Bitkisel üretim, ağırlıklı olarak tarla ve bahçe gibi geleneksel üretim alanlarının yanı sıra örtü altı üretim alanları gibi kontrollü koşullarda da yapılmaktadır. Bu alanlardaki üretimin sürdürülebilirliğinin sağlanması açısından, üreticilerin durumlarının farklı parametrelerle tespit edilmesi önemlidir. Bu araştırma kapsamında Çarşamba ilçesinde örtü altı üretimi yapan üreticilerin sosyo-ekonomik profillerini, örtü altı üreticilik uygulamalarını ve pazarlama tercihlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmada; tabakalı örnekleme yöntemine göre seçilmiş olan üreticiler ile yüz yüze anket çalışması yapılmış ve üreticilerin ilgili parametreler yönünden durumları tespit edilmiştir. Araştırma sonucu üreticilerin; yaş ortalamasının 53, ailedeki ortalama fert sayısının 5,51, ortalama çiftçilik deneyim sürelerinin 33 yıl ve ortalama örtü altı yetiştiricilik deneyim sürelerinin 16,74 yıl olduğu saptanmıştır. Ayrıca üreticilerin; toprak analizi yaptırmaya mesafeli oldukları, genel olarak çiftlik gübresi kullanmayı tercih ettikleri, kimyasal gübre ve tarımsal mücadele ilaçlarını yaygın biçimde kullandıkları ve sulamada kuyu suyunu ve sulama sistemi olarak da damlama sulama sistemini kullandıkları tespit edilmiştir. İlave olarak üreticilerin; %60,60’ının üretim faaliyeti esnasında girdi kredisi kullandıkları, üretimde kullandıkları fideyi %70,90 piyasadan satın aldıkları ve üretmiş oldukları ürünleri %46,00 haller üzerinden ve %30,80 kendi olanaklarıyla pazarladıkları belirlenmiştir. Sonuç olarak; incelenen parametreler dikkate alındığında, bölgede örtü altı üreticiliği bakımından önemli bir potansiyelin olduğu söylenebilir. Bununla birlikte, bu potansiyelin etkin bir biçimde değerlendirilebilmesi için bilhassa girdi desteğinin artırılması ve pazarlama olanaklarının çeşitlendirilmesine yönelik tarımsal destek faaliyetlerinin artırılması gerektiği kanaatine varılmıştır.
Örtü altı yetiştiriciliği Üretici profili Örtü altı üreticilik uygulamaları Pazarlama tercihleri
fields and orchards. It is also carried out under controlled conditions such as greenhouse production areas. In order to ensure the sustainability of production in these areas, it is important to determine the status of the growers with different parameters. Therefore, this research was conducted in order to reveal the socio-economic profiles, greenhouse production practices and marketing preferences of the growers engaged in greenhouse production in Çarşamba district. In the research; a face-to-face survey was conducted with the growers selected according to the stratified sampling method and the status of the growers in terms of the relevant parameters was determined. It has been determined that i) the average age of the growers is 53, ii) the average number of members in the family is 5,51, iii) the average farming experience of the growers is 33 years, and the average of greenhouse farming experience is 16,74 years. In addition, it has been determined that i) growers are distant from having soil analysis, ii) generally prefer to use farmyard manure, iii) widely use chemical fertilizers and agricultural pesticides, and iv) use well water for irrigation and drip irrigation system as irrigation system. In addition; i) 60,60% of the growers used input credits during their production activities, ii) 70,90% of the seedlings were purchased from the market, and iii) their products were 46,00% through vegetable markets, and they marketed 30,80% directly to the buyer themselves. As a result; considering the parameters evaluated, it can be said that there is an important potential for greenhouse production in the region. However, it has been concluded that agricultural support activities should be increased especially for increasing input support and diversifying marketing opportunities in order to utilize this potential effectively.
Greenhouse cultivation Farmer profile Greenhouse cultivation practices Marketing preferences
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tarım Politikaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri (RESEARCH ARTICLES) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2022 |
Kabul Tarihi | 7 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
* Uluslararası Hakemli Dergi (International Peer Reviewed Journal)
* Yazar/yazarlardan hiçbir şekilde MAKALE BASIM ÜCRETİ vb. şeyler istenmemektedir (Free submission and publication).
* Yılda Ocak, Mart, Haziran, Eylül ve Aralık'ta olmak üzere 5 sayı yayınlanmaktadır (Published 5 times a year)
* Dergide, Türkçe ve İngilizce makaleler basılmaktadır.
*Dergi açık erişimli bir dergidir.
Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.