Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Argümanlaştırma (Argümantasyon) ve Argümanlaştırmanın İslam Bilimlerinde Kullanımı

Yıl 2021, , 249 - 263, 27.12.2021
https://doi.org/10.17120/omuifd.997451

Öz

Bu çalışmada önce çağdaş dönemde argüman ile argümantasyonun ne olduğunu tanımlıyoruz. Bundan sonra da İslami bilimlerden çeşitli örnekler vererek çağdaş dönemdeki argüman ile argümantasyon teorilerinin İslam bilimlerinde kullanılabileceğini ileri sürüyoruz. Bunun nedeni şudur: Argüman, öncelikle, çeşitli iddiaları temellendirmek için sürekli gereklidir. Çünkü bu, hangi görüşlerin hangilerinden daha iyi olduğunu anlamaya çalışmanın bir yoludur. Zira bütün görüşler aynı değildir. Öte yandan bazı sonuçlar iyi sebeplerle desteklenebilir fakat diğerleri daha zayıf bir destek de alabilir. Farklı sonuçlar elde etmek için argümanlar sunmalıyız ve sonra onların ne kadar güçlü olduğunu görmek için bu argümanları değerlendirmeliyiz. Argüman, ikinci olarak, başka bir sebepten dolayı da gereklidir: Nedenlerle iyi bir şekilde desteklenmiş bir sonuca vardığımızda, argüman teorileri onu açıklayabileceğimiz ve savunabileceğimiz bir yol olacaktır. İyi bir argüman sadece sonuçları tekrar etmez. Bundan ziyade diğer kişilerin kendi düşüncelerini oluşturması için sebep ve kanıt da sunar. O nedenle argümantasyon teorileri İslam bilimleri için faydalı bir araçtır. Bunun bir metot olarak değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyoruz.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

YOK

Kaynakça

  • Altunya, Hülya, “Mantık Ve Dînî İlimler İlişkisinin Tarihsel Gelişimi Üzerine Kısa Bir Tahlil”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 30 (2013/1), 57-72.
  • Baba, Coşkun. Retoriğin İkna Gücü. Ankara: Çizgi Kitabevi, 2018.
  • Baba, Coşkun. Kur’ân-ı Kerîm’de Kıyas Örnekleri. Ankara: Sonçağ Yayınları, 2021.
  • Çapak, İbrahim. “Gazali'ye Göre Kıyasın Kur'an'a Uygulanması”. İslâmî İlimler Dergisi 1/2 (Güz 2006), 131-149.
  • Ebû Hâmid el-Gazzâlî. Mi’yâru’l-İlm. çev. Ali Durusoy – Hasan Hacak. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, 2013.
  • Emiroğlu, İbrahim. Klasik Mantığa Giriş. Ankara: Elis Yayınları, 1. bs., 2009.
  • el-Kazvinî, Ömer b. Ali el-Kâtibî. “Risâletü’ş-Şemsiyye fi’l-Kavâidi’l-Mantıkıyye”. Kâtibî Şemsiyye Risalesi Tahkik Çeviri ve Şerh. Tahk., çev., şerh Ferruh Özpilavcı. İstanbul: Litera, 2017.
  • Feteris, Evelin. Hukuki Argümantasyonun Temelleri. çev. Ertuğrul Uzun. İstanbul: Paradigma, 2010.
  • Hakkı, İzmirli İsmail. Felsefe Dersleri. İstanbul, 1330.
  • Hintikka, Jaakko, True and False Logics of Scientific Discovery. J. Hintikka ve F. Vandamme (Ed.), Logic of Discovery and Logic of Discourse. New York: Plenum, 1985.
  • İbn Hazm. et-Takrîb li-Haddi'l-Mantık: Mantık ve Dini İlimler. çev. İbrahim Çapak -Yusuf Arıkaner. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, 2018.
  • Öztürk, Ali Bilge. “Biçimsel Olmayan Mantık Yaklaşımı Neden Hatalıdır ve Nasıl Aşılmalıdır?”. Kaygı. sy. 24. (Bahar 2015), 91-116.
  • Özel, Aytekin. Klasik Sembolik Mantık- İki Değerli Mantık. ed. İsmail Köz ve Ali Çetin, Mantık El Kitabı. Ankara: Grafiker, 2016.
  • Özel, Aytekin. Tasavvurlar ve Kavramlar Mantığı Geleneksel Mantığa Giriş I. Bursa: Bursa Akademi, 2019.
  • Paşa, Ahmet Cevdet. Mi’yâr-ı Sedât. sadeleştiren Hasan Tahsin Feyizli. Ankara: Fecr, 1998.
  • Rigotti, E.,& Morasso, S. G., Argumentation as an object of ınterest and as a social and cultural resource. ed. Nathalie Muller M. ve Anne-Nelly P. Argumentation and Education Theoretical Foundations and Practices. London: Springer, 2009.
  • Yaran, Cafer Sadık. İnformel Mantık. İstanbul: Rağbet, 2011.
  • Yaran, Cafer Sadık. Kur’an’dan Örneklerle Klasik ve İnformel Mantık. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2021.
  • Weston, Antony, A Rulebook For Arguments. Second Edition. Cambridge: Hackett Publishing Company, 1992.

