Bu araştırmanın amacı resmi ve özel anaokullarında çalışan okul öncesi öğretmenlerinin toplumsal cinsiyet algı düzeylerinin ve ilişkili faktörlerin belirlenmesidir. Araştırma genel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri 2019-2020 güz yarıyılında Samsun merkez ilçelerinden olan Atakum, İlkadım, Canik ve Tekkeköy’de görev yapan toplam 405 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma da veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu”, Altınova ve Duyan (2013) tarafından geliştirilen “Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Bu araştırmada Okul Öncesi Öğretmenlerine uygulanan ölçeğin verilerinde Cronbach Alpha değeri .904 olduğu bulunmuş olup veriler geçerli ve güvenilir olduğu kabul edilmiştir. Araştırma verilerinin normallik varsayımı için basıklık ve çarpıklık değerine bakılıp normal dağılım gösterdiği sonucuna ulaşılmış ve verilerin analizlerinde parametrik testler ve betimsel analizler yapılmıştır. Bu çalışmada parametrik testler olan bağımsız örneklem T- testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği’nden alınan ortalama puan 99.40 olarak bulunmuştur. Bu puanın verilen aralığa (25-125) göre yüksek olması, toplumsal cinsiyet algısının eşitlikçi yönde çıktığı görülmektedir. Toplumsal cinsiyet algı düzeyleri puanları; cinsiyet değişkeni, çalışma yılı, çalıştığı kurum açısından öğretmenlerin toplumsal cinsiyet algı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmektedir. Elde edilen verilere bakılarak okul öncesi öğretmenlerin medeni durumu, sahip oldukları çocuk sayısı, gelir durumu, mesleklerini seçme durumu, okul öncesi mesleğinin kadınlara uygun olma hakkındaki algıları, çocukların gelişimi açısından okul öncesi öğretmenlerin kadın olması gerektiğine ilişkin algıları ve okul öncesi öğretmenlerin “kız öğrenciler doğaları gereği sakin, erkek öğrenciler ise daha haşarıdır” şeklindeki algıyı değerlendirme durumlarına ilişkin toplumsal cinsiyet algı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Toplumsal Cinsiyet Cinsiyet Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Okul Öncesi Öğretmenliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kadın Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2 |
ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
Kadın ve Aile Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınıdır.
SAMSUN