BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN SORUNLARI-ÇANAKKALE İLİ ÖRNEĞİ-

Yıl 2013, Cilt: 32 Sayı: 1, - , 01.03.2013
https://doi.org/10.7822/egt146

Öz

Bu araştırma Çanakkale ilinde görev yapan okul öncesi öğretmenleri, sınıf öğretmenleri ve branş öğretmenlerinin yaşadıkları sorunları ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda Milli Eğitim Bakanlığı tarafından düzenlene hizmet içi eğitim faaliyetlerine katılan 220 öğretmenden 99’ una 15 sorundan oluşan bir ölçek sunulmuş ve bu sorunlardan en çok rahatsız oldukları 4 tanesini seçmeleri istenmiştir. Böylece öğretmenler tarafından toplam 395 sorun seçimi yapılmıştır. Bu sorunlardan frekansı en çok olanlar incelendiğinde “gelirin düşük olması”, “toplumdaki saygınlığının düşmesi” ile “sık değişen programlar ve mevzuatlar” ın öğretmenler için en rahatsız edici sorunların başında geldiği ortaya çıkmıştır. Frekansı en az olan sorunlar incelendiğinde ise “Norm kadro sorunları”, “Performansın takdir edilmemesi” ile “Çalışma saatlerinin fazlalığı” sorunlarının öğretmenleri en az rahatsız eden sorunlardan olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • AKYÜZ Y. (2001). Başlangıçtan 2001’e Türk Eğitim Tarihi (Genişletilmiş 8. Baskı), İstanbul: ALFA Basım Yayım.
  • AKYÜZ Y. (2003). “Eğitim Tarihimizde Günümüze Kadar Öğretmen Yetiştirilmesi ve Sağlanması İlkeleri, Uygulamaları” Eğitimde Yansımalar VII. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu, ss. 60-68, Ankara: Tekışık Yayıncılık.
  • AKYÜZ Y. (2008). “Türk Eğitim Tarihinde Çağdaş Anlamda “Öğretmenin Saygınlığı” Kavramına Bir Bakış”, Ankara İl Milli Eğitim Dergisi, 9(55), ss. 16–23.
  • AYDIN B. (2004). 21. Yüzyılda Eğitim ve Türk Eğitim Sistemi. İstanbul: Dem Yayınları.
  • AYDIN R. (2009). “Türkiye’de Öğretmen Sorunları Açısından Milli Eğitim Şûralarının Değerlendirilmesi (1980–2000). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42(2), ss. 199-237.
  • ATANUR BASKAN G. (2001). “Öğretmenlik Mesleği Ve Öğretmen Yetiştirmede Yeniden Yapılanma”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, ss. 16-25.
  • BAŞAR H. (1995). Öğretmenlerin Değerlendirilmesi (2. Baskı), Ankara: Pegem Yayınları.
  • BELM D. (2008). Establishing Teacher Competencies in Early Care and Education: A Review of Current Models and Options for California, Institute of Industrial Relations, University of California http://www.iir.berkeley.edu/cscce/pdf/competencies.pdf at Berkeley, (Web adresinden Haziran 2012 tarihinde alınmıştır).
  • BOYRAZ A. (2007). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Aday Öğretmenlerin Sınıfta Karşılaştıkları Disiplin Sorunları, Ankara: Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü,
  • CELEP C. (2004). “Meslek Olarak Öğretmenlik”, C. Celep (Ed.), Meslek Olarak Öğretmenlik içinde, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • COBB V. L. (1999). “An International Comparison Of Teacher Education”, ERIC Digest No: ED436486.
  • ÇALIŞKAN-MAYA İ. (2006). AB Sürecinde Türkiye İle AB Ülkeleri Eğitim İstatistiklerinin 59. Karşılaştırması, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), ss. 375-396.
  • ÇELİKTEN M., ŞANAL M. ve YENİ Y. (2005). “Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), ss. 207-237
  • GEDİKOĞLU T. (2005) “Avrupa Birliği Süresinde Türk Eğitim Sistemi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), ss. 66-80
  • GÜNDÜZ M. (2000) Toplumsal tabakalaşma ölçütlü meslek olarak öğretmenliğin saygınlığı. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), Ankara
  • HARIS A. (2000). “What Works in School Improvement? Lesson From The Field And Future Directions”, Educational Research. 42(1), 1-11.
  • KARAGÖZOĞLU G; ARICI H., BÜLBÜL S. ve ÇOKER N. (1995). Türkiye’de Öğretmen Eğitim Politikaları ve Modelleri-Avrupa Konseyi Ülkeleri Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Modelleri Toplantısı, Ankara: Milli Eğitim Basımevi Yayın No: 3.
