BibTex RIS Kaynak Göster

POLİS MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİ ADAYLARININ FİZİKİ YETERLİLİK PARKUR SÜRESİ İLE ÇOKLU ZEKÂLARI VE CİNSİYET ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2014, Cilt: 5 Sayı: 1, 18 - 26, 02.01.2014

Öz

Bu çalışmanın amacı, Polis Meslek Yüksekokulu (PMYO) öğrenci adaylarının çoklu zekâları ile fiziki yeterlilik
parkur süresi ve cinsiyet arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmaya 20 Mayıs-10 Haziran 2012 tarihleri
arasında Polis Meslek Yüksekokullarında öğrenci olabilmek için fiziksel yeterlilik sınavına giren 868 erkek, 136
bayan olmak üzere toplam 1004 PMYO adayı gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak
fiziki yeterlilik parkur süreleri, bilgi formu ve “Çoklu Zekâ Envanteri” kullanılmıştır. Bilgi formunda adayların,
aileleri ve spor alışkanlıkları ile ilgili 12 soru bulunmaktadır. Likert tipinde olan Çoklu zekâ envanteri 10 bölüm
ve toplam 80 maddeden oluşmaktadır. Verilerin istatistiksel analizi tek yönlü varyans analizi ve t-testi ile
yapılmıştır.
Çalışmaya katılan erkek ve bayan öğrenci adaylarının çoklu zekâ puanları arasında sözel, mantıksal, görsel,
müziksel, bedensel, içsel ve doğacı zekâ puanları açısından bayanlar lehine anlamlı fark bulunmuştur (p<0.05).
Cinsiyetler arasında sosyal zekâ puanları açısından ise anlamlı fark yoktur (p>0.05). Süre değişkenine göre
ise sosyal, görsel ve müziksel zekâ alanlarında farklılık görülürken (p<0.05), bayan ve erkek adaylarda ayrı
ayrı süre değişkeni göz önünde bulundurulduğunda, hiçbir zekâ puanı açısından anlamlı fark bulunamamıştır
(p>0.05). Sonuç olarak, cinsiyet değişkeninin çoklu zekâ puanlarında etkisi olmasına rağmen, adayların zekâ
puanlarının süre değişkeni üzerinde bir etkisi olmadığı söylenebilir.
Anahtar Kelimeler: Çoklu zekâ, fiziksel yeterlik parkuru, süre

Kaynakça

  • Demirel Ö, Başbay A, Erdem E. Eğitimde Çoklu Zekâ Kuram ve Uygulama, Pegem Yayıncılık, Ankara, 2006.
  • Demirel Ö. Eğitimde Program Geliştirme, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2007.
  • Gardner H. Frames of Mind, Basic Books, New York, 1983.
  • Ermiş E, İmamoğlu O, Erilli NA. Üniversite Öğrencilerinin Bedensel ve Sosyal Çoklu Zekâ Puanlarında Sporun Etkisi, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2012, 3(2); 23-29.
  • Güllü M, Tekin M. Spor Lisesi Öğrencileri ile Genel Lise Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Alanlarının Karşılaştırılması, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2009, 3(3); 247-258.
  • Ermiş E. Aktif spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinin bazı değişkenlere göre çoklu zekâlarının karşılaştırılması, Yayınlanmış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun, 2012.
  • Azar A. Lisede Seçilen Alan ve ÖSS Alan Puanları ile Çoklu Zekâ Profilleri Arasındaki İlişki, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöntemi, 2006, 46; 157-174.
  • Bayrak Ç, Çeliksoy MA, Çeliksoy S. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarındaki öğrencilerin Çoklu Zekâ Kuramına İlişkin Zekâ Profilleri ve Uygulanan Yetenek Giriş Sınavları İle İlişkisi, 4. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu, 10-11 Haziran, Bursa, 2005.
  • Tekin M, Taşgın Ö. Orta Öğretimde Öğrenim Gören Spor Yapan ve Yapmayan Öğrencilerin Yaratıcılık ve Çoklu Zekâ Alanları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2008, 2(3); 206-214. Özden Y. Öğrenme ve Öğretme, Ankara, Pegem A Yayıncılık Ankara, 2008.
  • Saban A. Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2005.
  • Geary DC. Sex Differences in Brain and Cognition, In: Male, female: the evolution of human sex differences. Washington DC, American Psychological Association Books, 1998, 153.
  • Ekici S. Multiple intelligence levels of physical education and sports school students, Educational Research and Review, 2011, 6(21); 1018–1026.
  • Bümen NT. Okulda Çoklu Zekâ Kuramı, Pegem A Yayıncılık, İkinci Baskı, Ankara, 2004.
  • Özyurt BE. Cinsiyet, (Edt) Kuzgun Y, Deryakulu D, Eğitimde Bireysel Farklılıklar, Nobel Yayın Dağıtım, 1. Baskı, Ankara, 200

