Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATION OF PERCEPTIONS OF LEADERSHIP BEHAVIORS AND PERCEPTIONS OF INDIVIDUAL ENTREPRENEURSHIP OF FACULTY OF SPORT SCIENCES STUDENTS

Yıl 2022, , 231 - 244, 27.12.2022
https://doi.org/10.17155/omuspd.1193189

Öz

The aim of this research is to examine the relationships between the self-perceptions of the leadership behaviors of the students of the faculty of sports sciences and their perceptions of individual entrepreneurship. The research is a descriptive research. The data used in the research were obtained from a total of 304 students, 204 female and 100 male, who participated in the research based on the principle of voluntariness in line with the simple random method. The data used in the research were collected through the Self-Perceptions of Undergraduate Students' Leadership Behaviors Scale and the Individual Entrepreneurship Perception Scale. In the statistical analysis, independent groups t-test and one-way analysis of variance were performed. Pearson correlation coefficient was calculated for the interpretation of the relations between the dimensions. According to the results, gender is a significant determinant in favor of women for the perception of determined leadership behavior. Students who actively engage in sports have high scores in the dimensions of planning, control, self-confidence, motivation, individual entrepreneurship perception, and principled and determined leadership. Sports management students achieved significantly higher scores in control, communication, self-discipline, and participatory and self-confident leadership behaviors. In addition, it has been determined that there are significant relationships between leadership behaviors and individual entrepreneurship dimensions.

