Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hız Tümseklerinin Araç ve Sürücüler/Yolcular Üzerindeki Etkilerinin Simülasyon Yöntemi ile Araştırılması

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 11 - 16, 15.06.2020

Öz

Trafik sakinleştirme için en fazla tercih edilen yöntemlerin başında hız tümsekleri uygulaması gelmektedir. Dolayısıyla hız tümseği uygulamalarının mevcut standartlara uyumluluğu, belirlenen hız azaltma hedefine ulaştırıp ulaştırmadığı ve araç/yolcu üzerindeki etkilerinin belirlenmesi gibi hususların araştırılması önem taşımaktadır. Çalışma kapsamında Bursa Nilüfer bölgesinde bulunan Uludağ Üniversitesinde yaygın olarak kullanılan hız tümsekleri örnek alınarak, bunların Türkiye standardına (TS 6283) uygunluğu kontrol edilecek ve sürücü/yolcu üzerindeki etkileri konfor açısından değerlendirilecektir. Çalışma üç aşama olarak düşünülmektedir. Simülasyon yöntemi ile tümsek ve araçların modellenerek değişik hız ve tipteki araç tiplerinde meydana gelen titreşimlerin yatay/düşey ivmeler cinsinden belirlenerek sürücü/yolcu açısından konfor seviyelerinin ISO 2631 standardına göre uygunluğu çalışmanın ilk aşamasını oluşturmaktadır (çalışmada bu ilk aşama anlatılmıştır). İkinci aşaması ise arazide gözlemlenen araçların geçiş hızlarına göre sürücülerin hissettikleri sübjektif konfor seviyelerinin anket yoluyla belirlenmesini hedeflemektedir. İkinci aşamada gözlem ve anket yoluyla elde edilen sübjektif konfor seviyeleri ile bu hızlara göre simülasyondan elde edilen teorik konfor seviyeleri arasındaki ilişkinin istatistiksel olarak değerlendirilmesi çalışmanın son aşamasını oluşturacaktır. Bulunan bulgular doğrultusunda trafik sakinleştirmede uygulanan hız tümseklerinin etkinliği değerlendirilecek ve öneriler geliştirilecektir.

Kaynakça

  • Kaygısız Ö. Trafiği sakinleştirmeye yönelik önlemler. Trafik Araştırma Merkezi Müdürlüğü, Ankara, 2012.
  • TS 6283, Yol sathı hız kontrol elemanları – tümsekler (kasisler), Türk Standartları, Ankara: Türk Standartları Enstitüsü, 2000.
  • Watts, G. R. Road humps for the control of vehicle speeds. Verkeerstechnick 1973; 24(NLR59 R & D Rpt.).
  • Antić B., Pešić, D., Vujanić M., Lipovac K. The influence of speed bumps heights to the decrease of the vehicle speed–Belgrade experience. Safety Science, 2013; 57: 303-312.
  • Adnan, M. A., Hoon, T. S., Mohamed, K. Harmonizing speed reduction and level of discomfort for better roads humps design in Malaysia residential area. In Malaysian Univ. Transport Res. Forum Conf. 2004.
  • Weber, P. A., Braaksma, J. P. Towards a North American geometric design standard for speed humps. ITE journal 2000; 70(1): 30-39.
  • MSC Software Corporation: Msc Adams Version 2017.2
  • International Organization for Standardization. Mechanical Vibration and Shock: Evaluation of Human Exposure to Whole-body Vibration. Part 1, General Requirements: International Standard ISO 2631-1: 1997 (E). ISO, 1997.
  • BİAS. 2019. BİAS Mühendislik. Available at: https://bias.com.tr/13/32/tasit-dinamigi/adams-car.php
  • SeismoSignal Software. Version 2016. https://seismosoft.com
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İnşaat Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri (RESEARCH ARTICLES)
Yazarlar

Turan Arslan

Mohammad Mahdi Hossainy

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2019
Kabul Tarihi 25 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arslan, T., & Hossainy, M. M. (2020). Hız Tümseklerinin Araç ve Sürücüler/Yolcular Üzerindeki Etkilerinin Simülasyon Yöntemi ile Araştırılması. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 11-16.
AMA Arslan T, Hossainy MM. Hız Tümseklerinin Araç ve Sürücüler/Yolcular Üzerindeki Etkilerinin Simülasyon Yöntemi ile Araştırılması. OKÜ Fen Bil. Ens. Dergisi ((OKU Journal of Nat. & App. Sci). Haziran 2020;3(1):11-16.
Chicago Arslan, Turan, ve Mohammad Mahdi Hossainy. “Hız Tümseklerinin Araç Ve Sürücüler/Yolcular Üzerindeki Etkilerinin Simülasyon Yöntemi Ile Araştırılması”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 3, sy. 1 (Haziran 2020): 11-16.
EndNote Arslan T, Hossainy MM (01 Haziran 2020) Hız Tümseklerinin Araç ve Sürücüler/Yolcular Üzerindeki Etkilerinin Simülasyon Yöntemi ile Araştırılması. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 3 1 11–16.
IEEE T. Arslan ve M. M. Hossainy, “Hız Tümseklerinin Araç ve Sürücüler/Yolcular Üzerindeki Etkilerinin Simülasyon Yöntemi ile Araştırılması”, OKÜ Fen Bil. Ens. Dergisi ((OKU Journal of Nat. & App. Sci), c. 3, sy. 1, ss. 11–16, 2020.
ISNAD Arslan, Turan - Hossainy, Mohammad Mahdi. “Hız Tümseklerinin Araç Ve Sürücüler/Yolcular Üzerindeki Etkilerinin Simülasyon Yöntemi Ile Araştırılması”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 3/1 (Haziran 2020), 11-16.
JAMA Arslan T, Hossainy MM. Hız Tümseklerinin Araç ve Sürücüler/Yolcular Üzerindeki Etkilerinin Simülasyon Yöntemi ile Araştırılması. OKÜ Fen Bil. Ens. Dergisi ((OKU Journal of Nat. & App. Sci). 2020;3:11–16.
MLA Arslan, Turan ve Mohammad Mahdi Hossainy. “Hız Tümseklerinin Araç Ve Sürücüler/Yolcular Üzerindeki Etkilerinin Simülasyon Yöntemi Ile Araştırılması”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 3, sy. 1, 2020, ss. 11-16.
Vancouver Arslan T, Hossainy MM. Hız Tümseklerinin Araç ve Sürücüler/Yolcular Üzerindeki Etkilerinin Simülasyon Yöntemi ile Araştırılması. OKÜ Fen Bil. Ens. Dergisi ((OKU Journal of Nat. & App. Sci). 2020;3(1):11-6.

23487




196541947019414  

1943319434 19435194361960219721 19784  2123822610 23877

* Uluslararası Hakemli Dergi (International Peer Reviewed Journal)

* Yazar/yazarlardan hiçbir şekilde MAKALE BASIM ÜCRETİ vb. şeyler istenmemektedir (Free submission and publication).

* Yılda Ocak, Mart, Haziran, Eylül ve Aralık'ta olmak üzere 5 sayı yayınlanmaktadır (Published 5 times a year)

* Dergide, Türkçe ve İngilizce makaleler basılmaktadır.

*Dergi açık erişimli bir dergidir.

Creative Commons License

Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.