Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the Perception of Justice as a Value in High School Students: The Case of Afyonkarahisar

Yıl 2023, , 443 - 468, 30.06.2023
https://doi.org/10.17120/omuifd.1263061

Öz

The main purpose of this study is to reveal high school students' perceptions of the value of justice through metaphors. The participants of the research consist of students studying at Süleyman Demirel Science High School, Kamil Miras Anatolian High School and Private AOSB Rahmiye Sare Palalı Technical College located in Afyonkarahisar city center. The research was carried out with 268 people in the summer of 2022 and was carried out using qualitive research. Personal information form and a semi-structured form in which the sentences “Justice … (metaphor) … are similar, because … (reason for metaphor) ...” were used as data collection tools. Metaphor analysis, which is a special form of content analysis, was used in the analysis of the data. At the end of the research, it was seen that 125 different metaphors were produced by 268 high school students. Within the scope of the research, 3 themes related to the metaphors produced regarding the value of justice were created. These themes are; corrective justice, distributive justice and injustice. Two codes were created for the theme of corrective justice (%21.26): An autonomous system and equality in practice. 8 codes were created for the distributive justice theme (%52.98). These codes are; Necessary need for life, conditions that make you feel good, system that provides what is needed, practice that requires effort, quality that can be gained through education, a subjective understanding, a systemic part that creates a butterfly effect and fairness. For the theme of injustice (%25.74), 1 code was created: Absence of justice.

Kaynakça

  • Altınsoy, Fatma – Karakaya Özyer, Kübra. “Universities in the Eyes of High School and University Students: Using Metaphors to Describe Universities”. Gençlik Araştırmaları Dergisi 10/27, 65.
  • Atilla, Sema Çevirici. Episteme ve Adalet İlişkisine Dair Bir İnceleme. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2022, 4. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Aydın, Mithat - Çelik, Türkan. “Ortaokul Öğrencilerinin Etkin Yurttaşlık Ve Hukuk Kuralları Kavramlarına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 42 (2017), 29-43.
  • Bursa, Sercan - Ersoy, Arife Figen. “Social studies teachers’ perceptions and experiences of social justice”. Eurasian Journal of Educational Research 64 (2016), 319-340.
  • Balbağ, Nur Leman vd. “İlkokul Öğrencilerinin Adalet Eğilimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8/2 (2022), 426-441.
  • Cevizci, Ahmet, Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınevi, 6.Baskı, 2005, 13, 432.
  • Çelen, Nermin. “Kohlberg'in Ahlak Gelişimi Kuramı Üzerine Görüşler”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13/1 (2000), 98.
  • Çelikkaya, Tülay. Okul Uygulamalarında Adalet: 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Okul Deneyimlerini Algılayışları (Justice in School Practices: 6th And 7th Grade Students’ Perceptions of Their School Experiences). Ankara: Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2008. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Gališanka, Andrius. John Rawls: The Path to a Theory of Justice. Cambridge Massacbusetts, London , England: Harvard University Press, 2019,173.
  • Hökelekli, Hayati. “Bir Değer: Adalet”. Dem Dergi 2/5 (2009), 133.
  • İnel, Yusuf vd. “Ortaokul öğrencilerinin adalet kavramına ilişkin metaforik algıları”. Anadolu Journal of Educational Sciences International (AJESI) 8/2, (2018) 379-402.
  • Kabadayı, Talip. “Hakkaniyet Adaletin Temelidir”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 15 (2013), 50, 52.
  • Kelsen, Hans. “Adalet Nedir?”. Türkiye Barolar Birliği Dergisi 107 (2013), 443.
  • Kepekçioğlu, Emine Selin. Üniversite Öğrencilerinin Öğretim Elemanlarının İnanılırlığı Algısı Ve Sınıfta Adalet Algısı Arasındaki İlişki. Bolu: Abant Izzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 2015. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Köse, Tuba Çengelci vd. “Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri”. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 9/1 (2019), 67-93.
  • Kulaksızoğlu, Adnan. Ergenlik Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2002. 101-103 Kur’ân-ı Kerîm Meâli. çev. Halil Altuntaş - Muzaffer Şahin. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 11. Baskı, 2010.
  • Kurt, Senem, “Hayek’in Özgürlük ve Adalet Teorisi”. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi 2/3 (2006), 199-213.
  • Moser, Karin S. “Metaphor Analysis in Psychology—Method, Theory, and Fields of Application”. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research (2000, June),Volume 1, No. 2, Art. 21, 3.
  • Özbay, Yaşar. (2001). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Trabzon: Erol Ofset, 2.Baskı, 2001, 73-77.
  • Rawls, John. A Theory of Justice Revised Edition. The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, MA. 1999, 10-15.
  • Saban Ahmet - Ersoy Ali. Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık, 2.Baskı, 2017, 162-163.
  • Slingerland, Edward. Conceptual metaphor theory as methodology for comparative religion. Journal of the American Academy of Religion 72/1 (2004), 9.
  • Sırrı, Vahide. Karakter Eğitimi Çerçevesinde Çocuklarda Adalet Algısının Oluşumu ve Gelişimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2015. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Tomul, Ekber vd. “Justice in The Classroom: Evaluation of The Teacher Bahaviors According To Students’ Perceptions”. Eurasian Journal of Educational Research 48 (2012), 59-72.
  • Topakkaya, Arslan. “Adalet Kavramı Bağlamında Aristoteles-Platon Karşılaştırması”. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi 6 (2008), 42.
  • Uysal, Enver. “Değerler Üzerine Bazı Düşünceler ve Bir Erdem Tasnifi Denemesi: İnsanî Erdemler–İslâmî Erdemler”. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (2003) 12/1, 52.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 10. Baskı, 2016, 43, 210, 277, 283.

