BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 5 Sayı: 2, 37 - 45, 01.07.2014
https://doi.org/10.17155/spd.05118

Öz

The purpose of this study was to investigate the effect of imagery interventions on problem solving skill for the success development of soccer players. A total of 200 male athletes aged 16-19 years who had at least 3 years experience and who played soccer as licensed in Beylerbeyi Sports Club participated in the study voluntarily. 100 of these athletes were in the study group while 100 of them were in the control group. Imagery intervention programme was applied to the study group for 30 minutes 3 days a week for 20 weeks. No intervention programme was applied to control group. Problem Solving Inventory was applied to all participants at the beginning and at the end of the study. According to the results, a statistically significant increase was found in all the subscales related to the problem solving skill of soccer players who participated in the study (p <0, 05) while problem solving skill scores didn’t change in the control group (p> 0.05), As a result, in the light of the findings, it has been determined that imagery studies had positive effects on the development of problem solving skills of the soccer players.

Kaynakça

  • Demirci C. Etkin Öğrenme yaklaşımının ilköğretimde uygulanması. 2002. [erişim tarihi: 2012 Haziran 15] Erişim: www. epo.hacettepe.edu.tr/eleman/yayinlar/c-etkin-ogrenme.doc.
  • Weinberg RS, Gould D. Foundation of sport and exercise psychology. 3th ed, Champaign, IL: Human Kinetics; 2003.
  • Hall CR. Imagery in Sport and Exercise. In: Handbook of Research on Sport Psychology: (2nd Ed.). RN. Singer, HA. Hausenblas (Eds.) New York: John Willy Sons: 2001; 538.
  • Feltz DC, Riessinger CA. Effects of in vivo imagery and performance feedback on self-efficacy and muscular endurance. Journal of Sport and Exercise Psychology. 1990; (12):132-143.
  • Aldağ H, Sezgin ME. Çok ortamlı öğrenmede ikili kodlama kuramı ve bilişsel model. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2003; 11(11): 121-135.
  • Kızıldağ E. Farklı spor branşlarındaki sporcuların imgeleme biçimleri. Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Mersin, 2007.
  • Morgan CT. Psikolojiye giriş. Çeviren: Arıcı H, Meteksan, Ankara, 1999.
  • Deniz ME, Arslan C, Hamarta E. Lise öğrencilerinin problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2002; 31: 374-389.
  • Erden M, Akman Y. Eğitim psikolojisi: Gelişim-Öğrenme-Öğretme. 6. Baskı, Arkadaş Yayınevi, Ankara; 1998.
  • Heppner PP, Baker CE. Applications of the problem solving inventory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development. 1997; 29(4): 229-313.
  • Konukbay D. Engelli çocuk ebeveynlerinin umutsuzluk düzeyleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Genel Kurmay Başkanlığı, Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2005.
  • Jonassen DH, Kwon HI. Communication patterns in computer mediated versus face to face group problem solving. Educational Technology Research and Development. 2001; 49(1): 35-51.
  • Güçlü N. Lise müdürlerinin problem çözme becerileri. Milli Eğitim Dergisi. 2003; 160: 272-300.
  • Thornton S. Çocuklar Problem Çözüyor. (Çev: Özlem Kumrular), Gendaş yayınları, İstanbul, 1998.
  • Yiğiter K. Rekreatif etkinliklerin üniversite öğrencilerinde algılanan problem çözme becerisi ve benlik saygısı düzeylerine etkisi, KÜ, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Kocaeli, 2012.
  • Günay M, Yüce İ. Futbol Antrenmanının Bilimsel Temelleri. Gazi Kitapevi, Ankara, 2001.
  • İkizler C, Karagözoğlu C. Sporda Başarının Psikolojisi. 3. baskı, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul, 1997.
  • Biçer T. Doruk Performans. 2. Baskı, Beyaz Yayınları, İstanbul, 1998.
  • Heppner P, Peterson CH. The development and implications of a personal-problem solving inventory. Journal of Counseling Psychology. 1982; (29): 66-75.
  • Şahin N, Şahin NH, Heppner PP. The psychometric properties of the problem solving inventory. Cognitive Therapy and Research. 1993; 17: 379- 396.
  • Suinn, R. M. Visual motor behavior rehearsal for adaptive behavior. In Counseling methods, ed. J. Krumboltz and C. Thoresen, New York: Holt, Rinehart &Winston, 1976.
  • Ulusoy Y. Sporda esin kaynağının bireysel farkındalığa etkisi: Basketbol takımı uygulaması örneği. K.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Kocaeli, 2006.
  • Şahin Z, Ramazan A. Ana–baba tutumlarının çocuklarının psiko-sosyal temelli problem becerisine etkisinin incelenmesi. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongre Bildiri Özetleri, Atatürk Üniversitesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Yayınları. 2000; 451-4
  • Ferah D. Kara Harp Okulu öğrencilerinin problem çözme becerilerini algılamalarının ve problem çözme yaklaşım biçimlerinin cinsiyet, sınıf, akademik başarı ve liderlik yapma değişkenleri açısından incelenmesi. H.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2000.
  • Danışık ND. Ergenlerin sürekli öfke-öfke ifade tarzları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki, Abant İ.B.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Bolu, 2005.
  • Gültekin A. Psikolojik danışmanlık ve rehberlik öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi, A.Ü. Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum, 2006.
  • Erikson EH. Identity: Youth and crisis. London, 1968.
  • Bahadır KT. Rekreasyon aktivitelerine katılan 13-15 yaş grubu öğrencilerin yaşam kalitesi ve bazı psikolojik özelliklerinin incelenmesi. M.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul, 2010.
  • Dündar S. Üniversite öğrencilerinin kişilik özellikleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2009; 24(2): 139-150.
  • Yalçın B, Tetik S, Açıkgöz A. Yüksekokul öğrencilerinin problem çözme becerisi algıları ile kontrol odağı düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma . Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2010; 2(2): 19-27.
  • Olgun N, Öntürk ZK, Karabacak Ü, Aslan FE, Serbest Ş. Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: bir yıllık izlem sonuçları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2010; 1(4): 188-194.
  • Kasap Z. İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin sosyo-ekonomik düzeye göre problem çözme başarısı ile problem çözme tutumu arasındaki ilişki. M.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 1997.
  • Musaağaoğlu C, Güre A. Ergenlerde davranışsal özerklik ile algılanan ana-baba tutumları arasındaki ilişkiler. Türk Psikoloji Dergisi. 2005; 20(55): 79-94.
  • Basut E. Stres, başa çıkma ve ergenlik. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi. 2006; (13)1: 31-33.
  • Katkat D. Türkiye profesyonel futbol liglerindeki antrenörlerin liderlik yönelim analizleri ve problem çözme becerileri. G.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara, 2005.

