Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Belediyelerin Sorumluluk Sahasındaki Yollar için bir Derzli Donatısız Beton Yol Dizayn Kataloğu ve Modeli Önerisi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 1296 - 1309, 05.07.2023

Öz

Beton yollar yapısal ömürlerinin fazla oluşu, ekonomik, dayanıklı ve çevre dostu oluşları, her mevsimde uygulanabilir oluşları ve gece görüşünü olumlu yönde etkilemeleri gibi avantajları olan ve ülkemizde yerli imkanlarla üretimi gerçekleşen çimentonun en pahalı bileşeni olduğu ve dolayısıyla maliyet açısından da ön plana çıkan bir yol üstyapısı tipidir. Belediyelerin sorumluluk sahasındaki düşük hacimli yollarda kullanılabilecek Derzli Donatısız Beton Yollar (JPCP) için bir dizayn kataloğu ve modeli geliştirilmesinin birçok pratik faydası olacaktır. Bu çalışmanın amacı ülkemizde belediyelerin sorumluluk sahasındaki düşük hacimli JPCP yolların (hem sokak ve cadde gibi yollar (residential roads) hem de bulvar gibi daha yüksek hacimli yolların (collector roads)) tasarımında kullanılmak üzere: (1) farklı tasarım senaryoları ve parametreleri için PavementDesigner web programı kullanılarak beton yol plaka kalınlıklarını belirleyerek bir “Beton Yol Dizayn Kataloğu” oluşturmak ve (2) bu katalog kullanılarak çoklu regresyon modelleri geliştirerek alternatif senaryolar için hızlı bir beton plaka kalınlığı tahmin modeli geliştirmektir. Çalışmada 432 tasarım senaryosu belirlenmiş ve herbir senaryo için ilgili tasarım değerleri PavementDesigner’a girilerek beton plaka kalınlıkları elde edilmiştir. Farklı dizayn parametrelerinin beton plaka kalınlıklarına etkileri detaylı olarak sunulmuştur. Bununla birlikte bu 432 tasarım senaryosu kullanılarak hem sokak ve cadde gibi yollar (residential roads) hem de bulvar gibi daha yüksek hacimli yolların (collector roads) kalınlık tasarımında kullanılabilecek ve PavementDesigner çıktılarına başarılı bir şekilde benzer sonuçlar veren iki çoklu regresyon modeli geliştirilmiştir. Bu modeller kullanılarak belediyelerin sorumluluk sahasındaki yollar JPCP olarak hızlı bir şekilde tasarlanıp vakit ve kaynak verimliliği sağlanılabilir.

Kaynakça

  • AASHTO, 1993. AASHTO guide for design of pavement structures, American Association of State Highway and Transportation Officials, Washington, D.C, 1993.
  • Abut, Y., Cankaya, T. Beton yollar – Kocaeli Büyükşehir Belediyesi örneği. Hazır Beton 2016; 77-83. https://www.thbb.org/media/146462/makale133.pdf.
  • Abut, Y. Düşük hacimli yollarda donatısız beton üstyapılar için bir dizayn kataloğu önerisi. Hazır Beton 2017; 81-86. https://www.thbb.org/media/230592/makale2_144.pdf.
  • ACI, 2002. ACI 325.12R-02. Guide for design of jointed concrete pavements for streets and local roads, 2002.
  • Ağar, E., Sütaş, İ., Öztaş, G. Beton yollar. İTÜ; 1998.
  • Delatte, NJ. Concrete pavement design, construction, and performance. 2nd ed. FL: CRC Press; 2016.
  • Douglas, RA. Low-volume road engineering: design, construction, and maintenance. 1st ed. FL: CRC Press; 2017.
  • KGM, 2013. Karayolları Teknik Şartnamesi; 2013.
  • KGM, 2019. Karayolları Beton Yol Üstyapılar Projelendirme Rehberi; 2019.
  • PavementDesigner, 2022. www.pavementdesigner.org.
  • PCA, 1984. Thickness Design for Concrete Highway and Street Pavements; 1984.
  • StreetPave, 2022. https://www.acpa.org/streetpave/.
  • Şengün, E., Kıran, E., ve Yaman, İÖ. Türkiye’de Beton Yol ve Beton Bariyer Fırsatları. Hazır Beton 2017; 77-82. https://www.thbb.org/media/198632/makale141.pdf.
  • Yetim, E., Yılmaz, D. Beton yollar ve silindirle sıkıştırılmış betonun Türkiye’deki yeni uygulama alanı; 2019.https://webdosya.csb.gov.tr/db/yfk/icerikler/makale---beton-yollar-9-eylul-2019-20191220130448.pdf.

