BibTex RIS Kaynak Göster

DIOKAISAREIA’DAKİ (DAĞLIK KILIKIA) PODYUMLU TAPINAK İÇİN TARİHLEME VE KÜLT ÖNERİSİ

Yıl 2012, Sayı: 20, 173 - 200, 01.05.2012

Öz

Diokaisareia’daki Podyumlu Tapınağı konu edinen bu çalışmanın hedefi, yapı
için yeni bir tarih önerisinde bulunmak ve tapınakta hangi tanrısal kimliğin tapınım gördüğüne ilişkin öneri sunmaktır. Yeni tarih önerisi için yapıya ait olduğu
önerilen Korinth başlıklarının stil analizinden faydanılmıştır. Kült önerisi için ise
kentte ele geçen bir yazıttan yola çıkılarak, yapının tarihlendiği dönem içerisinde
Doğu Dağlık Kilikia’nın siyasi yapısı ve Diokaisareia’nın Roma kenti olma süreci
irdelenmiştir.
Podyumlu Tapınağa ait başlıklar için Wannagat’ın yapmış olduğu öneriyi de
kapsayan; ancak daha geniş bir zaman aralığına M.Ö. 10 – M.S. 40/41 yılları
arasına ait olduğu önerilmiştir ve tapınağın da, bu tarihlere ait olması daha uygun
görülmüştür. Ardından tapınak için önerilen bu tarih aralığı, yerleşimin Tiberius
Dönemi’nde Diokaisareia adıyla bir Roma kentine dönüştürülmesi dikkate alınarak, daha da netleştirilmiş ve tapınağın yapım tarihi için Tiberius Dönemi önerilmiştir.
Podyumlu Tapınakta tapınım gören tanrısal kimliğe ilişkin önerimiz için kentte
ele geçen bir yazıt, bize yardımcı olmuştur. Bu yazıtta İmparator Tiberius, Tanrı’nın
oğlu, kentin kurucusu ve kurtarıcısı olarak anılmıştır. İmparatorun kente ilgisinin
ve yardımlarının sonrasında ithaf edildiği anlaşılan bu yazıt, Tiberius kültü için
kanıt olarak kabul edilmiş ve Podyumlu Tapınağı’nda İmparator Tiberius’un kültü
için inşa edilen yapı olduğu önerilmiştir.
Yazıttan yola çıkarak yapılan öneriyi destekleyen başka verilerde mevcuttur.
Burada vasal krallar ve imparatorluk kültü politikaları dikkat çekicidir. Iudeia,
Dağlık Kilikia ve Mauretania’daki vasal krallar, imparator kültlerinin kurulmasına
ve tapınaklarının inşa edilmesine özellikle özen göstermişlerdir. Dağlık Kilikia’da
vasal kralların zamanında sadece imparatorluk kültü tapınakları inşa edilmiştir.
Dolayısıyla Diokaisareia’da vasal kralların zamanında inşa edildiğini önerdiğimiz
Podyumlu Tapınağın da, imparatorluk kültü anıtı olması kuvvetli bir olasılıktır.
Çalışma içerisinde Podyumlu Tapınak ile ilgili bir diğer irdelenmiş olan özellik, yapının kent içerisindeki konumudur. Tapınağın Zeus Olbios Temenosu’nun
hemen yanında ve çevresinde oluşturulan yeni kent merkezinde olması, önemli bir
seçimdir. Burada dikkati çeken asıl ayırt edici özellik, Zeus Olbios Temenosu’na
ait duvar ve tapınağın arka duvarının birbiriyle bir bütün halinde inşa edilmiş
olmasıdır. Bu durum, yerleşimin yeni adı olan “Diokaisareia” ile de bütünlük oluşturur. Din ve siyasi gücün birbirine destek olması anlamına gelen bu bütünlüklü yaklaşımla, kentte Tiberius ile birlikte başlayan yeni politik sistemin doğrudan
ve etkili propagandası yapılmak suretiyle, vatandaşların imparatora bağlanmaları
amaçlanmış olmalıdır.

Suggestions on the Dating and Cult of the Diokaisareia Podium Temple

Yıl 2012, Sayı: 20, 173 - 200, 01.05.2012

Öz

About Podium Temple in Diokaisereia, The aim of this article is to offer a new
date for building and suggestion to learn which god worshipped before. For suggestion new date has been benefit stilistic analyse of Corinth capitals. Using the
inscription which obtained from the city for cult advise, explained in the time of it,
with the political process in Rough Cilicia and being Roman city of Diokaisereia.
Comprehend the suggestion of Wannagat for Podium Temple’s capitals, but
wide range of time, its suggested 10 B.C. to 40-41 A.D. and its considered to fit in
this times. After range of time which suggested for temple, has been receiving to
attention that in Tiberius period settlements conversioned to Roman city with the
name of Diokaisereia. With this information is clarified that tempel building suggestion in the period of Tiberian times.
An inscription,obtained from the city, about they worshipped which god, is
helped us to our suggestion for identification of worshipped thing.In this inscription Emperor Tiberius,God’s son, is remembered as the founder and saver of the
city.This inscription thought as the emperor dedicated after his care and helps to the
city and accepted as the evidence for Tiberius cult and suggested that the building
is built for emperor’s cult in Podium Temple.
There are other suggestions which supports the suggestion.There are important
things about the vassalage kings and politics of emperor cults.Iudeia,vassalage
kings of Rough in Cilicia and Mauretania, specially cared about founding emperor
cults and temple buildings. In the term of vassalage king in Rough Cilicia, only
emperor’s cult temples have been built.In consequence it is a strong possibility that
the podium temple which we suggested above is one of them. Another feature of the Podium Temple in this study is the location in this city.
It is an important choice that the location of the temple is next to Zeus Olbious
Temenos and new city center built around.The distinct feature in here is the wall
of Zeus Olbios Temenos and the back wall of the temple built as one.This situation compose an integrity with the new name of the city as‚“Diokaisareia”. The
approach of this way, it had aimed that the faitfulness of the citizens to the emperor.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Deniz Kaplan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Kaplan, D. (2012). DIOKAISAREIA’DAKİ (DAĞLIK KILIKIA) PODYUMLU TAPINAK İÇİN TARİHLEME VE KÜLT ÖNERİSİ. OLBA(20), 173-200.