  • KELLY K. O., ANG, S.Y.A., CHONG, W.L., & HU, W.S. (2008). Teacher appraisal and its outcomes in Singapore primary schools. Journal of Educational Administration, 46, 39-54.
  • KHAN S. M. (2008). “Problems of school teachers & students in Pakistan”. http://research-education-edu.blogspot.com/2008/06/problems-of- school-teachers-students-in_29.html
  • KIRILMAZ, A.Y., ÇELEN, Ü. & SARP, N. (2003). “İlköğretimde Çalışan Bir Öğretmen İlköğretim Online. 2(1), ss. 2-9. Tükenmişlik Durumu Araştırması”,
  • KUZEY M. (2002). Sınıf Öğretmenlerinin Bazı Sorunları ve Bazı Çözüm Önerileri, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • McNEIL, J. D. (1996). Curriculum: A comprehensive introduction. New York, NY: Harper-Collins.
  • Metropolitan Life Company (1986). Former teachers in America. American http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED270392.pdf (2012, Temmuz 2) Educator. 48, 34-39.
  • OCAK G., GÜNDÜZ M., ÖZDEMİR M.A. ve KAYA Ü. (2005). “Öğretmenlerde Sosyal Statü Sorunları”, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulmuş bildiri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 436, Denizli.
  • OKAY A. (2007). Bilgisayar Öğretmenlerinin Okulda Karşılaştıkları Sorunların Belirlenmesi, Balıkesir: Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • OKÇABOL R. (2004) Öğrenci, Öğretmen, Öğretmen Adayı Ve Öğretim Elemanı Gözüyle Öğretmen Yetiştirme, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi, Eğitim http://www.pegema. net/dosya/dokuman/360.pdf adresinden alınmıştır. Malatya, İnternetten 01.08.2012’de
  • ÖZBEK R. KAHYAOĞLU M. ve ÖZGEN N. (2007)Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), ss. 221-232.
  • ÖZPINAR M. ve SARPKAYA R. (2010). “Köyde Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Sorunları”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, ss17-29.
  • ÖZTÜRK C. (1988). Türkiye’de Dünden Bugüne Öğretmen Yetiştiren Kurumlar, İstanbul: Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • ÖZTÜRK N. (2001). Liselerde Bürokratikleşme ve Öğretmenlerin Stres Düzeyleri, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • RUSSELL D.W., ALTMAIER E., VANVELZEN D. (1987). “Job-Related Stress, Social Support, And Burnout Among Classroom Teachers”, Journal of Applied Psychology, 72, 269-274.
  • SAĞLAM M. ve ÇİÇEK SAĞLAM A. (2005). “Öğretmenlik Mesleğinin Maddi Yönüne İlişkin Genel Bir Değerlendirme”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), ss. 317-328.
  • COCHRAN-SMITH, M. (2004). “The Problem of Teacher Education”, Journal of Teacher Education, 55(4), ss. 295-299.
  • SEFEROĞLU S. S. (2001). “Sınıf Öğretmenlerinin Kendi Meslekî Gelişimleriyle İlgili Görüşleri, Beklentileri ve Önerileri”, Milli Eğitim Dergisi. 149, ss. 12-18.
  • TEKIŞIK H. H. (1986). “Türkiye’de Öğretmenlik Mesleği ve Sorunları”, Çağdaş Eğitim Dergisi, 11(116), ss. 1-9.
  • TEZEL ŞAHİN, F., AVCI, N. ve TURLA A.(1997). Okulöncesi Eğitim Öğretmenlerinin Sorunlarının İncelenmesi, IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, ss. 316-339, Eskişehir.
  • YALIN M. (2002). “İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinin Problemleri ve Çözüm Önerileri”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, ss. 135-140.
  • YAPICI M. ve YAPICI Ş. (2003). “İlköğretim Öğretmenlerinin Karşılaştığı Sorunlar”, Üniversite ve Toplum, Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 3(3), http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=142
  • YAZICI H. (2009) Öğretmenlik Mesleği, Motivasyon Kaynakları ve Temel Tutumları: Kuramsal Bir Bakış, Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33-46
  • YILMAZ B. (2005) “Öğretmenlik Nasıl Bir Meslektir?”, (Editör: Ali Murat Sünbül) Öğretmen Dünyası içinde (ss: 7-22), Ankara: Mikro Yayıncılık.
  • www.egitimsen.org.tr/pdf/calisma_raporu2011.indd.pdf (2012, Temmuz 10).

