BibTex RIS Kaynak Göster

Some Methods and Techniques in Teaching of Arabic Language

Yıl 2010, Cilt: 29 Sayı: 29, 35 - 53, 01.03.2010

Öz

New different methods has been added to foreign language teaching methods founded on grammar. Methods which studens can be more effective have come into prominence at the present time. In these methods students meet language reality directly instead of grammar rules. This article discusses what are these methods and suggests ways to be suit for teaching program. In this context this article discusses exams, grammar and text instructions, appropriate word choice, presentation of grammar rules in grammar lessons, language games, mention of rhetoric elements in grammar lessons and to indicate logic differences for students.

Kaynakça

  • Abdurrahman b. İbrahim el-Fevzân vdğr., el-Arabiyye beyne yedeyk , Riyad, 2005.
  • Abdülaziz Abdülmecîd, el-Lugatu’l-‘arabiyye usûluha’n-nefsiyye ve turuku tedrîsihâ, Daru’l-Meârif, Kahire, 1986.
  • Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara, 2003.
  • Bakalla, M. H., Arabic Culture, Through Its Language And Literature, ed. Kegan Paul International, London, 1984.
  • Başkan, Özcan, ‚Dil Kullanımında Verimlilik Açısından Tikel Sözlükçe‛, Türk Dili, Dil Öğretim Özel Sayısı, Temmuz-Ağustos 1983. , Yabancı Dil Öğretimi İlkeler ve Çözümler, İstanbul, 2006.
  • Brockelmann, Carl, Fıkhu’l-lugâti’s-sâmiyye, Arp. Çev. Ramadân Abdüttevvâb, Riyad, 1977.
  • Demirel, Özcan, İlköğretim Okullarında Yabancı Dil Öğretimi, MEB., İstanbul, 1999.
  • Duberşan, Nikolay ‚el-Lugatu’l’Arabiyye Hârice’l-Hudûd‛, el-Lugatu’l-‘arabiyye ve tahaddiyâtu’l-karni’l-hâdî ve’l-‘işrîn, Tunus, 1996.
  • Durukafa, Gönül -Selma Kiriş, ‚Oyun-eğitim ve Yabancı Dil Öğretimi‛, Göstergebilim Tartışmaları, Multilingual Yay., İstanbul, 2001.
  • Ekmekçi, F. Özden, ‚Yabancı Dil Eğitimi Kavram ve Kapsamı‛, Anadilinde Çocuk olmak, İstanbul, 1998.
  • Emîl Bedî‘ Ya‘kûb, Fıkhu’l-lugati’l-‘arabiyye, Beyrut, 1986.
  • Gündüzöz, Soner, ‚Arap Kültürünün İzinde Arapçada Çekirdek Kelime Kadrosu Sorunu, Nüsha Şarkiyat Araştırmaları Dergisi, sayı: 16, Kış-2005. , ‚Arapçada Kültür Dil-İlişkisi: Arapçanın Yapılanması ve Algılanmasında Etkili Öğeler‛, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, sayı:5/2, Nisan- Mayıs-Haziran 2005.
  • Kıran, Zeynel- Ayşe (Eziler) Kıran, Dilbilime Giriş, Seçkin, Ankara, 2002.
  • Kocaman, Ahmet, ‚Yabancı Dil Öğretiminde Yeni Yönelimler‛, Anadilinde çocuk olmak, İstanbul, 1998.
  • Köksal, Aydın, Dil ile Ekin, Toroslu Yayınları, İstanbul, 2003.
  • M. es-Seyyid ‘Alî Belâsî, ‚Mesîretu’l-fikri’l-iştikâkî fi’l-lugati’l-‘arabiyye‛ Âfâku’s- sekâfe ve’t-turâs, sayı: 15, Dubai, 1996.
  • Mahmûd İsmâ‘îl es-Sînî, ‚Yabancı Dil Öğretim Metotları Hakkında Bir Araştırma‛, çev. Hüseyin Elmalı, DEÜİFD, İzmir.
  • Mermercî ed-Dominîkî, el-Mu‘cemiyyetu’l-‘arabiyye ‘alâ dav’i’s-sünâiyye ve’l- elsüniyyeti’s-sâmiyye, Matba‘atu’l-abâ’i’l-Ferensiyyîn fî’l-Kuds, Kudüs, 1937.
  • Milud Habîbî, ‚Tarâiku tedrîsi’l-lugati’l-‘arabiyye fi’l-merhaleteyni’l-esâsiyye ve’s-sâneviyye bi’l-medârisi’l-Magribiyye: Dersü’l-kırâa nemûzecen‛, Kadâyâ isti‘mâli’l-lugati’l-‘arabiyyefi’l-Magrib, Rabat, 1993
  • Muhammed Edîb el-Câcî, Edebü’l-etfâl fi’l-manzûri’l-İslâmî: Dirâse ve takvîm, Amman, 1999.
  • Ozil, Şeyta, ‚Takviyeli Yabancı Dil Liseleri‛, Anadilinde çocuk olmak, İstanbul, 1998.
  • Özünlü, Ünsal, ‚Yabancı Dil Öğretiminde Yazınsal Metinlerin Yeri ve Kullanılması‛, Türk Dili, Dil Öğretim Özel Sayısı, Temmuz-Ağustos 1983.
  • Vardar, Berke, XX. Yüzyıl Dilbilimi (Kuramcılardan Seçmeler), Ankara, 1983. ııı

