Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İdeal Kur'an Öğretimi: Sorunlar ve Çözüm Önerilerine İlişkin Bir İnceleme

Yıl 2020, , 291 - 324, 15.12.2020
https://doi.org/10.17120/omuifd.782798

Öz

Kur’ân öğretimi Hz. Peygamber döneminden başlayarak günümüze kadar nesilden nesile devam edegelen bir uygulamadır. Yüce Allah, Kur’ân kıraatiyle meşgul olanları ayeti kerimede şu şekilde övmektedir: “Allah'ın kitabını okuyanlar, namazı kılanlar ve kendilerine verdiğimiz rızıktan (Allah için) gizli ve açık sarfedenler, asla zarara uğramayacak bir kazanç umabilirler.” Diğer yandan hadislerde de “Sizin en hayırlınız Kur’ân’ı öğrenen ve öğreteninizdir.” şeklinde Kur’ân’a öğrenci olmak da öğretici olmak da teşvik edilmiştir. Ayet ve hadislerde görüldüğü üzere Kur’ân tilaveti, Allah katında sevabı, mükâfatı çok olan bir ibadettir. Bu sebeple ulema tarafından hem teorik hem pratik alanda Kur’ân tilaveti ve tecvidine tarih boyunca özen gösterilmiştir. Bu çalışmada öncelikle değerli kitabımız Kur’ân-ı Kerim’i, Allah (cc)’ın istediği, Cebrâil’in öğrettiği ve Hz. Peygamber Efendimiz (s.a.v)’in okuduğu şekliyle okumanın keyfiyetini araştırmayı hedefledik. Ardından günümüzde konuyla alâkalı metinle irtibatı noktasında – hem içe dönük hem dışa dönük- mevcut problemleri tespit etmenin yanı sıra ideal Kur’ân öğretimine yönelik birtakım öneriler sunmayı amaçladık.

Kaynakça

  • Abdulalî el-Mes’ûl. Mu’cemu Mustalahâti ‘ilmi’l-kırââti’l-Kur’âniyye. Kahire: Daru’s-Selâm, 2007.
  • Abdulfettah Ebû Gudde. er-Rasûlü’l-Mu‘allim ve esâlîbuhu fi’t-ta‘lîm. Beyrut: Daru’l-Beşâir el-İslâmiyye, 1996.
  • Abdurrahman ‘Îtânî. el-Ahtâ şâi‘a fî tilâveti’l-Kur’ân. Beyrut: Müessesetü’r-Reyyân, 1998.
  • Abdusselâm Mukbil el-Mucîdî. el-Menhecü’n-Nebevî fi’t-ta’lîmi’l-Kur’ânî. Amman: Mektebe Vataniyye, 2005.
  • Adıgüzel, Mehmet. “Kur’ân Öğretim Metotları ve Öğreticilik Vasıfları” Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19, (2003): 190-214.
  • Akaslan, Yaşar. Kırâat İlminde Hemze Üzerinde Vakf Meselesi. İstanbul: Ravza Yayınları, 2019.
  • Akdemir, Mustafa Atilla. “Yöresel Tavır Bağlamında Sahih Tilavet Kriterleri”, Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11 (Amasya: 2018) 6: 9-43.
  • Aksoy, Hafız Fikri. Kur’ân’ı Okuma Adabı. İstanbul: Yaylacık Matbaası, 1970.
  • Akyürek, Süleyman. “Kur’ân Kursu Öğreticisinin Mesleki Yeterlikleri”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 18, 1: 175-192.
  • Alaeddin Ali b. Muhammed b. İbrâhim el-Bağdadi. Lübabü't-te'vil fî meani't-tenzil. thk. Muhammed Ali Şahin. Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1415.
  • Ali el-Kârî, Ebü’l-Hasen Nûruddîn Alî b. Sultân Muhammed, el-Minehu’l-fikriyye fî şerhi’l-mukaddimeti’l-Cezeriyye. thk. Üsâme Atâyâ, Dımeşk: Darul-Gavsân li’d-dirâsâti’l-Kur’âniyye, 2012.
  • Aslan, Ömer. “Kur’ân Tilâvetinde Tecvîdin Gerekliliği ve Lâhn”. Cumhuriyet Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 7 (Sivas: 2003): 357-372.
  • Atiyye Kabil Nasr, Gayetü'l-mürîd fî ilmi't-tecvid. Riyad: Mektebetu’l-Harameyn, 1409.

