In this study, the situational-continual anxiety levels and some factors that affect the levels of anxiety of students of the Faculty of Theology were examined. The State-Trait Anxiety Inventory which developed by Spielberg and others (1970) and adapted to Turkish by Nejla Oner and Ayhan Le Comte was used to collect the data. The scale was administered to 518 students, of whom 234 female and 248 male, in May 2002. The students’ anxiety level was evaluated according to their grade levels, departments, sex, marrital status, economical situation, work position and achievement level. It was seen that, there were significant differences on students anxiety level depending on sex, department, marrital status and having a job or not. “Illness and losing relatives” and “ failure to find a job” were considered by students as the most important reasons for anxiety.
Students of the Faculty of Theology anxiety reasons for anxiety
Bu çalışmada, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeyleri ve kaygı düzeylerine etki eden bazı etmenler incelenmiştir. Veriler Spielberg ve arkadaşları (1970) tarafından geliştirilen, Necla Öner ve Ayhan Le Compte tarafından Türkçe’ye uyarlanan Durumluk- Sürekli Kaygı Ölçeği ile toplanmıştır. Ölçek, 2002 Mayıs ayında 234 kız ve 284 erkek öğrenci olmak üzere toplam 518 öğrenciye uygulanmıştır. Öğrencilerin kaygı düzeyleri sınıf, bölüm, cinsiyet, medeni durum, ekonomik durum, çalışma durumu ve başarı durumu açısından değerlendirilmiştir. Öğrencilerin bölümleri, cinsiyetleri, medeni durumu, ekonomik düzeyi, bir işte çalışıp çalışmaması açısından kaygı düzeyleri arasında önemli farklılıklar görülmüştür. Öğrenciler en önemli kaygı nedeni olarak “hastalık ve yakınlarını kaybetme” ile “iş bulamama ve işe girememe”yi belirtmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2004 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Cilt: 17 Sayı: 17 |