Hüsniye, ülkemizde yaşayan Alevî/Bektaşî çevreler arasında Buyruk, Vilâyetnâme,
Kumru ve Fütüvvetnâme kadar olmasa da, bazı yörelerde hâlâ okunan
bir kaynaktır. Hüsniye’nin ortaya çıkışında, diğer bazı Alevî/Bektaşî
klasiklerinde olduğu gibi, Anadolu’da yapılan Safevî propagandasının ciddi bir
rolü vardır. Eser, içerik olarak incelendiğinde, Safevî taraftarları tarafından
Anadolu’da kızılbaşlıktan ziyade, Şîîliği yaymak amacıyla yazıldığı
anlaşılmaktadır.
Hüsniye, daha çok Şîîliğe ait bir takım inançları, on iki imamlardan biri olan
Ca’fer es‐Sâdık’ın yanında yetişmiş olduğu anlaşılan Hüsniye isimli bir
cariyenin dilinden hasımlarına karşı savunmakta ve onun Abbasi halifesi
Harun Reşid
Husniyya is still a reading source among the Alawi‐Bektashi communities
in some regions although not much, such as Buyruk, Vilâyat‐nâme, Kumru
and Futuwwatnâme. There is serious role of Safawid propaganda in Anatolia
in occurence of Husniyya such as some other Alawi‐Bektashi classics.
Husniyya had been written by aim to spread Shiism rather than Qizilbashism
from Safavid supporters.
Husniyya defends some creeds of Shia against her adversaries from tongue a
concubine who is called Husniyya and who grew up near İmam Ca’fer es‐
Sâdık and contents the debates of her with Sunnite and Mu’tazilite scholars in
the period of Harun Rashid Abbasid Caliph
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Mart 2015 |
Gönderilme Tarihi | 30 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 36 |