A Jointed Plain Concrete Pavement Design Catalog and Model Proposal for Roads within the Jurisdiction of Municipalities in Turkey

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 1296 - 1309, 05.07.2023

Öz

Concrete pavements, or rigid pavements, have several advantages such as their long structural lives, being economical, durable and environmentally friendly, being applicable in all seasons and having a positive effect on night vision. Being locally-produced cement is the most expensive component, concrete pavements have also economical advantages. Developing a design catalog and model for Joint-Reinforced Concrete Pavements (JPCP) that can be used on the roads within the jurisdiction of municipalities will have many practical benefits. The aim of this study is to develop (1) a design catalog based on pavement design runs using PavementDesigner web-based program for various design scenarious and parameters, and (2) a rapid concrete slab thickness estimation model for alternative design scenarios by developing multiple regression models using this design catalog, which could be used in the design of JPCPs within the jurisdiction of municipalities in Turkey. In this study, 432 JPCP design scenarios were determined and concrete slab thicknesses were obtained by entering the relevant design values for each scenario into PavementDesigner. The effects of different design parameters on concrete slab thicknesses are presented in detail. In addition, using these 432 design scenarios, two multiple regression models have been developed that can be used in the thickness design of both residential and collector roads and successfully give similar results to PavementDesigner outputs. By using these models, the roads within the jurisdiction of municipalities can be designed as JPCP quickly and time and resource efficiency can be achieved.

Kaynakça

  • AASHTO, 1993. AASHTO guide for design of pavement structures, American Association of State Highway and Transportation Officials, Washington, D.C, 1993.
  • Abut, Y., Cankaya, T. Beton yollar – Kocaeli Büyükşehir Belediyesi örneği. Hazır Beton 2016; 77-83. https://www.thbb.org/media/146462/makale133.pdf.
  • Abut, Y. Düşük hacimli yollarda donatısız beton üstyapılar için bir dizayn kataloğu önerisi. Hazır Beton 2017; 81-86. https://www.thbb.org/media/230592/makale2_144.pdf.
  • ACI, 2002. ACI 325.12R-02. Guide for design of jointed concrete pavements for streets and local roads, 2002.
  • Ağar, E., Sütaş, İ., Öztaş, G. Beton yollar. İTÜ; 1998.
  • Delatte, NJ. Concrete pavement design, construction, and performance. 2nd ed. FL: CRC Press; 2016.
  • Douglas, RA. Low-volume road engineering: design, construction, and maintenance. 1st ed. FL: CRC Press; 2017.
  • KGM, 2013. Karayolları Teknik Şartnamesi; 2013.
  • KGM, 2019. Karayolları Beton Yol Üstyapılar Projelendirme Rehberi; 2019.
  • PavementDesigner, 2022. www.pavementdesigner.org.
  • PCA, 1984. Thickness Design for Concrete Highway and Street Pavements; 1984.
  • StreetPave, 2022. https://www.acpa.org/streetpave/.
  • Şengün, E., Kıran, E., ve Yaman, İÖ. Türkiye’de Beton Yol ve Beton Bariyer Fırsatları. Hazır Beton 2017; 77-82. https://www.thbb.org/media/198632/makale141.pdf.
  • Yetim, E., Yılmaz, D. Beton yollar ve silindirle sıkıştırılmış betonun Türkiye’deki yeni uygulama alanı; 2019.https://webdosya.csb.gov.tr/db/yfk/icerikler/makale---beton-yollar-9-eylul-2019-20191220130448.pdf.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İnşaat Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri (RESEARCH ARTICLES)
Yazarlar

