BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOCUKLARINI YAZ SPOR OKULLARINA GÖNDEREN AİLELERİN SOSYO-EKONOMİK DURUMLARI VE BEKLENTİLERİ

Yıl 2011, Cilt: 2 Sayı: 1, 13 - 22, 03.01.2011

Öz

Bu çalışma ile Eskişehir, Burdur ve Afyonkarahisar’da ikamet eden ve çocuklarını spor okullarına gönderen ailelerin; sosyo-ekonomik durumları ve beklentilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın evrenini Eskişehir, Burdur ve Afyonkarahisar illerinde çocuklarını yaz spor okullarına gönderen veliler oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemini ise Eskişehir, Burdur ve Afyonkarahisar Gençlik ve Spor İl Müdürlüklerinin açmış oldukları yaz spor okullarına katılan toplam 446 öğrenci velisi oluşturmuştur.
Araştırmaya katılan %62,6’sı erkek (n:279) ve %37,4’ü bayan (n:167) toplam 446 veliye anket formu uygulanmıştır. Anketin alfa değeri (α) %86’dır. Anketlerin değerlendirilmesi, SPSS 11,00 paket programında frekans, yüzde (%) dağılımı ile ilişkilendirmede ki-kare (x2) analizi yapılmış, anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak belirlenmiştir.
Çocuklarını spora yönlendiren ailelerin eğitim seviyeleri %33,2 ile lise mezunu olarak yoğunluk göstermektedir. Aylık kazançları dağılımı incelendiğinde ise, %31,2 oranında 751-1000 TL aralığında orta ve dar gelirli ailelerden oluştuğu gözlenmiştir. Velilerin yaş grupları dikkate alındığında ise %50,9 oranında 30-39 yaş aralığında yoğunluk göstermektedir.
Bu çalışmada erkekler %80,6, bayanlar ise %88 oranında çocuklarının fiziksel ve fizyolojik gelişimine sporun olumlu katkısı olacağını ifade etmektedirler.
Çocukların spora yönlendirilmesinde aile faktörünün spor branşının belirlenmesindeki etkisi incelendiğinde erkeklerin %27,2, bayanların ise %16,2 oranında etkili olduğu görülmüştür. Anne ve baba arasındaki bu fark istatistiksel olarak 0,05 düzeyinde anlamlılık ifade etmektedir. (P<0,05)
Ayrıca velilerden erkeklerin %24,7’si, bayanların ise %12,0’si çocuklarını maddi kazanç sağlamak için spora yönlendirdiklerini belirtmişlerdir. Anne ve baba arasındaki bu farklılık istatistiki olarak 0,05 düzeyinde anlamlılığı ifade etmektedir. (P<0,05)
Anahtar Kelimeler: Spor, Aile, Çocuk, Beklentiler

