The basic status of the psycholinguistic approach has always been disregarded in the field of foreign language teaching and learning, /is a mat tar offact, this field of study is the first initiator of the area offoreign language teaching and learning. In this article, as a field of interdisciplinary study, various relations of the psycholinguistic approach to mother tongue teaching and foreign language teaching are investigated by giving solid sources. As a result of this investigation it has been discovered that the psycholinguistic approach, in fact, as an interdisciplinaiy study, has a problem solving relation in ELT, and that it has a blocking function of the negative transfers of the interferences from the mother tongue to the target language in terms of teaching reading-writing- listening-speaking skills.
psycholinguistics psycholinguistic approach behaviorism neurolinguistics biolinguistics basic skills mother tongue interferences and English Language Teaching (ELT)
Yabancı dil eğitimi ve öğretimi atanında ruhdilbilimsel yaklaşımın temel konumu hep gözardı edilmiştir. Halbuki, bu alan yabancı dil Öğretimi ve öğretimi çalışmalarının ilk başlaiıcısıdır. Bu makalede ruhdilbilimsel yaklaşımın hem yabancı dil öğretimiyle hem de anadil öğretimiyle olan çeşitli İlişkileri tanıklarla belgelenmektedir. İncelemenin sonucunda, disiplinlerarası bir çalışma alanı olarak ruhdilbilimsel yaklaşımın aslında sorun çözücü bir bağlantı alanı olduğu ortaya çıkmakta, anadilden gelen etkilerin okuma-yazma-dinleme-konuşma becerilerinin ediniminde yabancı dil öğretimine olumsu: aktarımını önleyici bir katkısının olduğu belirlenmektedir.
ruhdildilbilimi yaklaşım nıddilbilimsel yaklaşım davranış bilimi sinirdilbilimi yaşamdilbilimi temel beceriler anadilden karışmalar yabancı dil öğretimi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | İçindekiler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Cilt: 17 Sayı: 1 |