Argumentation and Use of Argumentation In the Islamic Sciences

Yıl 2021, , 249 - 263, 27.12.2021
https://doi.org/10.17120/omuifd.997451

Öz

In this study, we first define what argument and argumentation are in the contemporary period. After that, we propose that argument and argumentation theories of the contemporary period can be used in Islamic sciences by giving various examples from Islamic sciences. The reason for this is that the argument is always necessary, first of all, to ground various claims. Because this is a way of trying to figure out which views are better than another ones.. On the other hand, some results may be supported for good reasons, but others may also receive weaker support. We have to present arguments to get different results and then evaluate those arguments to see how powerful they are. Therefore, argumentation theories are a useful tool for Islamic Studies. We think that this should be considered as a method.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Altunya, Hülya, “Mantık Ve Dînî İlimler İlişkisinin Tarihsel Gelişimi Üzerine Kısa Bir Tahlil”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 30 (2013/1), 57-72.
  • Baba, Coşkun. Retoriğin İkna Gücü. Ankara: Çizgi Kitabevi, 2018.
  • Baba, Coşkun. Kur’ân-ı Kerîm’de Kıyas Örnekleri. Ankara: Sonçağ Yayınları, 2021.
  • Çapak, İbrahim. “Gazali'ye Göre Kıyasın Kur'an'a Uygulanması”. İslâmî İlimler Dergisi 1/2 (Güz 2006), 131-149.
  • Ebû Hâmid el-Gazzâlî. Mi’yâru’l-İlm. çev. Ali Durusoy – Hasan Hacak. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, 2013.
  • Emiroğlu, İbrahim. Klasik Mantığa Giriş. Ankara: Elis Yayınları, 1. bs., 2009.
  • el-Kazvinî, Ömer b. Ali el-Kâtibî. “Risâletü’ş-Şemsiyye fi’l-Kavâidi’l-Mantıkıyye”. Kâtibî Şemsiyye Risalesi Tahkik Çeviri ve Şerh. Tahk., çev., şerh Ferruh Özpilavcı. İstanbul: Litera, 2017.
  • Feteris, Evelin. Hukuki Argümantasyonun Temelleri. çev. Ertuğrul Uzun. İstanbul: Paradigma, 2010.
  • Hakkı, İzmirli İsmail. Felsefe Dersleri. İstanbul, 1330.
  • Hintikka, Jaakko, True and False Logics of Scientific Discovery. J. Hintikka ve F. Vandamme (Ed.), Logic of Discovery and Logic of Discourse. New York: Plenum, 1985.
  • İbn Hazm. et-Takrîb li-Haddi'l-Mantık: Mantık ve Dini İlimler. çev. İbrahim Çapak -Yusuf Arıkaner. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları, 2018.
  • Öztürk, Ali Bilge. “Biçimsel Olmayan Mantık Yaklaşımı Neden Hatalıdır ve Nasıl Aşılmalıdır?”. Kaygı. sy. 24. (Bahar 2015), 91-116.
  • Özel, Aytekin. Klasik Sembolik Mantık- İki Değerli Mantık. ed. İsmail Köz ve Ali Çetin, Mantık El Kitabı. Ankara: Grafiker, 2016.
  • Özel, Aytekin. Tasavvurlar ve Kavramlar Mantığı Geleneksel Mantığa Giriş I. Bursa: Bursa Akademi, 2019.
  • Paşa, Ahmet Cevdet. Mi’yâr-ı Sedât. sadeleştiren Hasan Tahsin Feyizli. Ankara: Fecr, 1998.
  • Rigotti, E.,& Morasso, S. G., Argumentation as an object of ınterest and as a social and cultural resource. ed. Nathalie Muller M. ve Anne-Nelly P. Argumentation and Education Theoretical Foundations and Practices. London: Springer, 2009.
  • Yaran, Cafer Sadık. İnformel Mantık. İstanbul: Rağbet, 2011.
  • Yaran, Cafer Sadık. Kur’an’dan Örneklerle Klasik ve İnformel Mantık. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2021.
  • Weston, Antony, A Rulebook For Arguments. Second Edition. Cambridge: Hackett Publishing Company, 1992.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Özel 0000-0003-1022-6006

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 19 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

ISNAD Özel, Elif. “Argümanlaştırma (Argümantasyon) Ve Argümanlaştırmanın İslam Bilimlerinde Kullanımı”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 51 (Aralık 2021), 249-263. https://doi.org/10.17120/omuifd.997451.