Kaynakça

  • Öztürk F., Toplumsal Boyutlarıyla Spor, Bağırgan Yayınevi, Ankara, ss., 9, 21, 48, 51–53, 61–63, 1998
  • Kılcıgil E., Sosyal Çevre-Spor İlişkileri, Kültür Ofset, Bağırgan Yayınevi, Ankara. ss., 27,35,43, 92, 95, 1998.
  • Tümer S., Gençleri Spora Yönlendirmede Ailenin Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya, 2001.
  • Amman, M.T., “Spor Sosyolojisinde Seçme Konular” Sporda Sosyal Bilimler, (Ed:H.C. İkizler), Alfa Basım Yayım Dağıtım, Bursa, ss., 3, 24. 119, 120, 122, 2000.
  • Hutchinson, S. L., Baldwin, C. K., & Caldwell, L. L. Differentiating parent practices related adolescent behavior in the free time context, Journal of Leisure Studies,2003, 35(4), 396-422.
  • Dempsey, J. M., Kimiecik, J. C., & Horn, T. S., Paternal influence on children’s moderate to vigorous physical activity participation: an expectancy-value approach, Pediatrics Exercise and Science, 5:151-167, 1993.
  • Yavuzer H. (2002), Ana-Baba ve Çocuk, Remzi Kitapevi, İstanbul ss., 155,156, 2002.
  • Erkal M.E., Özbay G., Ayhan D., Sosyolojik Açıdan Spor, Eren Ofset, İstanbul ss., 120- 123, 1998.
  • Ziyagil M.A., Tamer K., Zorba E., Uzuncan S., Uzuncan H.H., Eurofit Test Bataryası Vasıtasıyla 10-12 Yaşları Arasındaki Erkek İlkokul Öğrencilerinin Fiziksel Uygunluk ve Antropometrik Özelliklerinin Yaş Gruplarına ve Spor Yapma Alışkanlıklarına Göre Karşılaştırılması, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1996, 1,1: ss., 20-28.
  • Thompson, J. L., Davis, S. M., Gittelsohn, J., Going, S., Becenti, A., Metcalfe, L., Stone, E., Harnack, L., Ring, K., “Patterns of physical activity among American Indian children: An assesment of barriers and support”, Journal of Community Health, 26(6):423-445, 2001.
  • Freedson, P.S., Evenson, S., Familial aggregation in physical activity, Research Quarterly for Exercise and Sport, 62: 389, 1991.
  • Moore, L.L, Lombardi, D.A., White, M.J., Campbell, J.L., Oliveria, S.A., Ellison, R.C., Influences on parents’ physical activity levels on on activity levels of youngh children, Journal of Pediatrics, 2001,118:215-219, 1991.
  • Wagner, N., Kirch, W., Recommendations for he promotion of physical activity in children, Journal of Public Health, , 14:71-75. Thompson, A.M., Rehman, L.A., Humbert, M.L., Factors influencing the physically active leisure of children and youth: A qualitative study, Journal of Leisure Studies, 27:421-438, 2005.
  • Pehlivan Zekai, Spora Katılan Çocuklara Yönelik Ailelerin Beklentileri, Çocuklarda Gözlenen Davranış Değişimleri ve Spora Katılımın Önündeki Engeller, SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2009, VII (2) 69–76.
  • Ögel K. Çorapçıoğlu, A., Sır, A., Tamar M., Tot Ş., Doğan O., ve Ark., Dokuz İlde İlk ve Ortaöğretim Öğrencilerinde Tütün, Alkol ve Madde Kullanım Yaygınlığı, Türk Psikiyatri Dergisi,2004, 15,2: ss., 112,118.
  • Opper E., Worth A., Bös K., Kinderfitness-kindergesundheit”, Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz, 48:854-862, 2005.
  • Colchico, K., Zybert, P., Basch, C.E., Effects of after-school physical activity on fitness, fatness, and cognitive self- perceptions: a pilot study among urban, minority adolescent girls”, American Journal of Public Health, 2000, 90(6): 978.
  • Rutten, E.A., Stams, G.J.J.M., Biesta, G.J.J., Schuengel, C., Dirks, E., Hoeksma, J.B., The contribution of organized youth sport to antisocial and prosocial behavior in adolescent athletes”, Journal of Youth Adolescence, 36:255-264, 2007.
  • Ussher, M.H., Owen, C.G., Cook, D.G.& Whincup, P.H., The relationship between physical activity, sedentary behaviour and psychological wellbeing among adolescents”, Social Psychiatry Psychiatr Epidemiol, 2007, 42, 851-856.
  • Bluechhardt, M. H., Shephard, R. I., “Using an extracurriculum physical activitiy program to enhance social skills”, Journal of Learning Disabilities, 1995, 28(3): 160-169.
  • Yetim A., Yıldıran İ. Orta Öğretimde Beden Eğitimi Dersinin Öncelikli Amaçları Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1996, 1,3: ss., 36-43.
  • Fredericks, J.A., Eccles, J.S., Family socialization, gender, and sport motivation and involment”, Journal of Sport and Exercise Psychology, 27, 3-31, 2005.
  • Coakley, J., The good father: parental expectations and youth sports”, Journal of Leisure Studies, 25(2):155-163, 2006.
  • Çon M., Yetim A., Ağaoğlu S. A., Taşmektepligil, M.Y., Elit Düzeyde Spor Yapanların Spora Yönlenmelerinde İlk ve Orta Öğretim Kurumlarının Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1997, 1: ss, 53.
  • Demir A., 7-14 Yaş Arası Çocukların Spora Yönlendirilmesine Etki Eden Faktörler (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi, İstanbul, 1996.
  • Şahan H., Çınar V. Kitle İletişim Araçlarının Spor Kamuoyu Üzerine Etkisi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2004, Sayı 12, 277.

