BibTex RIS Kaynak Göster

5E ÖĞRENME MODELİ VE İŞBİRLİKLİ ÖĞRENMENİN BİYOLOJİ TUTUMUNA ETKİSİNİN CİNSİYET BAKIMINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2013, Cilt: 32 Sayı: 2, - , 01.06.2013

Öz

Bu çalışmanın amacı; Biyoloji dersinde 5E öğrenme modeli ve işbirlikli öğrenme yöntemi kullanımının biyoloji dersi tutumuna etkilerinin cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını değerlendirmektir. Ankara-Çankaya Milli Piyango Anadolu Lisesi’nde 2010-2011 eğitim-öğretim yılında öğrenimlerini sürdüren 11. sınıftaki 93 fen grubu öğrencisi araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. “Kalıtım, Gen Mühendisliği ve Biyoteknoloji” ünitesi deney 1 grubunda 5E öğrenme modeli ile, deney 2 grubunda işbirlikli öğrenme yöntemi ile, kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntemi ile işlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Biyoloji Dersi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Uygulama sonrasında 5E, işbirlikli öğrenme ve geleneksel öğrenme yöntemlerinin uygulandığı sınıflardaki öğrencilerin tutum puanlarının cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür.

Kaynakça

  • BAL Ş. ve KESKİN N. (2002). “Grup Tartışması Yoluyla Öğrencilerin Genetik Mühendisliği Uygulamaları ile İlgili Tutum ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül Ankara, ODTÜ.
  • BOZKURT O ve OLGUN Ö. S. (2005). “Fen ve Teknoloji Eğitiminde Bilimsel Süreç Becerileri”, İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi, Ed.: M, Aydoğdu ve T. Kesercioğlu, Ankara: Anı Yayıncılık, s.34.
  • BULUT S. (1994). Farklı Öğretim Metotlarının ve Cinsiyetinin Olasılık Başarısına ve Olasılığa Karşı Tutumlarına Etkileri, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, y.d.t., Ankara.
  • BULUT S., YETKİN İ. ve KAZAK S. (2002). “Matematik Öğretmen Adaylarının Olasılık Başarısı, Olasılık ve Matematiğe Yönelik Tutumlarının Cinsiyete Göre İncelenmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.22, s.21-28.
  • BÜLBÜL Y. (2007). Ortaöğretim Çevre ve İnsan Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Çevreye Yönelik Tutumlara ve Erişiye Etkisi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, y.y.l.t., Çanakkale.
  • CHUANG H. F. and CHENG Y. J. (2002). “The Relationships Between Attitudes Toward Science and Related Variables of Junior, High School Students (Article Written in Chinese)”, Chinese Journal of Science Education, 10(1), 1-20.
  • CÜREBAL F (2004). Farklı Sınıf Seviyelerindeki ve Cinsiyetteki Üstün Yetenekli Öğrencilerin Fen ve Öğrenme Ortamına Karşı Tutumlarının İncelenmesi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, y.y.l.t., Ankara.
  • ÇİLENTİ K. ve ÖZÇELİK D. A. (1991). Biyoloji Öğretimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, Yayın No: 182.
  • EKİCİ G. (1996). Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretimde Kullandıkları Yöntemler ve Karşılaştıkları Sorunlar, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, y.y.l.t., Ankara.
  • EKİCİ G. (2001). “Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretim Yöntemleri Konusundaki Teorik Bilgi Yeterliliklerinin İncelenmesi”, Çağdaş Eğitim Dergisi, S.274, s.40-46.
  • ENRIQUE B. and ENRIQUE A. (2000). “Teaching Genetics At Secondary School: A Strategy For Teaching About The Location Of İnheritance İnformation”, Science Education, 84, 3, 313-352.
  • ERGİN İ., KANLI U., ve TAN M. (2007). “Fizik Eğitiminde 5E Modelinin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisinin İncelenmesi”, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27/2, s.191-209.
  • KARASAR N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • LAZAROWITZ R. (1991). “Learning biology cooperatiely: An Israeli junior high school study”, Cooperative Learning, 11(3), 19-21.
  • SOYLU H. (2006). Cinsiyetin ve Mantıksal Düşünme Yeteneğinin Öğrencilerin Ekolojik Kavramları Anlama ve Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, y.y.l.t., Ankara.
  • TEMELLİ A. (2006). “Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 14,1, 73-82.
  • TİRYAKİ S. (2009). Yapılandırmacı Yaklaşıma Dayalı 5e Öğrenme Modeli ve İşbirlikli Öğrenme Yönteminin 8. Sınıf “Ses” Ünitesinin İşlenmesinde Başarıya ve Tutuma Etkisinin Araştırılması, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, y.y.l.t., Erzurum.
  • TURHAN E. A., KILIÇ E., BOĞAR Y. ve SARIKAYA M. (2008). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Mıknatıs ve Özellikleri Konusunu Kavramalarına ve Fene Karşı Tutumlarına Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Öğrenme Modeli ve Cinsiyetin Etkileri, VIII. Ulusal Fen Bilimleri Kongresi, 27- 29 Ağustos 2008, Bolu.
  • YAMAN M. ve SORAN H. (2000). “Türkiye’de Ortaöğretim Kurumlarında Biyoloji Öğretiminin Değerlendirilmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, s.229-237.
  • Yüksek Öğretim Kurumu/Dünya Bankası (1997). İlköğretimde Fen Öğretimi, Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, http://egitek.meb.gov.tr/dersdesmer/son_deney/deneyler/deney20.ht m ET: 15 Mart 2005.