Lise Öğrencilerinde Bir Değer Olarak Adalet Algısının İncelenmesi: Afyonkarahisar Örneği

Yıl 2023, , 443 - 468, 30.06.2023
https://doi.org/10.17120/omuifd.1263061

Öz

Bu çalışmanın temel amacı, lise öğrencilerinin adalet değerine ilişkin algılarını, metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın katılımcıları Afyonkarahisar il merkezinde bulunan Süleyman Demirel Fen Lisesi, Kamil Miras Anadolu Lisesi ve Özel AOSB Rahmiye Sare Palalı Teknik Koleji’nde öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırma 2022 yaz döneminde 268 kişi ile gerçekleştirilmiş ve nitel araştırma deseni kullanılarak yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak çalışmada kişisel bilgi formu ve “Adalet … (metafor)… benzer, çünkü… (metafor sebebi)....” cümlelerinin kullanıldığı yarı yapılandırılmış bir form kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizinin özel bir formu olan metafor analizi kullanılmıştır. Araştırma sonunda 268 lise öğrencisi tarafından 125 farklı metafor üretildiği görülmüştür. Araştırma kapsamında adalet değerine ilişkin üretilen metaforlarla ilgili 3 tema oluşturulmuştur. Bu temalar; düzeltici adalet, dağıtıcı adalet ve adaletsizliktir. Düzeltici adalet temasına (%21,26) ait 2 kod oluşturulmuştur: Bağımsız işleyen bir sistem ve uygulamada eşitlik. Dağıtıcı adalet temasına (%52,98) ait olarak da 8 kod oluşturulmuştur. Bu kodlar; yaşam için zorunlu ihtiyaç, iyi hissettiren koşullar, ihtiyaç olanı sağlayan sistem, emek isteyen uygulama, eğitimle kazanılabilen nitelik, subjektif bir anlayış, kelebek etkisi oluşturan sistemsel parça ve hakkaniyettir. Adaletsizlik temasına (%25,74) ait ise 1 kod oluşturulmuştur: Adaletin yokluğu.