A LOCAL VIEW OF TEACHER PROBLEMS

Yıl 2013, Cilt: 32 Sayı: 1, - , 01.03.2013
https://doi.org/10.7822/egt146

Öz

The purpose of this study is to find out the problems encountered by the early childhood educators, classroom teachers and branch teachers serving in the province of Çanakkale. Within this context, 99 teachers out of 220, who were participating in the in-service training activities of the Ministry of Education, were given a scale with 15 recognised problems and asked to specify problems they encounter and decide on the 4 most disturbing ones. Total of 395 problems specified by the teachers. Analyzing frequencies of the specified problems, ‘low income levels’, ‘lowered status in the society’ and ‘rapidly changing curriculums and legislations’ can be counted as the most disturbing issues for teachers. Analyzing frequencies of the least mentioned problems on the other hand, ‘problems of staffing standards’, ‘non-appreciation of performances’ and ‘long working hours’ are the least disturbing issues for teachers.

Kaynakça

  • AKYÜZ Y. (2001). Başlangıçtan 2001’e Türk Eğitim Tarihi (Genişletilmiş 8. Baskı), İstanbul: ALFA Basım Yayım.
  • AKYÜZ Y. (2003). “Eğitim Tarihimizde Günümüze Kadar Öğretmen Yetiştirilmesi ve Sağlanması İlkeleri, Uygulamaları” Eğitimde Yansımalar VII. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu, ss. 60-68, Ankara: Tekışık Yayıncılık.
  • AKYÜZ Y. (2008). “Türk Eğitim Tarihinde Çağdaş Anlamda “Öğretmenin Saygınlığı” Kavramına Bir Bakış”, Ankara İl Milli Eğitim Dergisi, 9(55), ss. 16–23.
  • AYDIN B. (2004). 21. Yüzyılda Eğitim ve Türk Eğitim Sistemi. İstanbul: Dem Yayınları.
  • AYDIN R. (2009). “Türkiye’de Öğretmen Sorunları Açısından Milli Eğitim Şûralarının Değerlendirilmesi (1980–2000). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42(2), ss. 199-237.
  • ATANUR BASKAN G. (2001). “Öğretmenlik Mesleği Ve Öğretmen Yetiştirmede Yeniden Yapılanma”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, ss. 16-25.
  • BAŞAR H. (1995). Öğretmenlerin Değerlendirilmesi (2. Baskı), Ankara: Pegem Yayınları.
  • BELM D. (2008). Establishing Teacher Competencies in Early Care and Education: A Review of Current Models and Options for California, Institute of Industrial Relations, University of California http://www.iir.berkeley.edu/cscce/pdf/competencies.pdf at Berkeley, (Web adresinden Haziran 2012 tarihinde alınmıştır).
  • BOYRAZ A. (2007). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Aday Öğretmenlerin Sınıfta Karşılaştıkları Disiplin Sorunları, Ankara: Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü,
  • CELEP C. (2004). “Meslek Olarak Öğretmenlik”, C. Celep (Ed.), Meslek Olarak Öğretmenlik içinde, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • COBB V. L. (1999). “An International Comparison Of Teacher Education”, ERIC Digest No: ED436486.
  • ÇALIŞKAN-MAYA İ. (2006). AB Sürecinde Türkiye İle AB Ülkeleri Eğitim İstatistiklerinin 59. Karşılaştırması, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), ss. 375-396.
  • ÇELİKTEN M., ŞANAL M. ve YENİ Y. (2005). “Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), ss. 207-237
  • GEDİKOĞLU T. (2005) “Avrupa Birliği Süresinde Türk Eğitim Sistemi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), ss. 66-80
  • GÜNDÜZ M. (2000) Toplumsal tabakalaşma ölçütlü meslek olarak öğretmenliğin saygınlığı. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), Ankara
  • HARIS A. (2000). “What Works in School Improvement? Lesson From The Field And Future Directions”, Educational Research. 42(1), 1-11.
  • KARAGÖZOĞLU G; ARICI H., BÜLBÜL S. ve ÇOKER N. (1995). Türkiye’de Öğretmen Eğitim Politikaları ve Modelleri-Avrupa Konseyi Ülkeleri Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Modelleri Toplantısı, Ankara: Milli Eğitim Basımevi Yayın No: 3.
  • KELLY K. O., ANG, S.Y.A., CHONG, W.L., & HU, W.S. (2008). Teacher appraisal and its outcomes in Singapore primary schools. Journal of Educational Administration, 46, 39-54.