ÇOCUKLARINI YAZ SPOR OKULLARINA GÖNDEREN AİLELERİN SOSYO-EKONOMİK DURUMLARI VE BEKLENTİLERİ

Yıl 2011, Cilt: 2 Sayı: 1, 13 - 22, 03.01.2011

Öz

Bu çalışma ile Eskişehir, Burdur ve Afyonkarahisar’da ikamet eden ve çocuklarını yaz spor okullarına gönderen ailelerin; sosyo-ekonomik durumları ve beklentilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Eskişehir, Burdur ve Afyonkarahisar Gençlik ve Spor İl Müdürlüklerinin açmış oldukları yaz spor okullarına katılan 279 erkek ve 167 bayan, toplam 446 öğrenci velisi oluşturmuştur. Araştırmanın amacı doğrultusunda velilere anket formu uygulanmıştır. Anketin alfa değeri (α) %86’dır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi, SPSS 11,00 paket programında frekans, yüzde (%) dağılımı ile ilişkilendirmede ki-kare (x2) analizi yapılmış, anlamlılık düzeyi P

Kaynakça

  • Öztürk F., Toplumsal Boyutlarıyla Spor, Bağırgan Yayınevi, Ankara, ss., 9, 21, 48, 51–53, 61–63, 1998
  • Kılcıgil E., Sosyal Çevre-Spor İlişkileri, Kültür Ofset, Bağırgan Yayınevi, Ankara. ss., 27,35,43, 92, 95, 1998.
  • Tümer S., Gençleri Spora Yönlendirmede Ailenin Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya, 2001.
  • Amman, M.T., “Spor Sosyolojisinde Seçme Konular” Sporda Sosyal Bilimler, (Ed:H.C. İkizler), Alfa Basım Yayım Dağıtım, Bursa, ss., 3, 24. 119, 120, 122, 2000.
  • Hutchinson, S. L., Baldwin, C. K., & Caldwell, L. L. Differentiating parent practices related adolescent behavior in the free time context, Journal of Leisure Studies,2003, 35(4), 396-422.
  • Dempsey, J. M., Kimiecik, J. C., & Horn, T. S., Paternal influence on children’s moderate to vigorous physical activity participation: an expectancy-value approach, Pediatrics Exercise and Science, 5:151-167, 1993.
  • Yavuzer H. (2002), Ana-Baba ve Çocuk, Remzi Kitapevi, İstanbul ss., 155,156, 2002.
  • Erkal M.E., Özbay G., Ayhan D., Sosyolojik Açıdan Spor, Eren Ofset, İstanbul ss., 120- 123, 1998.
  • Ziyagil M.A., Tamer K., Zorba E., Uzuncan S., Uzuncan H.H., Eurofit Test Bataryası Vasıtasıyla 10-12 Yaşları Arasındaki Erkek İlkokul Öğrencilerinin Fiziksel Uygunluk ve Antropometrik Özelliklerinin Yaş Gruplarına ve Spor Yapma Alışkanlıklarına Göre Karşılaştırılması, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1996, 1,1: ss., 20-28.
  • Thompson, J. L., Davis, S. M., Gittelsohn, J., Going, S., Becenti, A., Metcalfe, L., Stone, E., Harnack, L., Ring, K., “Patterns of physical activity among American Indian children: An assesment of barriers and support”, Journal of Community Health, 26(6):423-445, 2001.
  • Freedson, P.S., Evenson, S., Familial aggregation in physical activity, Research Quarterly for Exercise and Sport, 62: 389, 1991.
  • Moore, L.L, Lombardi, D.A., White, M.J., Campbell, J.L., Oliveria, S.A., Ellison, R.C., Influences on parents’ physical activity levels on on activity levels of youngh children, Journal of Pediatrics, 2001,118:215-219, 1991.
  • Wagner, N., Kirch, W., Recommendations for he promotion of physical activity in children, Journal of Public Health, , 14:71-75. Thompson, A.M., Rehman, L.A., Humbert, M.L., Factors influencing the physically active leisure of children and youth: A qualitative study, Journal of Leisure Studies, 27:421-438, 2005.