POLİS MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİ ADAYLARININ FİZİKİ YETERLİLİK PARKUR SÜRESİ İLE ÇOKLU ZEKÂLARI VE CİNSİYET ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2014, Cilt: 5 Sayı: 1, 18 - 26, 02.01.2014

Öz

Bu çalışmanın amacı, Polis Meslek Yüksekokulu (PMYO) öğrenci adaylarının çoklu zekâları ile fiziki yeterlilik parkur süresi ve cinsiyet arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmaya 20 Mayıs-10 Haziran 2012 tarihleri arasında Polis Meslek Yüksekokullarında öğrenci olabilmek için fiziksel yeterlilik sınavına giren 868 erkek, 136 bayan olmak üzere toplam 1004 PMYO adayı gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak fiziki yeterlilik parkur süreleri, bilgi formu ve “Çoklu Zekâ Envanteri” kullanılmıştır. Bilgi formunda adayların, aileleri ve spor alışkanlıkları ile ilgili 12 soru bulunmaktadır. Likert tipinde olan Çoklu zekâ envanteri 10 bölüm ve toplam 80 maddeden oluşmaktadır. Verilerin istatistiksel analizi tek yönlü varyans analizi ve t-testi ile yapılmıştır. Çalışmaya katılan erkek ve bayan öğrenci adaylarının çoklu zekâ puanları arasında sözel, mantıksal, görsel, müziksel, bedensel, içsel ve doğacı zekâ puanları açısından bayanlar lehine anlamlı fark bulunmuştur (p<0.05). Cinsiyetler arasında sosyal zekâ puanları açısından ise anlamlı fark yoktur (p>0.05). Süre değişkenine göre ise sosyal, görsel ve müziksel zekâ alanlarında farklılık görülürken (p<0.05), bayan ve erkek adaylarda ayrı ayrı süre değişkeni göz önünde bulundurulduğunda, hiçbir zekâ puanı açısından anlamlı fark bulunamamıştır (p>0.05). Sonuç olarak, cinsiyet değişkeninin çoklu zekâ puanlarında etkisi olmasına rağmen, adayların zekâ puanlarının süre değişkeni üzerinde bir etkisi olmadığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Demirel Ö, Başbay A, Erdem E. Eğitimde Çoklu Zekâ Kuram ve Uygulama, Pegem Yayıncılık, Ankara, 2006.
  • Demirel Ö. Eğitimde Program Geliştirme, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2007.
  • Gardner H. Frames of Mind, Basic Books, New York, 1983.
  • Ermiş E, İmamoğlu O, Erilli NA. Üniversite Öğrencilerinin Bedensel ve Sosyal Çoklu Zekâ Puanlarında Sporun Etkisi, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2012, 3(2); 23-29.
  • Güllü M, Tekin M. Spor Lisesi Öğrencileri ile Genel Lise Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Alanlarının Karşılaştırılması, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2009, 3(3); 247-258.
  • Ermiş E. Aktif spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinin bazı değişkenlere göre çoklu zekâlarının karşılaştırılması, Yayınlanmış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun, 2012.
  • Azar A. Lisede Seçilen Alan ve ÖSS Alan Puanları ile Çoklu Zekâ Profilleri Arasındaki İlişki, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöntemi, 2006, 46; 157-174.
  • Bayrak Ç, Çeliksoy MA, Çeliksoy S. Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarındaki öğrencilerin Çoklu Zekâ Kuramına İlişkin Zekâ Profilleri ve Uygulanan Yetenek Giriş Sınavları İle İlişkisi, 4. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu, 10-11 Haziran, Bursa, 2005.
  • Tekin M, Taşgın Ö. Orta Öğretimde Öğrenim Gören Spor Yapan ve Yapmayan Öğrencilerin Yaratıcılık ve Çoklu Zekâ Alanları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2008, 2(3); 206-214. Özden Y. Öğrenme ve Öğretme, Ankara, Pegem A Yayıncılık Ankara, 2008.
  • Saban A. Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2005.
  • Geary DC. Sex Differences in Brain and Cognition, In: Male, female: the evolution of human sex differences. Washington DC, American Psychological Association Books, 1998, 153.
  • Ekici S. Multiple intelligence levels of physical education and sports school students, Educational Research and Review, 2011, 6(21); 1018–1026.
  • Bümen NT. Okulda Çoklu Zekâ Kuramı, Pegem A Yayıncılık, İkinci Baskı, Ankara, 2004.
  • Özyurt BE. Cinsiyet, (Edt) Kuzgun Y, Deryakulu D, Eğitimde Bireysel Farklılıklar, Nobel Yayın Dağıtım, 1. Baskı, Ankara, 200
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Psiko Sosyal Alanlar
Yazarlar

Fatih Karakaş Bu kişi benim

Egemen Ermiş

Necati Erilli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karakaş, F., Ermiş, E., & Erilli, N. (2014). POLİS MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİ ADAYLARININ FİZİKİ YETERLİLİK PARKUR SÜRESİ İLE ÇOKLU ZEKÂLARI VE CİNSİYET ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 5(1), 18-26. https://doi.org/10.17155/spd.32667