  • KHAN S. M. (2008). “Problems of school teachers & students in Pakistan”. http://research-education-edu.blogspot.com/2008/06/problems-of- school-teachers-students-in_29.html
  • KIRILMAZ, A.Y., ÇELEN, Ü. & SARP, N. (2003). “İlköğretimde Çalışan Bir Öğretmen İlköğretim Online. 2(1), ss. 2-9. Tükenmişlik Durumu Araştırması”,
  • KUZEY M. (2002). Sınıf Öğretmenlerinin Bazı Sorunları ve Bazı Çözüm Önerileri, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • McNEIL, J. D. (1996). Curriculum: A comprehensive introduction. New York, NY: Harper-Collins.
  • Metropolitan Life Company (1986). Former teachers in America. American http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED270392.pdf (2012, Temmuz 2) Educator. 48, 34-39.
  • OCAK G., GÜNDÜZ M., ÖZDEMİR M.A. ve KAYA Ü. (2005). “Öğretmenlerde Sosyal Statü Sorunları”, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulmuş bildiri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 436, Denizli.
  • OKAY A. (2007). Bilgisayar Öğretmenlerinin Okulda Karşılaştıkları Sorunların Belirlenmesi, Balıkesir: Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • OKÇABOL R. (2004) Öğrenci, Öğretmen, Öğretmen Adayı Ve Öğretim Elemanı Gözüyle Öğretmen Yetiştirme, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi, Eğitim http://www.pegema. net/dosya/dokuman/360.pdf adresinden alınmıştır. Malatya, İnternetten 01.08.2012’de
  • ÖZBEK R. KAHYAOĞLU M. ve ÖZGEN N. (2007)Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), ss. 221-232.
  • ÖZPINAR M. ve SARPKAYA R. (2010). “Köyde Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Sorunları”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, ss17-29.
  • ÖZTÜRK C. (1988). Türkiye’de Dünden Bugüne Öğretmen Yetiştiren Kurumlar, İstanbul: Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • ÖZTÜRK N. (2001). Liselerde Bürokratikleşme ve Öğretmenlerin Stres Düzeyleri, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • RUSSELL D.W., ALTMAIER E., VANVELZEN D. (1987). “Job-Related Stress, Social Support, And Burnout Among Classroom Teachers”, Journal of Applied Psychology, 72, 269-274.
  • SAĞLAM M. ve ÇİÇEK SAĞLAM A. (2005). “Öğretmenlik Mesleğinin Maddi Yönüne İlişkin Genel Bir Değerlendirme”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), ss. 317-328.
  • COCHRAN-SMITH, M. (2004). “The Problem of Teacher Education”, Journal of Teacher Education, 55(4), ss. 295-299.
  • SEFEROĞLU S. S. (2001). “Sınıf Öğretmenlerinin Kendi Meslekî Gelişimleriyle İlgili Görüşleri, Beklentileri ve Önerileri”, Milli Eğitim Dergisi. 149, ss. 12-18.
  • TEKIŞIK H. H. (1986). “Türkiye’de Öğretmenlik Mesleği ve Sorunları”, Çağdaş Eğitim Dergisi, 11(116), ss. 1-9.
  • TEZEL ŞAHİN, F., AVCI, N. ve TURLA A.(1997). Okulöncesi Eğitim Öğretmenlerinin Sorunlarının İncelenmesi, IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, ss. 316-339, Eskişehir.
  • YALIN M. (2002). “İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinin Problemleri ve Çözüm Önerileri”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, ss. 135-140.
  • YAPICI M. ve YAPICI Ş. (2003). “İlköğretim Öğretmenlerinin Karşılaştığı Sorunlar”, Üniversite ve Toplum, Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 3(3), http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=142
  • YAZICI H. (2009) Öğretmenlik Mesleği, Motivasyon Kaynakları ve Temel Tutumları: Kuramsal Bir Bakış, Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33-46
  • YILMAZ B. (2005) “Öğretmenlik Nasıl Bir Meslektir?”, (Editör: Ali Murat Sünbül) Öğretmen Dünyası içinde (ss: 7-22), Ankara: Mikro Yayıncılık.
  • www.egitimsen.org.tr/pdf/calisma_raporu2011.indd.pdf (2012, Temmuz 10).
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Fen ve Bilgisayar Alanları Eğitimi
Yazarlar

Mehmet Kaan Demir Bu kişi benim

Ercan Arı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 32 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demir, M. K., & Arı, E. (2013). ÖĞRETMEN SORUNLARI-ÇANAKKALE İLİ ÖRNEĞİ-. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 32(1). https://doi.org/10.7822/egt146