Kaynakça

  • Aksel, İ., & Bağcı, Z. (2016). Girişimcilik eğilimi; Bir kamu üniversitesi İİBF’sinde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinde bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(5), 2120-2135.
  • Arıkan, S. (2004). Girişimcilik temel kavramlar ve bazı güncel konular. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Balcı, B., & Yıldız, K. (2022). Spor yöneticisi adaylarının değişime direnç eğilimleri ve girişimcilik davranışları üzerine bir araştırma. International Journal of Social Science Research, 11(1), 88-96.
  • Başoğlu, U.D. (2006). Askeri liselerde eğitim-öğretim gören takım sporu yapan, bireysel spor yapan ve spor yapmayan öğrencilerin liderlik özellikleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bayındır, M. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin liderlik yönelim davranışların araştırılması: İstanbul Gelişim Üniversitesi örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 260-268. DOI: 10.38021/asbid.806450.
  • Curth, A. (2011). Mapping of Teachers' Preparation for Entrepreneurship Education (Ed. Daniela Ulicna). Final Report, Framework Contract No EAC 19/06, Dg Education and Culture, J, 3025 8322.
  • Çar, B. (2013). Spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin liderlik özelliklerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirbatir, R.E. (2021). Investigating entrepreneurship levels of pre-service music teachers. Journal of Education and Learning (EduLearn), 15(3), 352-359.
  • Devecioglu, S., Sahan, H., Yildiz, M., Tekin, M., & Sim, H. (2012). Examination of socialization levels of university students engaging in individual and team sports. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 326-330.
  • Durhan, T.A., Kayhalak, F., Kurtipek, S., & Yenel, F. (2022). Rekreasyonel liderlik davranışı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 27(2), 127-142.
  • Esmer, Y., & Dayı, F. (2017). Entrepreneurial leadership: A theoretical framework. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 112-124.
  • Gardiner, M. & Tiggemann, M. (1999). Gender differences in leadership style, job stress and mental health in male- and female-dominated industries. Oumal Of Occupational And Organisational Psychology 7(2), 301-315.
  • Gönen, M. & Ceyhan, M.A. (2022). Analysis of self-perceptions of students of the faculty of sport sciences regarding leadership behaviors according to team sportsand individual sports preferences. International Journal of Eurasian Education and Culture, 7(17), 1092-1103.
  • Kara, A. (2018). Yükseköğretim kurumlarında spor eğitimi alan öğrencilerin girişimcilik eğilimi ve liderlik özellikleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karayol M. (2013). Takım sporları ve doğa sporları yapan erkek sporcuların liderlik özelliklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Koçel, T. (2018). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Mueller, S.L., & Thomas, A.S. (2001), Culture and entrepreneurial potential: A nine country study of locus of control and innovativeness. Journal of Business Venturing, 16(1), 51-75.
  • Mutlu, İ., Yılmaz, B., Güngörmüş, H.A., Sevindi, T., & Gürbüz, B. (2011). Bireyleri rekreasyonel egzersize motive eden faktörlerin çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılması. Türk Spor ve Egzersiz Dergisi, 13(1), 54-61.
  • Örücü, E., & Zeynalova, U. (2022). Otantik liderlik ve girişimcilik eğilimleri ilişkisinde öz yeterlilik algısının aracılık etkisi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (61), 223-244.
  • Özbek, O., & Kızılyallı, M. (2017). Lisans öğrencilerinin liderlik davranışlarına ilişkin öz algıları: Ölçek geliştirme çalışması. Journal of Human Sciences, 14(4), 4112-4122.
  • Özdevecioğlu, M., & Karaca, M. (2015). Girişimcilik ve Girişimci Kişilik: Kavram ve Uygulama. e-book. Konya: Hiperlink.
  • Özman, C. (2013). Spor yöneticiliği bölümünde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin girişimcilik düzeyinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Peksoy, S., Şahin, S., Demirhan, İ., & Kaplan, s. (2021). Lisans eğitimi gören son sınıf öğrencilerin profesyonellik, girişimcilik ve liderlik algılarının değerlendirilmesi: Bir devlet üniversitesi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (40), 98-119.
  • Ratten, V., & Miragaia, D. (2020). Entrepreneurial passion amongst female athletes. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 32(1), 59-77.
  • Rauch, A., & Frese, M. (2007). Let's put the person back into entrepreneurship research: A meta-analysis on the relationship between business owners' personality traits, business creation, and success. European Journal of Work and Organizational Psychology, 16(4), 353-385.
  • Saber, F. O. (2013). Spor eğitimi alan öğrencilerin bireysel girişimcilik algı düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Seydioğlu, C. (2017). İstanbul'daki beden eğitimi ve spor yüksek okulu öğrencilerinden bireysel ve takım sporları yapanların liderlik özelliklerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şeşen, H. & Basım, H.N. (2012). Demografik faktörler ve kişiliğin girişimcilik niyetine etkisi: Spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Ege Akademik Bakış Dergisi, 12(Özel Sayı), 21-28.
  • Tican, C. (2019). Pre-Service primary school and pre-school teachers' perception of individual entrepreneurship and opinions about their creative thinking tendency. International Journal of Educational Methodology, 5(4), 591-606.
  • Tolukan, E., & Yılmaz, B. (2014). Özel yetenekle ilgili bölümlerde okuyan öğrencilerin rekreasyonel aktivitelere katılımlarına engel olabilecek unsurların belirlenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 1), 525-539.
  • Uysal, S. (2021). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin öz liderlik özelliklerinin sosyal girişimcilik eğilimlerine ona etkisi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Vrdoljak Raguž, I., & Dulčić, Z. (2011). “University students entrepreneurial characteristics: Key for the future development”. International Conference Challenges Of Europe: Growth And Competitiveness Reversing The Trends 883-892. University of Split Faculty of Economics Split, Croatia.
  • Yalçın İncik, E., & Uzun, N. (2017). Bireysel girişimcilik algı ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 471-485.
  • Yetim, A., Tolukan, E., & Şahin, M.Y. (2015). Spor tesisi yöneticilerinin dönüşümcü liderlik davranış özelliklerinin incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 10, 147-133.
  • Yılmaz, B., Karlı, Ü., & Yetim, A.A. (2006). Sporda sosyal bütünleşme ölçeği (SSBÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(4), 3-10.
  • Yılmaz, E. & Sünbül, A.M. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21, 195-203.
  • Yolcu, İ.U. (2017). Girişimcilik ve liderliğe farklı bir bakış: girişimci liderlik. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (60), 182-195.
  • Yücel, Y. (2011). Orta öğretim (lise) kurumlarında eğitim gören, spor yapan ve yapmayan öğrencilerin liderlik özelliklerinin araştırılması (Kars örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.

SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK DAVRANIŞLARINA İLİŞKİN ÖZ ALGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2022, , 231 - 244, 27.12.2022
https://doi.org/10.17155/omuspd.1193189

Öz

Bu araştırma; Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin bireysel girişimcilik ve liderlik davranışlarına ilişkin öz algıları arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlayan betimsel bir araştırmadır. Araştırmada kullanılan veriler, basit rastgele yöntem doğrultusunda gönüllük ilkesine bağlı olarak araştırmaya katılan 204’ü kadın, 100’ü erkek toplam 304 öğrenciden elde edilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak Lisans Öğrencilerinin Liderlik Davranışlarına İlişkin Öz Algıları ve Bireysel Girişimcilik Algı Ölçeği kullanılmıştır. İstatistiksel analizlerde bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Boyutlar arasındaki ilişkilerin yorumlanmasına yönelik ise Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre kararlı liderlik davranışı algısı için cinsiyet, kadınlar lehine anlamlı bir belirleyicidir. Aktif spor yapan öğrenciler planlama, kontrol, kendine güven, motivasyon, bireysel girişimcilik algısı ile ilkeli, kararlı liderlik boyutlarında aktif spor yapmayan öğrencilere kıyasla anlamlı bir biçimde daha yüksek puanlara sahiptirler. Spor Yöneticiliği Bölümü öğrencileri kontrol, iletişim, öz disiplin ile katılımcı ve kendine güvenen liderlik davranışlarında anlamlı bir biçimde yüksek puanlar elde etmişlerdir. Ayrıca liderlik davranışları ile bireysel girişimcilik boyutları arasında anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aksel, İ., & Bağcı, Z. (2016). Girişimcilik eğilimi; Bir kamu üniversitesi İİBF’sinde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinde bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(5), 2120-2135.
  • Arıkan, S. (2004). Girişimcilik temel kavramlar ve bazı güncel konular. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Balcı, B., & Yıldız, K. (2022). Spor yöneticisi adaylarının değişime direnç eğilimleri ve girişimcilik davranışları üzerine bir araştırma. International Journal of Social Science Research, 11(1), 88-96.
  • Başoğlu, U.D. (2006). Askeri liselerde eğitim-öğretim gören takım sporu yapan, bireysel spor yapan ve spor yapmayan öğrencilerin liderlik özellikleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bayındır, M. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin liderlik yönelim davranışların araştırılması: İstanbul Gelişim Üniversitesi örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 260-268. DOI: 10.38021/asbid.806450.
  • Curth, A. (2011). Mapping of Teachers' Preparation for Entrepreneurship Education (Ed. Daniela Ulicna). Final Report, Framework Contract No EAC 19/06, Dg Education and Culture, J, 3025 8322.
  • Çar, B. (2013). Spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin liderlik özelliklerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirbatir, R.E. (2021). Investigating entrepreneurship levels of pre-service music teachers. Journal of Education and Learning (EduLearn), 15(3), 352-359.
  • Devecioglu, S., Sahan, H., Yildiz, M., Tekin, M., & Sim, H. (2012). Examination of socialization levels of university students engaging in individual and team sports. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 326-330.
  • Durhan, T.A., Kayhalak, F., Kurtipek, S., & Yenel, F. (2022). Rekreasyonel liderlik davranışı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 27(2), 127-142.
  • Esmer, Y., & Dayı, F. (2017). Entrepreneurial leadership: A theoretical framework. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 112-124.
  • Gardiner, M. & Tiggemann, M. (1999). Gender differences in leadership style, job stress and mental health in male- and female-dominated industries. Oumal Of Occupational And Organisational Psychology 7(2), 301-315.
  • Gönen, M. & Ceyhan, M.A. (2022). Analysis of self-perceptions of students of the faculty of sport sciences regarding leadership behaviors according to team sportsand individual sports preferences. International Journal of Eurasian Education and Culture, 7(17), 1092-1103.
  • Kara, A. (2018). Yükseköğretim kurumlarında spor eğitimi alan öğrencilerin girişimcilik eğilimi ve liderlik özellikleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karayol M. (2013). Takım sporları ve doğa sporları yapan erkek sporcuların liderlik özelliklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Koçel, T. (2018). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Mueller, S.L., & Thomas, A.S. (2001), Culture and entrepreneurial potential: A nine country study of locus of control and innovativeness. Journal of Business Venturing, 16(1), 51-75.
