The purpose of the research is to determine the relationship between organizational commitment of primary school teachers and the teachers’ perceptions about principles’ distributed leadership roles. In research process, 35 items data collection tool consists of “Organizational Commitment Scale”, “Distributed Leadership Scale” and personal information form was applied to 324 teachers. F and t tests were used for determining the differences between variables and effect size values were calculated. Additionally, correlation analysis was performed to determine the relationship between the teachers’ organizational commitment and perceptions about principles’ distributed leadership roles, and determination coefficient was found. The teachers’ Affective Commitment is higher level, Countenance Commitment is lower level and Normative Commitment is lowest level that is seen when results were examined. Also, there are moderate level positive relations between the teachers’ perceptions about the principles’ distributed leadership roles and Affective and Normative Commitment. In accordance with this result, to produce statues, salary and prize policies, to increase sharing and communication using with set-ups like meetings, special days celebrations, trips and to form an organizational environment which support the participation to decisions, share leadership, encourage cooperation, take responsibility by personnel are suggested for increasing organizational commitment of teachers.
Bu araştırmanın amacı; ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları ile müdürlerin paylaşılan liderlik rollerine yönelik öğretmen algıları arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Araştırma sürecinde 324 öğretmenden oluşan katılımcı grubuna “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” ile “Paylaşılan Liderlik Ölçeği” ve kişisel bilgi formundan oluşan 35 maddelik veri toplama aracı uygulanmıştır. Değişkenler arasındaki farkların belirlenmesinde t ve F testleri kullanılmış, etki büyüklüğü değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca ilköğretim öğretmenlerinin örgütsel bağlılıkları ile okul müdürlerinin paylaşılan liderlik rollerine ilişkin algıları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla korelasyon analizi yapılmış ve determinasyon katsayısı belirlenmiştir. İlköğretim öğretmenlerin örgütsel bağlılık alt boyutlarına ilişkin bulgular incelendiğinde ’Duygusal Bağlılık’ düzeyinin daha yüksek, ’Devam Bağlılığı’ düzeyinin daha düşük ve ’Normatif Bağlılık’ düzeyinin en düşük düzeyde olduğu görülmektedir. İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin müdürlerinin paylaşılan liderlik rollerine ilişkin algıları ile örgütsel bağlılıkları alt boyutlarından ’duygusal bağlılık’ ve ’normatif bağlılık’ arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki bulunmaktadır. Ulaşılan bu sonuç doğrultusunda öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarını arttırabilecek statü, ücret, ödül, vb. politikaların üretilmesi, toplantılar, özel gün kutlamaları, gezi gibi organizasyonlarla paylaşım ve iletişimin arttırılması, kararlara katılımın desteklendiği, liderliğin paylaşıldığı, işbirliğinin özendirildiği, kişilerin sorumluluk aldığı bir ortamın oluşturulmasına çalışılması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Fen ve Bilgisayar Alanları Eğitimi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 32 Sayı: 2 |