Basınçlı kaplar hizmet ömürleri boyunca eksenel ve radyal yönlerde gerilmelere maruz kalmakta ve bu durum istenmeyen hasarlara neden olmaktadır. Bu sebepten dolayı kompozit katmanlı basınçlı kaplarda fiber yönlerinin her iki yönde oluşan yükleri taşıyabilecek şekilde tasarlanması oldukça önemlidir. Bu kapsamda 20 mm kutup ağzı yarıçapına sahip kompozit basınçlı kaplar tasarlanmış ve eliptik integral çözülerek jeodezik kubbe profili elde edilmiştir. Silindir yüzeyinde helisel ve çember sargı tabakaları bir arada kullanılmış ve istifleme sırasının yapısal performansa etkileri incelenmiştir. Bu çalışmada altı farklı istif sırasına sahip sayısal modeller tanımlanmış ve böylece gerilme, gerinim ve kırılma indeksleri belirlenmiştir. Ayrıca, tamamen helisel sarım katmanlardan oluşan sayısal model ile karşılaştırılarak, çember sarım tabakaların mekanik özellikler üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Mevcut çalışma sonucunda, çember sarım tabakaların mekanik özellikler üzerinde olumlu etkileri olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca çember sarım tabaka kullanımının tamamen helisel sarımdan oluşan sayısal modele kıyasla hasar indeksinde yaklaşık %28 iyileşme sağladığı gözlemlenmiştir. Ek olarak, çember sarım tabakalar için istifleme sırasının katmanlar arası kayma gerilmesi üzerinde oldukça etkili olduğu fakat gerilme/gerinim sonuçları ile hasar indeksleri üzerinde çok fazla etkili olmadığı gözlemlenmiştir.
Kubbe Profili Filaman Sarım Jeodezik Yörünge Basınç Kapları İstif Sırası
Pressure vessels are subjected to stresses in axial and radial directions during their service life, which causes undesirable damages. For that reason, it is highly important to design the fiber directions in composite overwrapped pressure vessels in such a way that can carry the loads occurring in both directions. In this context, composite pressure vessels with 20 mm polar opening radii were designed and the geodesic dome profile was obtained by solving the elliptic integral. Helical and hoop winding layers were used together on the cylinder surface and the effect of stacking sequence on the structural performance was examined. In the current study, numerical models with six different stacking sequences were defined and thus stress, strain and failure indexes were determined. Furthermore, the effects of hoop winding layers on the mechanical properties were investigated by comparing with the numerical model consisting of completely helical winding layers. As a result of the current study, it has been concluded that the hoop winding layers have favorable effects on mechanical properties. It has also been observed that the utilization of the hoop winding layers provides an improvement of approximately 28% in the failure index compared to the numerical model consisting of completely helical winding. Additionally, it was observed that although the stacking sequence for the hoop winding was highly effective on the interlaminar shear stress, it did not have much effect on the stress/strain results and the failure indexes.
Dome Profile Filament Winding Geodesic Trajectories Pressure Vessels Stacking Sequence
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Makine Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri (RESEARCH ARTICLES) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Şubat 2022 |
Gönderilme Tarihi | 15 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 18 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı |
* Uluslararası Hakemli Dergi (International Peer Reviewed Journal)
* Yazar/yazarlardan hiçbir şekilde MAKALE BASIM ÜCRETİ vb. şeyler istenmemektedir (Free submission and publication).
* Yılda Ocak, Mart, Haziran, Eylül ve Aralık'ta olmak üzere 5 sayı yayınlanmaktadır (Published 5 times a year)
* Dergide, Türkçe ve İngilizce makaleler basılmaktadır.
*Dergi açık erişimli bir dergidir.
Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.