  • Balta, Ç.Ö., Harzum, B.M. (2008). Web Tabanlı Öğretim Ortamındaki Öğrencilerin İnternet Bağımlılığını Etkileyen Faktörler, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt:41, Sayı:1, (187-205).
  • Batıgün, D., Kılıç, N. (2011). İnternet Bağımlılığı ile Kişilik Özellikleri, Sosyal Destek, Psikolojik Belirteler ve Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Türk Psikoloji Dergisi. Haziran 2011, 26(67), 1-10.
  • Bayraktar, F. (2001). İnternet Kullanımının Ergen Gelişimindeki Rolü. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, İzmir.
  • Bayraktutan, F. (2005). “Aile İçi İlişkiler Açısından İnternet Kullanımı” Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Cengizhan, C. (2005). Öğrencilerin Bilgisayar ve İnternet Kullanımında Yeni Bir Boyut: Bağımlılık. VIII. Ulusal PDR Kongresi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Cömert, T. I. (2007). İnternet ve Bilgisayar Bağımlılığı. Ögel, K., Riskli Davranış Gösteren Çocuk ve Ergenler. İstanbul: Ajans Plaza Tanıtım ve İletişim Hiz. Ltd. Şti.
  • Günüç, S. (2009). “İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Bazı Demografik Değişkenler İle İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Van.
  • Doğan, H., Işıklar, A., Eroğlu, E. (2008). Ergenlerin Problemli İnternet Kullanımının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. KKEFD. Sayı: 18-108-109.
  • Erdem, M., Akman, Y. (1995). Eğitim Psikolojisi: Gelişim-Öğrenme-Öğretme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Ergin, N.G. (1993). “İntihar Girişimi Olan ve Olmayan Ergenlerin Kendini Kabul ve Depresyon Düzeylerinin Karşılaştırılması”. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Esen, E. (2010). “Ergenlerde İnternet Bağımlılığını Yordayan Psiko-Sosyal Değişkenlerin İncelenmesi” Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Esen, K. N. (2007). Akran Baskısı ve Algılama Sosyal Destek Değişkenlerine Göre, Ergenlerde İnternet Bağımlılığının Yordanması. Ülkemizde Bağımlılıkla İlgili Gelişmeler İçinde (ss. 1-9). I. Uluslar arası Bağımlılık Kongresi, İstanbul.
  • İnan, A. (2010). İlköğretim II. Kademe ve Ortaöğretim Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Karasar, N.(2009).Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayri, M., Günüç, S. ( 2009). İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt: 42, Sayı:1 (157–175).
  • Kelleci, M., Güler, N., Sezer, H. ve Gölbaşı, Z. (2009). Lise Öğrencilerinde İnternet Kullanma Süresinin Cinsiyet ve Psikiyatrik Belirtiler İle İlişkisi. Koruyucu Hekimlik Bülteni, 8(3); 223-230.
  • Köklü, N., Bökeoğlu, Ç. ve Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukhopadhhyay, T. ve Scherlis, W. (2002). Internet paradox : a secial technology that reduces social involvement and psychological well-being?. Journal of social Issues, 58(1), 49-74.
  • Kurtaran T, G. (2008). “İnternet Bağımlılığını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi”.Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Mersin.
  • Leung, L. (2004). “Net Generation Atributes And Seductive Properties of the Internet as Predictors Of Online Activities and Internet Addiction”, Cyberpsychology & Behavior, 7(3).
  • Li, S-M. ve Chung, T. M. (2006). Internet function and internet addictive behavior. Computers in Human Behavior, 22, 1067-1071.
  • Morahan. Martin J, Schumacher P. (2000). Incidance An Correlates Of Pathological Internet Use Among College Students. Computers In Human Behavior. Vol 16, Issue 1:13-29.
  • Nalwa, K. ve Anand, A.(2003). Internet addiction in students: a cause of concern. CyberPschology & Behavior, 6(6); 653-656.
  • Ögel, K. (2012). İnternet Bağımlılığı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları: İstanbul.
  • Özcan, N. ve Buzlu, S. (2005). Problemli İnternet Kullanımını Belirlemede Yardımcı Bir Araç: “İnternet Bilişsel Durum Ölçeği”nin Üniversite Öğrencilerinde Geçerlilik ve Güvenirliği. Bağımlılık Dergisi, 6(1);19-26.
  • Özsoy, D. (2010). İnternetin Kararttığı Hayatlar (1. Baskı). İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • Pawlak, C. (2002). Correlates of internet use and addiction in adolescents. Dissertation Abstracts İnternational Section A: Humanities & Social Sciences, 63(5-A), pp. 1727.
  • Sanders, C. E., Field, T. M., Diego, M. ve Kaplan, M. (2000). The relationship of Internet to depression and Social ısolation among adolescents. Adolescence, 35(138), 237-242.
  • Stokes, J. P. (1985). The Relation of socal network and individual difference veriables to lonelines to loneliness. Journal of Personality and Social Psychology, (48), 981-990.
  • Şencan, B. (2009). Lise Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyi ile Yetkinlik Beklentisi Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
  • Taçyıldız, Ö. (2010). “Lise Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre Yordanması.” Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir.
  • Tekeli, H. (1994). Bilgi Çağı. İstanbul: Simavi Yayınları.
  • Tsai, C. ve Lin, S.J. (2001). Analysis of attitudes toward computer network and internet addiction of Taiwanese adolescents. Cyberpsychology & Behavior, 4(3); 373-376.
  • Wu, Y. T. ve Tsai, C. C. (2006) “University Students Internet Attitudes and Internet Self-Efficacy: A Study At Three Universities in Taiwan”,Cyberpsychology & Behavior, 9(4), 441-450.
  • Yang, S.C. ve Tung, C.J. (2007). Comparison of internet addicts and nan-addicts in Taivanese high school. Computers in Human Behavior, 23:79-96.
  • Yıldırım, İ. (2004a). Depresyon Yordayıcısı Olarak Sınav Kaygısı, Gündelik Sıkıntılar ve Sosyal Destek, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 27, S. 241-250.
  • Yıldırım, İ. (2004b). Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin Revizyonu. Eğitim Araştırmaları, 17, 221-236.
  • Young, K. (1996). Internet Addiction; the emergence of new Clinical disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3): 237-244.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Kayri

Fuat Tanhan

Selami Tanrıverdi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 6 Temmuz 2014
Gönderilme Tarihi 20 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kayri, M., Tanhan, F., & Tanrıverdi, S. (2014). Ortaöğretim Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı İle Algılanan Sosyal Destek Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 1(1), 33-59.