Since 14 May 1948, Palestinians have been trying to make their voices heard in the world and have been struggling to survive when Israel declared independence in the Palestinian territories. Palestine has been voicing its protests as a nation against the domination and systematic destruction it has been experiencing since the Nakba (Day of Catastrophe). Palestinians, who are world's current subalterns, strive to gain a place in the world public perception and to make this problem visible through the use of soft power is one of the elements of cultural diplomacy, in addition to their military objections. These cultural, artistic and philosophical objections can be characterised, in the words of Edward Said, as the silent revolt of Palestine's struggle for visibility. Major Palestinian writers, artists and filmmakers have worked to help make the rightful situation of Palestine known to the world. Accordingly, the aim of the study is to examine the struggle for existence that began with the Nakba in Palestine in the context of cinematic narratives, which are one of the practices of cultural resistance and are not only an aesthetic structure, but are also directly and indirectly affected by social events, depression, distress and social transformations. The film Return to Haifa (Le Retour a Jaffa, 1982), directed by Kasım Heval and selected as a sample in the study, was analysed according to the discourse analysis method, which is one of the qualitative text analyses, and it was concluded that Palestinian cinema produces narratives in accordance with cultural resistance practices in the face of collective trauma and struggles for existence by adhering to national and national values.
Palestine Al-Nakba Collective Trauma Traumatic Reality Cultural Resistance.
14 Mayıs 1948’de İsrail’in Filistin topraklarında bağımsızlığını ilan etmesiyle başlayan ve Filistinliler tarafından El- Nakba (Felaket Günü) olarak anılan tarihten bu yana Filistinliler seslerini dünyaya duyurmaya çalışmakta ve var olma mücadelesi vermektedirler. Filistinliler, El Nakba’dan bu yana yaşadığı tahakküm ve sistemli yok edilme karşısında tüm ulus olarak itirazlarını dile getirmektedir. Dünyanın güncel madunları konumunda olan Filistinliler, yaşanan tüm olaylara askeri itirazlarının yanında kültürel diplomasisinin unsurlarından biri olan yumuşak güç kullanımı vasıtasıyla dünya kamuoyunda yer edinmek ve bu sorunun görünür olabilmesi için çabalamaktadırlar. Kültürel, sanatsal, felsefi açıdan yapılan bu itirazlar, Edward Said’in deyimiyle Filistin’in görünür olma mücadelesinin sessiz başkaldırısı olarak nitelendirilebilir. Filistin’in önemli yazarları, sanatçıları ve yönetmenleri dünya kamuoyunda Filistin’in haklı durumunun görünür olabilmesi adına üretimlerde bulunmaktadırlar. Çalışmanın çıkış noktası 1948 yılında Filistin topraklarında başlayan işgale, Filistin’in toplumun tüm kesimleriyle verdiği kültürel ve sanatsal direniş biçimlerinin neler olduğudur. Araştırmanın cevaplamaya çalıştığı sorular Filistin’in kültürel, sanatsal ve edebi açıdan adını dünyaya ne şekilde duyurduğu ve intifada olarak bilinen fiziksel mücadelenin yanında kültürel mücadelenin ne şekilde yürütüldüğüdür. Çalışmanın amacı, Filistin’in El- Nakba’sı ile başlayan var olma mücadelesini, kültürel direniş pratiklerinden biri olan ve yalnızca bir estetik yapı değil aynı zamanda toplumsal olay, buhran, sıkıntı ve toplumsal dönüşümlerden doğrudan ve dolaylı olarak etkilenen sinema anlatıları bağlamında irdelemektir. Çalışmada örneklem olarak seçilen ve yönetmenliğini Kasım Heval’in yaptığı Return to Haifa (Hayfa’ya Dönüş, Le Retour a Jaffa, 1982) adlı film, nitel metin çözümlemelerinden biri olan söylem analizi yöntemine göre irdelenmiş, yaşanan kolektif travma karşısında Filistin sinemasının kültürel direniş pratiklerine uygun anlatılar ürettiği, ulusal ve milli değerlerine bağlı kalarak var olma mücadelesi verdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Filistin El-Nakba Kolektif Travma Travmatik Gerçeklik Kültürel Direniş.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Irk, Etnisite ve Hukuk |
Bölüm | 2024 20. SAYI |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 19 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 14 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 20 |