Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The classification of the individuals, took place in the jokes of the Nasraddin Hodja, due to their social statuses and criticism

Yıl 2010, Cilt: 28 Sayı: 28, 131 - 150, 01.02.2010

Öz

The jokes has got a unique role within the spoken folk epics due to giving the right message to the public, having a teaching side, announcing commonly to each individuals of public, having thought meanwhile get them laughed. The essential part of this study is to define the social statuses, took place in the past, to find out and to introduce the human affiliations and their role within the jokes by the help of the jokes of Nasraddin Hodja.

Kaynakça

  • Boratav, Pertev Naili: Nasreddin Hoca, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Boyraz, Şeref: “Nasreddin Hoca Fıkralarında Zaman, Mekan ve Şahıslar”, Nasreddin Hoca’ya Armağan, Oğlak Yayınları, İstanbul, 1996, s. 73-82.
  • Kabacalı, Alpay: Bütün Yönleriyle Nasreddin Hoca, Özgür Yayın, İstanbul, 1991.
  • Alpay Kabacalı, Bütün Yönleriyle Nasreddin Hoca, İstanbul 1991, s. 61.
  • Özkan, İsa: “Türk Dünyasında Nasreddin Hoca”, V. Milletlerarası Türk Halk Kültü- rü Kongresi -Nasreddin Hoca Seksiyon Bildirileri-, Kültür Bakanlığı Ya- yınları, Ankara, 1996, s. 195-200.
  • Türkmen, Fikret: Letâif-i Nasreddin Hoca (Burhaniye Tercümesi) İnceleme-Şerh, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1989.
  • Usta, Niyazi: “Nasreddin Hoca Nüktelerine Sosyolojik Bir Yaklaşım”, Din ve Toplum Yazıları, Platin Yayınları, Ankara, 2008, s.109-116.
  • Ülper, Hakan: “Nasreddin Hoca Fıkralarının Eğitimsel İşlevleri”, Folklor/Edebiyat Dergisi, S.48, Ankara, 2006, s. 283-294.
  • Yıldırım, Dursun: Türk Edebiyatında Bektaşi Fıkraları, Akçağ Yayınları, Ankara, 1999. ııı

NASREDDİN HOCA FIKRALARINDAKİ ŞAHISLARIN SOSYAL STATÜLERİNE GÖRE SINIFLANDIRILMASI VE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2010, Cilt: 28 Sayı: 28, 131 - 150, 01.02.2010

Öz

Halk anlatıları içerisinde halka doğrudan mesaj vermesi, didaktik bir yönünün bulunması, halktan her kesime hitap etmesi ve eğlendirirken düşündürebilmesi bakımından fıkraların ayrı bir yeri vardır. Bu çalışmanın temel amacı, Nasreddin Hoca fıkraları aracılığıyla geçmişe dair sosyal statüleri, insan ilişkilerini ortaya çıkarmak, tanıtmak ve bunların fıkralardaki işlevlerini belirlemektir. Halk anlatıları içerisinde halka doğrudan mesaj vermesi, didaktik bir yönünün bulunması, halktan her kesime hitap etmesi ve eğlendirirken düşündürebilmesi bakımından fıkraların ayrı bir yeri vardır. Bu çalışmanın temel amacı, Nasreddin Hoca fıkraları aracılığıyla geçmişe dair sosyal statüleri, insan ilişkilerini ortaya çıkarmak, tanıtmak ve bunların fıkralardaki işlevlerini belirlemektir.

Kaynakça

  • Boratav, Pertev Naili: Nasreddin Hoca, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Boyraz, Şeref: “Nasreddin Hoca Fıkralarında Zaman, Mekan ve Şahıslar”, Nasreddin Hoca’ya Armağan, Oğlak Yayınları, İstanbul, 1996, s. 73-82.
  • Kabacalı, Alpay: Bütün Yönleriyle Nasreddin Hoca, Özgür Yayın, İstanbul, 1991.
  • Alpay Kabacalı, Bütün Yönleriyle Nasreddin Hoca, İstanbul 1991, s. 61.
  • Özkan, İsa: “Türk Dünyasında Nasreddin Hoca”, V. Milletlerarası Türk Halk Kültü- rü Kongresi -Nasreddin Hoca Seksiyon Bildirileri-, Kültür Bakanlığı Ya- yınları, Ankara, 1996, s. 195-200.
  • Türkmen, Fikret: Letâif-i Nasreddin Hoca (Burhaniye Tercümesi) İnceleme-Şerh, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1989.
  • Usta, Niyazi: “Nasreddin Hoca Nüktelerine Sosyolojik Bir Yaklaşım”, Din ve Toplum Yazıları, Platin Yayınları, Ankara, 2008, s.109-116.
  • Ülper, Hakan: “Nasreddin Hoca Fıkralarının Eğitimsel İşlevleri”, Folklor/Edebiyat Dergisi, S.48, Ankara, 2006, s. 283-294.
  • Yıldırım, Dursun: Türk Edebiyatında Bektaşi Fıkraları, Akçağ Yayınları, Ankara, 1999. ııı
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bekir Şişman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2010
Gönderilme Tarihi 2 Kasım 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 28 Sayı: 28

Kaynak Göster

ISNAD Şişman, Bekir. “NASREDDİN HOCA FIKRALARINDAKİ ŞAHISLARIN SOSYAL STATÜLERİNE GÖRE SINIFLANDIRILMASI VE DEĞERLENDİRİLMESİ”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 28/28 (Şubat 2010), 131-150.