Arapça Öğretiminde Başvurulacak Bazı Yöntem ve Teknikler: Pedagojik Bir Değerlendirme

Yıl 2010, Cilt: 29 Sayı: 29, 35 - 53, 01.03.2010

Öz

Arapça Dil öğretiminde dilbilgisi kurallarını esas alan geleneksel dil öğretimi yöntemlerine farlı dil öğretim yöntemleri eklenmiştir. Artık günümüzde öğrencilerin daha etkin olduğu yöntemler önem kazanmıştır. Yeni dil öğretim yöntemlerinde öğrenciler, kurallar yerine doğrudan dil gerçeğiyle tanıştırılmaktadır. Bu makale bu yöntem ve pratiklerin neler olabileceği üzerinde durmakta ve ideal bir programın ne olacağı konusunda çeşitli görüşler ileri sürmektedir. Bu çerçevede makalede sınav uygulaması, gramer-metin bilgisi, uygun kelime kadrosunun seçimi, ilgi çekici metin seçimi, metin dersinde uygulamalı gramer yapılması, dil oyunları, belâgatin dilbilgisine yedirilmesi ve diller arasındaki mantık farklılıklarına öğrencilerin alıştırılması gibi konulara temas edilmiştir.

Kaynakça

  • Abdurrahman b. İbrahim el-Fevzân vdğr., el-Arabiyye beyne yedeyk , Riyad, 2005.
  • Abdülaziz Abdülmecîd, el-Lugatu’l-‘arabiyye usûluha’n-nefsiyye ve turuku tedrîsihâ, Daru’l-Meârif, Kahire, 1986.
  • Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara, 2003.
  • Bakalla, M. H., Arabic Culture, Through Its Language And Literature, ed. Kegan Paul International, London, 1984.
  • Başkan, Özcan, ‚Dil Kullanımında Verimlilik Açısından Tikel Sözlükçe‛, Türk Dili, Dil Öğretim Özel Sayısı, Temmuz-Ağustos 1983. , Yabancı Dil Öğretimi İlkeler ve Çözümler, İstanbul, 2006.
  • Brockelmann, Carl, Fıkhu’l-lugâti’s-sâmiyye, Arp. Çev. Ramadân Abdüttevvâb, Riyad, 1977.
  • Demirel, Özcan, İlköğretim Okullarında Yabancı Dil Öğretimi, MEB., İstanbul, 1999.
  • Duberşan, Nikolay ‚el-Lugatu’l’Arabiyye Hârice’l-Hudûd‛, el-Lugatu’l-‘arabiyye ve tahaddiyâtu’l-karni’l-hâdî ve’l-‘işrîn, Tunus, 1996.
  • Durukafa, Gönül -Selma Kiriş, ‚Oyun-eğitim ve Yabancı Dil Öğretimi‛, Göstergebilim Tartışmaları, Multilingual Yay., İstanbul, 2001.
  • Ekmekçi, F. Özden, ‚Yabancı Dil Eğitimi Kavram ve Kapsamı‛, Anadilinde Çocuk olmak, İstanbul, 1998.
  • Emîl Bedî‘ Ya‘kûb, Fıkhu’l-lugati’l-‘arabiyye, Beyrut, 1986.
