Günümüz toplumunda olması beklenen insan özellikleri, bilgiye ulaşma yollarına bilen ve en doğru bilgiye ulaşan, ulaştığı bilgiyi analiz edebilen, bilim ve teknolojideki yeni gelişmeleri takip ederek teknolojiyi günlük yaşamında kullanabilen bireyler olarak yetişmeleridir. Bireylerin beklenen bu özellikleri kazanmaları için eğitim programlarında; öğrencilerin bilimsel düşünme yetilerinin gelişmesine fırsat tanıyan ve bir fen okuryazarı olarak gelişmelerini sağlamaya yönelik, sorgulamaya dayalı düzenlemeler yapılmaktadır. Fen bilimleri eğitiminin amaçları incelendiğinde, bilim ve bilim insanına yönelik kavram yanılgılarını değiştirerek olumlu bir imaj ve tutum geliştirmeye önem verildiği görülmektedir. Bu bağlamda ortaokulda eğitim gören öğrencilerin bilim insanına yönelik tutumlarının ve imajlarının aldıkları eğitim süresince değişiminin ve durumunun belirlenmesi önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı 5. 6. 7 ve 8.sınıflarda okuyan ortaokul öğrencilerinin “fen bilimleri dersi” ,“fen bilimleri öğretmeni” ,’’ bilim’’ ve ‘’ bilim insanı’’ kavramlarına yönelik sahip oldukları zihinsel imgeleri metaforlar aracılığı ile ortaya çıkartmaktır. Çalışma nitel araştırma tekniğinde olup, olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu İzmir ilinden tesadüfi örnekleme yöntemine göre seçilen ve üç ortaokulda 5,6,7,8. sınıflarda öğrenim gören (127 kız ve 118 erkek) toplam 245 öğrenci oluşturmaktadır. Toplanan veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilip yorumlanmıştır. Çalışmaya katılan 245 öğrenciden elde edilen bulgular sonucunda 29 öğrencinin verileri çıkarılmıştır. Geriye kalan 216 ortaokul öğrencisi fen bilimleri dersi hakkında 72 adet, fen bilimleri öğretmeni hakkında 82 adet, bilim hakkında 88 adet ve bilim insanı hakkında 88 adet anlamlı ve birbirlerinden farklı metafor üretmişlerdir. Ortalama olarak her 4 kavram için her 3 öğrenci farklı bir metafor üretmiştir. Bu oran bu yaştaki çocukların hayal gücü ve benzetme yeteneklerinin ne kadar güçlü olduğunu ortaya çıkarmaktadır.
Bölüm | Fen ve Bilgisayar Alanları Eğitimi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 35 Sayı: 1 |