  • Pehlivan Zekai, Spora Katılan Çocuklara Yönelik Ailelerin Beklentileri, Çocuklarda Gözlenen Davranış Değişimleri ve Spora Katılımın Önündeki Engeller, SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2009, VII (2) 69–76.
  • Ögel K. Çorapçıoğlu, A., Sır, A., Tamar M., Tot Ş., Doğan O., ve Ark., Dokuz İlde İlk ve Ortaöğretim Öğrencilerinde Tütün, Alkol ve Madde Kullanım Yaygınlığı, Türk Psikiyatri Dergisi,2004, 15,2: ss., 112,118.
  • Opper E., Worth A., Bös K., Kinderfitness-kindergesundheit”, Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz, 48:854-862, 2005.
  • Colchico, K., Zybert, P., Basch, C.E., Effects of after-school physical activity on fitness, fatness, and cognitive self- perceptions: a pilot study among urban, minority adolescent girls”, American Journal of Public Health, 2000, 90(6): 978.
  • Rutten, E.A., Stams, G.J.J.M., Biesta, G.J.J., Schuengel, C., Dirks, E., Hoeksma, J.B., The contribution of organized youth sport to antisocial and prosocial behavior in adolescent athletes”, Journal of Youth Adolescence, 36:255-264, 2007.
  • Ussher, M.H., Owen, C.G., Cook, D.G.& Whincup, P.H., The relationship between physical activity, sedentary behaviour and psychological wellbeing among adolescents”, Social Psychiatry Psychiatr Epidemiol, 2007, 42, 851-856.
  • Bluechhardt, M. H., Shephard, R. I., “Using an extracurriculum physical activitiy program to enhance social skills”, Journal of Learning Disabilities, 1995, 28(3): 160-169.
  • Yetim A., Yıldıran İ. Orta Öğretimde Beden Eğitimi Dersinin Öncelikli Amaçları Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1996, 1,3: ss., 36-43.
  • Fredericks, J.A., Eccles, J.S., Family socialization, gender, and sport motivation and involment”, Journal of Sport and Exercise Psychology, 27, 3-31, 2005.
  • Coakley, J., The good father: parental expectations and youth sports”, Journal of Leisure Studies, 25(2):155-163, 2006.
  • Çon M., Yetim A., Ağaoğlu S. A., Taşmektepligil, M.Y., Elit Düzeyde Spor Yapanların Spora Yönlenmelerinde İlk ve Orta Öğretim Kurumlarının Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1997, 1: ss, 53.
  • Demir A., 7-14 Yaş Arası Çocukların Spora Yönlendirilmesine Etki Eden Faktörler (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi, İstanbul, 1996.
  • Şahan H., Çınar V. Kitle İletişim Araçlarının Spor Kamuoyu Üzerine Etkisi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2004, Sayı 12, 277.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Psiko Sosyal Alanlar
Yazarlar

Yücel Ocak

Veli Keskin Bu kişi benim

Yunus Tortop Bu kişi benim

Sebiha Gölünük Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Ocak 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ocak, Y., Keskin, V., Tortop, Y., Gölünük, S. (2011). ÇOCUKLARINI YAZ SPOR OKULLARINA GÖNDEREN AİLELERİN SOSYO-EKONOMİK DURUMLARI VE BEKLENTİLERİ. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(1), 13-22. https://doi.org/10.17155/spd.84750