Hadis Buhârî Dârimî Sahîh İlim Ehl-i Re’y Ehl-i Hadis Reddiye
One of the important works of the classification (tasneef) period is Bukhârî’s (d. 256/870) al-Jâmî’ al-Sahîh, and the other is Dârimî’s (d. 255/869) al-Musnad, which has become famous as Sunan. Bukhârî’s work is of great importance in terms of being the first work written for the purpose of collecting authentic hadiths, and Dârimî's work being deemed worthy of being the sixth work of Kutub al-Sittah, instead of Sunan Ibn Mâjah (d. 273/887) by some scholars. The book of knowledge (bab al-‘ilm) of these two basic works have an important function especially in making sense of the Ahl al-Hadith’s understanding of knowledge. Because Hadith scholars rightly gave great value to Bukhari's work, Dârimî, on the other hand, shaped the book of knowledge as the largest one in the literature. The dynamism of the concept of knowledge, its difference according to various branches of science, and its change in the historical process are well known. Ahl al-Hadith have revealed their understanding of knowledge, which differed from other schools, within the narration books through narrations. The fact that they opened titles on knowledge in the works in which they compiled the narrations is the product of their effort to present what knowledge is from their own perspectives through the narrations. On the one hand, these chapters reveal what knowledge is, and on the other hand, they express what it is not. In this respect, they also present as content of a refutation to the Ahl al-Ra’y school in the period. This study aims to reveal the common or different aspects of the two authors' understanding of knowledge through the relevant chapters of the two works. Conclusion will be reached by comparing the number of hadiths, their types, subject content, and the titles of the chapters within the works. The article reveals that while the two authors' understanding of knowledge is fundamentally similar, there are also areas where they differ in terms of their choice of topics, the narrations they use, and the titles of the chapters.
Ḥadith Bukhārî Dārimî Ṣaḥîḥ ‘Ilm Ahl al-Ra’y Ahl al-Ḥadith Raddiyah (Refutation)
Tasnif döneminin önemli eserlerinden biri Buhârî’nin (öl. 256/870) el-Câmiu’s-Sahîh’i diğeri de Dârimî’nin (öl. 255/869) daha çok Sünen ismiyle meşhur olmuş el-Müsned isimli eseridir. Buhârî’nin eseri sahihleri toplama amacıyla kaleme alınan ilk eser olmak, Dârimî’nin eseri ise bazı alimlerce İbn Mâce’nin (öl. 273/887) eseri yerine Kütüb-i Sitte’nin altıncı eseri olmaya layık görülmek bakımından büyük önemi haizdir. Bu iki temel eserin ilim bölümleri özellikle Ehl-i Hadis’in ilim anlayışını anlamlandırmak için kilit işlev görmektedir. Çünkü Buhârî’nin eserine hadis dünyası haklı olarak büyük kıymet vermiş, Dârimî ise İlim bölümünü literatürdeki en geniş İlim bölümü olarak şekillendirmiştir. İlim kavramının dinamikliği, farklı ilim dallarına göre farklılığı ve tarihi süreçteki değişimi bilinen bir durumdur. Ehl-i Hadis diğer ekollerden farklılaşan ilim anlayışlarını, rivayet kitapları içinde nakiller aracılığı ile ortaya koymuştur. Onların rivayetleri derledikleri eserlerde İlim konulu bölümler açması kendi bakış açılarıyla ilmin ne olduğunu rivayetler üzerinden sunma çabasının ürünüdür. Bu bölümler bir taraftan ilmin ne olduğunu ortaya koyarken diğer yandan ilmin ne olmadığını ifade etmekte, bu yönüyle dönemin ehl-i re’y’ine reddiye içeriği de sunabilmektedir. Çalışma, iki eserin ilgili bölümleri aracılığı ile aynı ekoldeki iki müellifin ilim anlayışlarının ortak ya da farklı yönlerini ortaya koymayı hedeflemektedir. İki bölümün hadislerinin sayısı, türleri, konu içerikleri ve bab başlıkları mukayese edilerek bir sonuca ulaşılacaktır. Makale iki müellifin ilim anlayışlarının temelde benzeşmekle beraber gerek konu seçimi gerekse kullandıkları rivayetler ve bab başlıkları itibariyle farklılaştıkları alanlar olduğunu da ortaya koymuştur.
Hadis Buhârî Dârimî Sahîh İlim Ehl-i Re’y Ehl-i Hadis Reddiye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 54 |