Matematik müfredatlarının en önemli amaçlarından biri, öğrencilerin cebir bağlamında kavramsal öğrenmeler gerçekleştirmesini sağlamaktır. Cebir, değişken kavramı üzerine kurulduğundan dolayı öğrencilerin değişken kavramını doğru yapılandırmaları önem taşımaktadır. Öğrencilerin cebirsel ifadelere nasıl bir anlam yüklediğini belirlemek, onlarda oluşan kavram yanılgılarının ortaya çıkarılmasına ve neleri doğru yapılandırdıklarının görülmesine yardımcı olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf öğrencilerinin cebirsel ifadelerden uygun sözel ifadelere geçebilme becerilerini incelemek ve bu temsil biçimleri arasındaki geçiş durumlarını ortaya koymaktır. Yapılan bu araştırmada nitel araştırma modellerinden biri olan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Çalışma grubu 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Trabzon’da bulunan bir köy okulunda 6. Sınıfta öğrenim görmekte olan 19 öğrenciden (8 erkek, 11 kız) oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak, uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan ve 7 cebirsel ifadeden oluşan açık uçlu bir test kullanılmıştır. Öğrencilerin bu testte yer alan sorulara verdikleri cevaplar “Boş cevap: 0 puan;, Sadece değişkeni tanımlama: 1 puan; Sadece katsayıyı veya değişkeni kullanma-yanlış kurgulama: 2 puan; Katsayı ve değişkeni kullanma-yanlış kurgulama: 3 puan; Katsayı ve değişkeni kullanma-doğru kurgulama: 4 puan” olmak üzere beş farklı değerlendirme kriterine göre puanlanmıştır. Ardından testten tam puan alamayan öğrencilerin verilen cebirsel ifadelerdeki değişken veya katsayıyı eksik ya da yanlış bir şekilde kullandıkları sözel ifade durumlarından örneklere yer verilmiştir. Araştırmadan sonucunda, öğrencilerin çoğunluğunun cebirsel ifadelerdeki değişkenleri doğru bir şekilde tanımladığı, katsayıları doğru bir şekilde ele aldığı ve bunun sonucunda, verilen cebirsel ifadeleri uygun sözel ifadelere dönüştürmede başarılı oldukları görülmüştür. Buna ilaveten, bazı öğrencilerin cebirsel ifadedeki değişkeni doğru tanımladığı halde, sözel ifadesini yazarken değişkeni değil “bir” sayısını kullandığı belirlenmiştir. Buna ek olarak, bazı öğrencilerin sözel ifade yazarken parantezi ve işlemlerin sırasını dikkate almadığı tespit edilmiştir. Ayrıca bazı öğrencilerin yazdıkları sözel ifadelerde cebirsel ifadeleri sonucu bir sayıya eşit olacak şekilde ele aldıkları ortaya konmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2020 |
Kabul Tarihi | 28 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 39 Sayı: 3 100. Yıl Eğitim Sempozyumu Özel Sayı |