Orhan Kaya

Abdullah İgit 0000-0002-4483-1178

Yayımlanma Tarihi 5 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2022
Kabul Tarihi 27 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaya, O., & İgit, A. (2023). Türkiye’deki Belediyelerin Sorumluluk Sahasındaki Yollar için bir Derzli Donatısız Beton Yol Dizayn Kataloğu ve Modeli Önerisi. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 1296-1309.
AMA Kaya O, İgit A. Türkiye’deki Belediyelerin Sorumluluk Sahasındaki Yollar için bir Derzli Donatısız Beton Yol Dizayn Kataloğu ve Modeli Önerisi. OKÜ Fen Bil. Ens. Dergisi ((OKU Journal of Nat. & App. Sci). Temmuz 2023;6(2):1296-1309.
Chicago Kaya, Orhan, ve Abdullah İgit. “Türkiye’deki Belediyelerin Sorumluluk Sahasındaki Yollar için Bir Derzli Donatısız Beton Yol Dizayn Kataloğu Ve Modeli Önerisi”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6, sy. 2 (Temmuz 2023): 1296-1309.
EndNote Kaya O, İgit A (01 Temmuz 2023) Türkiye’deki Belediyelerin Sorumluluk Sahasındaki Yollar için bir Derzli Donatısız Beton Yol Dizayn Kataloğu ve Modeli Önerisi. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6 2 1296–1309.
IEEE O. Kaya ve A. İgit, “Türkiye’deki Belediyelerin Sorumluluk Sahasındaki Yollar için bir Derzli Donatısız Beton Yol Dizayn Kataloğu ve Modeli Önerisi”, OKÜ Fen Bil. Ens. Dergisi ((OKU Journal of Nat. & App. Sci), c. 6, sy. 2, ss. 1296–1309, 2023.
ISNAD Kaya, Orhan - İgit, Abdullah. “Türkiye’deki Belediyelerin Sorumluluk Sahasındaki Yollar için Bir Derzli Donatısız Beton Yol Dizayn Kataloğu Ve Modeli Önerisi”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 6/2 (Temmuz 2023), 1296-1309.
JAMA Kaya O, İgit A. Türkiye’deki Belediyelerin Sorumluluk Sahasındaki Yollar için bir Derzli Donatısız Beton Yol Dizayn Kataloğu ve Modeli Önerisi. OKÜ Fen Bil. Ens. Dergisi ((OKU Journal of Nat. & App. Sci). 2023;6:1296–1309.
MLA Kaya, Orhan ve Abdullah İgit. “Türkiye’deki Belediyelerin Sorumluluk Sahasındaki Yollar için Bir Derzli Donatısız Beton Yol Dizayn Kataloğu Ve Modeli Önerisi”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 6, sy. 2, 2023, ss. 1296-09.
Vancouver Kaya O, İgit A. Türkiye’deki Belediyelerin Sorumluluk Sahasındaki Yollar için bir Derzli Donatısız Beton Yol Dizayn Kataloğu ve Modeli Önerisi. OKÜ Fen Bil. Ens. Dergisi ((OKU Journal of Nat. & App. Sci). 2023;6(2):1296-309.

23487




196541947019414  

1943319434 19435194361960219721 19784  2123822610 23877

* Uluslararası Hakemli Dergi (International Peer Reviewed Journal)

* Yazar/yazarlardan hiçbir şekilde MAKALE BASIM ÜCRETİ vb. şeyler istenmemektedir (Free submission and publication).

* Yılda Ocak, Mart, Haziran, Eylül ve Aralık'ta olmak üzere 5 sayı yayınlanmaktadır (Published 5 times a year)

* Dergide, Türkçe ve İngilizce makaleler basılmaktadır.

*Dergi açık erişimli bir dergidir.

Creative Commons License

Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.