  • Mutlu, İ., Yılmaz, B., Güngörmüş, H.A., Sevindi, T., & Gürbüz, B. (2011). Bireyleri rekreasyonel egzersize motive eden faktörlerin çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılması. Türk Spor ve Egzersiz Dergisi, 13(1), 54-61.
  • Örücü, E., & Zeynalova, U. (2022). Otantik liderlik ve girişimcilik eğilimleri ilişkisinde öz yeterlilik algısının aracılık etkisi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (61), 223-244.
  • Özbek, O., & Kızılyallı, M. (2017). Lisans öğrencilerinin liderlik davranışlarına ilişkin öz algıları: Ölçek geliştirme çalışması. Journal of Human Sciences, 14(4), 4112-4122.
  • Özdevecioğlu, M., & Karaca, M. (2015). Girişimcilik ve Girişimci Kişilik: Kavram ve Uygulama. e-book. Konya: Hiperlink.
  • Özman, C. (2013). Spor yöneticiliği bölümünde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin girişimcilik düzeyinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Peksoy, S., Şahin, S., Demirhan, İ., & Kaplan, s. (2021). Lisans eğitimi gören son sınıf öğrencilerin profesyonellik, girişimcilik ve liderlik algılarının değerlendirilmesi: Bir devlet üniversitesi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (40), 98-119.
  • Ratten, V., & Miragaia, D. (2020). Entrepreneurial passion amongst female athletes. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 32(1), 59-77.
  • Rauch, A., & Frese, M. (2007). Let's put the person back into entrepreneurship research: A meta-analysis on the relationship between business owners' personality traits, business creation, and success. European Journal of Work and Organizational Psychology, 16(4), 353-385.
  • Saber, F. O. (2013). Spor eğitimi alan öğrencilerin bireysel girişimcilik algı düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Seydioğlu, C. (2017). İstanbul'daki beden eğitimi ve spor yüksek okulu öğrencilerinden bireysel ve takım sporları yapanların liderlik özelliklerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şeşen, H. & Basım, H.N. (2012). Demografik faktörler ve kişiliğin girişimcilik niyetine etkisi: Spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Ege Akademik Bakış Dergisi, 12(Özel Sayı), 21-28.
  • Tican, C. (2019). Pre-Service primary school and pre-school teachers' perception of individual entrepreneurship and opinions about their creative thinking tendency. International Journal of Educational Methodology, 5(4), 591-606.
  • Tolukan, E., & Yılmaz, B. (2014). Özel yetenekle ilgili bölümlerde okuyan öğrencilerin rekreasyonel aktivitelere katılımlarına engel olabilecek unsurların belirlenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 1), 525-539.
  • Uysal, S. (2021). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin öz liderlik özelliklerinin sosyal girişimcilik eğilimlerine ona etkisi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Vrdoljak Raguž, I., & Dulčić, Z. (2011). “University students entrepreneurial characteristics: Key for the future development”. International Conference Challenges Of Europe: Growth And Competitiveness Reversing The Trends 883-892. University of Split Faculty of Economics Split, Croatia.
  • Yalçın İncik, E., & Uzun, N. (2017). Bireysel girişimcilik algı ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 471-485.
  • Yetim, A., Tolukan, E., & Şahin, M.Y. (2015). Spor tesisi yöneticilerinin dönüşümcü liderlik davranış özelliklerinin incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 10, 147-133.
  • Yılmaz, B., Karlı, Ü., & Yetim, A.A. (2006). Sporda sosyal bütünleşme ölçeği (SSBÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(4), 3-10.
  • Yılmaz, E. & Sünbül, A.M. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21, 195-203.
  • Yolcu, İ.U. (2017). Girişimcilik ve liderliğe farklı bir bakış: girişimci liderlik. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (60), 182-195.
  • Yücel, Y. (2011). Orta öğretim (lise) kurumlarında eğitim gören, spor yapan ve yapmayan öğrencilerin liderlik özelliklerinin araştırılması (Kars örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Doğukan Batur Alp Gülşen 0000-0001-9434-619X

Aydıner Birsin Yıldız 0000-0002-3767-1057

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Gülşen, D. B. A., & Yıldız, A. B. (2022). SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK DAVRANIŞLARINA İLİŞKİN ÖZ ALGILARININ İNCELENMESİ. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 13(3), 231-244. https://doi.org/10.17155/omuspd.1193189