  • Gündüzöz, Soner, ‚Arap Kültürünün İzinde Arapçada Çekirdek Kelime Kadrosu Sorunu, Nüsha Şarkiyat Araştırmaları Dergisi, sayı: 16, Kış-2005. , ‚Arapçada Kültür Dil-İlişkisi: Arapçanın Yapılanması ve Algılanmasında Etkili Öğeler‛, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, sayı:5/2, Nisan- Mayıs-Haziran 2005.
  • Kıran, Zeynel- Ayşe (Eziler) Kıran, Dilbilime Giriş, Seçkin, Ankara, 2002.
  • Kocaman, Ahmet, ‚Yabancı Dil Öğretiminde Yeni Yönelimler‛, Anadilinde çocuk olmak, İstanbul, 1998.
  • Köksal, Aydın, Dil ile Ekin, Toroslu Yayınları, İstanbul, 2003.
  • M. es-Seyyid ‘Alî Belâsî, ‚Mesîretu’l-fikri’l-iştikâkî fi’l-lugati’l-‘arabiyye‛ Âfâku’s- sekâfe ve’t-turâs, sayı: 15, Dubai, 1996.
  • Mahmûd İsmâ‘îl es-Sînî, ‚Yabancı Dil Öğretim Metotları Hakkında Bir Araştırma‛, çev. Hüseyin Elmalı, DEÜİFD, İzmir.
  • Mermercî ed-Dominîkî, el-Mu‘cemiyyetu’l-‘arabiyye ‘alâ dav’i’s-sünâiyye ve’l- elsüniyyeti’s-sâmiyye, Matba‘atu’l-abâ’i’l-Ferensiyyîn fî’l-Kuds, Kudüs, 1937.
  • Milud Habîbî, ‚Tarâiku tedrîsi’l-lugati’l-‘arabiyye fi’l-merhaleteyni’l-esâsiyye ve’s-sâneviyye bi’l-medârisi’l-Magribiyye: Dersü’l-kırâa nemûzecen‛, Kadâyâ isti‘mâli’l-lugati’l-‘arabiyyefi’l-Magrib, Rabat, 1993
  • Muhammed Edîb el-Câcî, Edebü’l-etfâl fi’l-manzûri’l-İslâmî: Dirâse ve takvîm, Amman, 1999.
  • Ozil, Şeyta, ‚Takviyeli Yabancı Dil Liseleri‛, Anadilinde çocuk olmak, İstanbul, 1998.
  • Özünlü, Ünsal, ‚Yabancı Dil Öğretiminde Yazınsal Metinlerin Yeri ve Kullanılması‛, Türk Dili, Dil Öğretim Özel Sayısı, Temmuz-Ağustos 1983.
  • Vardar, Berke, XX. Yüzyıl Dilbilimi (Kuramcılardan Seçmeler), Ankara, 1983. ııı
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Soner Gündüzöz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2010
Gönderilme Tarihi 2 Kasım 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 29 Sayı: 29

Kaynak Göster

ISNAD Gündüzöz, Soner. “Arapça Öğretiminde Başvurulacak Bazı Yöntem Ve Teknikler: Pedagojik Bir Değerlendirme”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 29/29 (Mart 2010), 35-53. https://doi.org/10.17120/omuifd.71352.