Ideal Qur’an Education: A Review of General Errors and Solution Offers

Yıl 2020, , 291 - 324, 15.12.2020
https://doi.org/10.17120/omuifd.782798

Öz

The teaching of the Qur’an is an application that has been continuing from generation to generation starting from the period of the Prophet. Allah (cc) praises those who are busy with the recitation of the Qur’an in the verse as follows: “Those who read the book of Allah, those who perform prayers, and those who use it secretly and openly for the sake of Allah (for Allah) can hope for a profit that will never be harmed.” On the other hand, it is encouraged to be a student to the Qur'an and to be an instructor in the ahadith as follows: “The best of you is the one who learns and teaches the Quran.” As it is seen in verses and ahadith, the Qur’an recitation is a worship with reward in the presence of Allah. For this reason, the scholars have shown great interest in the Qur'an recita-tion and tajweed throughout history both theoretically and practically. In this study, first of all we aimed to investigate how to read the Noble Quran properly as requested by Allah (swt), taught by Gabriel and read by the Prophet (pbuh). Then we aimed to identify existing current prob-lems, both introverted and extroverted, and present some suggestions for ideal Qur'an education. As a matter of fact, the Qur’an asks us to read the best of the words in the most correct way possible.

Kaynakça

  • Abdulalî el-Mes’ûl. Mu’cemu Mustalahâti ‘ilmi’l-kırââti’l-Kur’âniyye. Kahire: Daru’s-Selâm, 2007.
  • Abdulfettah Ebû Gudde. er-Rasûlü’l-Mu‘allim ve esâlîbuhu fi’t-ta‘lîm. Beyrut: Daru’l-Beşâir el-İslâmiyye, 1996.
  • Abdurrahman ‘Îtânî. el-Ahtâ şâi‘a fî tilâveti’l-Kur’ân. Beyrut: Müessesetü’r-Reyyân, 1998.
  • Abdusselâm Mukbil el-Mucîdî. el-Menhecü’n-Nebevî fi’t-ta’lîmi’l-Kur’ânî. Amman: Mektebe Vataniyye, 2005.
  • Adıgüzel, Mehmet. “Kur’ân Öğretim Metotları ve Öğreticilik Vasıfları” Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19, (2003): 190-214.
  • Akaslan, Yaşar. Kırâat İlminde Hemze Üzerinde Vakf Meselesi. İstanbul: Ravza Yayınları, 2019.
  • Akdemir, Mustafa Atilla. “Yöresel Tavır Bağlamında Sahih Tilavet Kriterleri”, Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11 (Amasya: 2018) 6: 9-43.
  • Aksoy, Hafız Fikri. Kur’ân’ı Okuma Adabı. İstanbul: Yaylacık Matbaası, 1970.
  • Akyürek, Süleyman. “Kur’ân Kursu Öğreticisinin Mesleki Yeterlikleri”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 18, 1: 175-192.
  • Alaeddin Ali b. Muhammed b. İbrâhim el-Bağdadi. Lübabü't-te'vil fî meani't-tenzil. thk. Muhammed Ali Şahin. Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1415.
  • Ali el-Kârî, Ebü’l-Hasen Nûruddîn Alî b. Sultân Muhammed, el-Minehu’l-fikriyye fî şerhi’l-mukaddimeti’l-Cezeriyye. thk. Üsâme Atâyâ, Dımeşk: Darul-Gavsân li’d-dirâsâti’l-Kur’âniyye, 2012.
  • Aslan, Ömer. “Kur’ân Tilâvetinde Tecvîdin Gerekliliği ve Lâhn”. Cumhuriyet Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 7 (Sivas: 2003): 357-372.
  • Atiyye Kabil Nasr, Gayetü'l-mürîd fî ilmi't-tecvid. Riyad: Mektebetu’l-Harameyn, 1409.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Recep Koyuncu 0000-0003-0264-5956

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 19 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

ISNAD Koyuncu, Recep. “İdeal Kur’an Öğretimi: Sorunlar Ve Çözüm Önerilerine İlişkin Bir İnceleme”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 49 (Aralık 2020), 291-324. https://doi.org/10.17120/omuifd.782798.