Kaynakça

  • Altınsoy, Fatma – Karakaya Özyer, Kübra. “Universities in the Eyes of High School and University Students: Using Metaphors to Describe Universities”. Gençlik Araştırmaları Dergisi 10/27, 65.
  • Atilla, Sema Çevirici. Episteme ve Adalet İlişkisine Dair Bir İnceleme. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2022, 4. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Aydın, Mithat - Çelik, Türkan. “Ortaokul Öğrencilerinin Etkin Yurttaşlık Ve Hukuk Kuralları Kavramlarına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 42 (2017), 29-43.
  • Bursa, Sercan - Ersoy, Arife Figen. “Social studies teachers’ perceptions and experiences of social justice”. Eurasian Journal of Educational Research 64 (2016), 319-340.
  • Balbağ, Nur Leman vd. “İlkokul Öğrencilerinin Adalet Eğilimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8/2 (2022), 426-441.
  • Cevizci, Ahmet, Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınevi, 6.Baskı, 2005, 13, 432.
  • Çelen, Nermin. “Kohlberg'in Ahlak Gelişimi Kuramı Üzerine Görüşler”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13/1 (2000), 98.
  • Çelikkaya, Tülay. Okul Uygulamalarında Adalet: 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Okul Deneyimlerini Algılayışları (Justice in School Practices: 6th And 7th Grade Students’ Perceptions of Their School Experiences). Ankara: Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2008. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Gališanka, Andrius. John Rawls: The Path to a Theory of Justice. Cambridge Massacbusetts, London , England: Harvard University Press, 2019,173.
  • Hökelekli, Hayati. “Bir Değer: Adalet”. Dem Dergi 2/5 (2009), 133.
  • İnel, Yusuf vd. “Ortaokul öğrencilerinin adalet kavramına ilişkin metaforik algıları”. Anadolu Journal of Educational Sciences International (AJESI) 8/2, (2018) 379-402.
  • Kabadayı, Talip. “Hakkaniyet Adaletin Temelidir”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 15 (2013), 50, 52.
  • Kelsen, Hans. “Adalet Nedir?”. Türkiye Barolar Birliği Dergisi 107 (2013), 443.
  • Kepekçioğlu, Emine Selin. Üniversite Öğrencilerinin Öğretim Elemanlarının İnanılırlığı Algısı Ve Sınıfta Adalet Algısı Arasındaki İlişki. Bolu: Abant Izzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 2015. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Köse, Tuba Çengelci vd. “Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri”. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 9/1 (2019), 67-93.
  • Kulaksızoğlu, Adnan. Ergenlik Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2002. 101-103 Kur’ân-ı Kerîm Meâli. çev. Halil Altuntaş - Muzaffer Şahin. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 11. Baskı, 2010.
  • Kurt, Senem, “Hayek’in Özgürlük ve Adalet Teorisi”. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi 2/3 (2006), 199-213.
  • Moser, Karin S. “Metaphor Analysis in Psychology—Method, Theory, and Fields of Application”. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research (2000, June),Volume 1, No. 2, Art. 21, 3.
  • Özbay, Yaşar. (2001). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Trabzon: Erol Ofset, 2.Baskı, 2001, 73-77.
  • Rawls, John. A Theory of Justice Revised Edition. The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, MA. 1999, 10-15.
  • Saban Ahmet - Ersoy Ali. Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık, 2.Baskı, 2017, 162-163.
  • Slingerland, Edward. Conceptual metaphor theory as methodology for comparative religion. Journal of the American Academy of Religion 72/1 (2004), 9.
  • Sırrı, Vahide. Karakter Eğitimi Çerçevesinde Çocuklarda Adalet Algısının Oluşumu ve Gelişimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2015. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Tomul, Ekber vd. “Justice in The Classroom: Evaluation of The Teacher Bahaviors According To Students’ Perceptions”. Eurasian Journal of Educational Research 48 (2012), 59-72.
  • Topakkaya, Arslan. “Adalet Kavramı Bağlamında Aristoteles-Platon Karşılaştırması”. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi 6 (2008), 42.
  • Uysal, Enver. “Değerler Üzerine Bazı Düşünceler ve Bir Erdem Tasnifi Denemesi: İnsanî Erdemler–İslâmî Erdemler”. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (2003) 12/1, 52.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 10. Baskı, 2016, 43, 210, 277, 283.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ümran Erkorkmaz Çoban 0000-0002-2980-8180

İbrahim Gürses 0000-0002-1424-4626

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 10 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

ISNAD Erkorkmaz Çoban, Ümran - Gürses, İbrahim. “Lise Öğrencilerinde Bir Değer Olarak Adalet Algısının İncelenmesi: Afyonkarahisar Örneği”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 54 (Haziran 2023), 443-468. https://doi.org/10.17120/omuifd.1263061.