ASSESSMENT OF THE INFLUENCE OF 5E LEARNING METHOD AND COOPERATIVE LEARNING METHOD ON BIOLOGY ATTITUDE IN TERMS OF GENDER

Yıl 2013, Cilt: 32 Sayı: 2, - , 01.06.2013

Öz

The aim of this study is toassessment of the influence of cooperative learning method and cooperative learning method on biology attitude in terms of gender. In 2010-2011 school year 93 students who were in 3nd grade science field at Ankara Çankaya Milli Piyango Anadolu High School constituted the work group of the study. “Heredity, Genetic Engineering and Biotechnology” unit were worked by 5E learning model at 1th experimenta group, by cooperative learning at 2th experimental group and by traditional teaching method at control group.Data were collected by applying biology attitude scale at the beginning and the end of the investigation.The following results were obtained from this study: No differences in the students’ attitudes towards the biology lessons has been observed according to student’s gender.

Kaynakça

  • BAL Ş. ve KESKİN N. (2002). “Grup Tartışması Yoluyla Öğrencilerin Genetik Mühendisliği Uygulamaları ile İlgili Tutum ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül Ankara, ODTÜ.
  • BOZKURT O ve OLGUN Ö. S. (2005). “Fen ve Teknoloji Eğitiminde Bilimsel Süreç Becerileri”, İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi, Ed.: M, Aydoğdu ve T. Kesercioğlu, Ankara: Anı Yayıncılık, s.34.
  • BULUT S. (1994). Farklı Öğretim Metotlarının ve Cinsiyetinin Olasılık Başarısına ve Olasılığa Karşı Tutumlarına Etkileri, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, y.d.t., Ankara.
  • BULUT S., YETKİN İ. ve KAZAK S. (2002). “Matematik Öğretmen Adaylarının Olasılık Başarısı, Olasılık ve Matematiğe Yönelik Tutumlarının Cinsiyete Göre İncelenmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.22, s.21-28.
  • BÜLBÜL Y. (2007). Ortaöğretim Çevre ve İnsan Dersinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Çevreye Yönelik Tutumlara ve Erişiye Etkisi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, y.y.l.t., Çanakkale.
  • CHUANG H. F. and CHENG Y. J. (2002). “The Relationships Between Attitudes Toward Science and Related Variables of Junior, High School Students (Article Written in Chinese)”, Chinese Journal of Science Education, 10(1), 1-20.
  • CÜREBAL F (2004). Farklı Sınıf Seviyelerindeki ve Cinsiyetteki Üstün Yetenekli Öğrencilerin Fen ve Öğrenme Ortamına Karşı Tutumlarının İncelenmesi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, y.y.l.t., Ankara.
  • ÇİLENTİ K. ve ÖZÇELİK D. A. (1991). Biyoloji Öğretimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, Yayın No: 182.
  • EKİCİ G. (1996). Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretimde Kullandıkları Yöntemler ve Karşılaştıkları Sorunlar, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, y.y.l.t., Ankara.
  • EKİCİ G. (2001). “Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretim Yöntemleri Konusundaki Teorik Bilgi Yeterliliklerinin İncelenmesi”, Çağdaş Eğitim Dergisi, S.274, s.40-46.
  • ENRIQUE B. and ENRIQUE A. (2000). “Teaching Genetics At Secondary School: A Strategy For Teaching About The Location Of İnheritance İnformation”, Science Education, 84, 3, 313-352.
  • ERGİN İ., KANLI U., ve TAN M. (2007). “Fizik Eğitiminde 5E Modelinin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisinin İncelenmesi”, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27/2, s.191-209.
  • KARASAR N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • LAZAROWITZ R. (1991). “Learning biology cooperatiely: An Israeli junior high school study”, Cooperative Learning, 11(3), 19-21.
  • SOYLU H. (2006). Cinsiyetin ve Mantıksal Düşünme Yeteneğinin Öğrencilerin Ekolojik Kavramları Anlama ve Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, y.y.l.t., Ankara.
  • TEMELLİ A. (2006). “Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 14,1, 73-82.
  • TİRYAKİ S. (2009). Yapılandırmacı Yaklaşıma Dayalı 5e Öğrenme Modeli ve İşbirlikli Öğrenme Yönteminin 8. Sınıf “Ses” Ünitesinin İşlenmesinde Başarıya ve Tutuma Etkisinin Araştırılması, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, y.y.l.t., Erzurum.
  • TURHAN E. A., KILIÇ E., BOĞAR Y. ve SARIKAYA M. (2008). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Mıknatıs ve Özellikleri Konusunu Kavramalarına ve Fene Karşı Tutumlarına Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Öğrenme Modeli ve Cinsiyetin Etkileri, VIII. Ulusal Fen Bilimleri Kongresi, 27- 29 Ağustos 2008, Bolu.
  • YAMAN M. ve SORAN H. (2000). “Türkiye’de Ortaöğretim Kurumlarında Biyoloji Öğretiminin Değerlendirilmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, s.229-237.
  • Yüksek Öğretim Kurumu/Dünya Bankası (1997). İlköğretimde Fen Öğretimi, Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, http://egitek.meb.gov.tr/dersdesmer/son_deney/deneyler/deney20.ht m ET: 15 Mart 2005.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Fen ve Bilgisayar Alanları Eğitimi
Yazarlar

Murat Aktaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 32 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aktaş, M. (2013). 5E ÖĞRENME MODELİ VE İŞBİRLİKLİ ÖĞRENMENİN BİYOLOJİ TUTUMUNA ETKİSİNİN CİNSİYET BAKIMINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 32(2). https://doi.org/10.7822/egt153