FUTBOLCULARDA İMGELEME ÇALIŞMALARININ PROBLEM ÇÖZME ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2014, Cilt: 5 Sayı: 2, 37 - 45, 01.07.2014
https://doi.org/10.17155/spd.05118

Öz

Bu araştırmanın amacı, elit sporcuların başarılarını artırmada imgeleme çalışmalarının problem çözme becerisi üzerine etkisini incelemektir. Araştırma grubu, İstanbul Beylerbeyi Spor Kulübü’nde, en az 3 yıl spor deneyimi olan, aktif, lisanslı olarak futbol oynayan, 16-20 yaş arası, 100 çalışma, 100 kontrol olmak üzere toplam 200 gönüllü erkek sporcudan oluşmaktadır. Çalışma grubuna, 20 hafta boyunca, haftada 3 gün, günde 30 dakika imgeleme müdahale programı uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise hiç bir çalışma uygulatılmamıştır. Araştırmanın başında ve sonunda tüm katılımcılara (çalışma ve kontrol grubuna) Problem Çözme Envanteri (PÇE) uygulanmıştır. Araştırmanın sonunda, analiz sonuçlarına göre, imgeleme çalışma programına katılan futbolcuların problem çözme becerilerinde genel değerlendirmede ve tüm alt başlıklarda istatistiksel olarak anlamlı çıkan bir artış (p<0,05) bulunurken kontrol grubunun problem çözme becerilerinde bir değişiklik (p>0,05) tespit edilmemiştir. Sonuç olarak; elde edilen bulgular ışığında, imgeleme çalışma programlarının futbolcuların problem çözme becerileri üzerinde olumlu etkileri olduğu tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Futbol, imgeleme, imgeleme çalışma programı, problem çözme becerisi

Kaynakça

  • Demirci C. Etkin Öğrenme yaklaşımının ilköğretimde uygulanması. 2002. [erişim tarihi: 2012 Haziran 15] Erişim: www. epo.hacettepe.edu.tr/eleman/yayinlar/c-etkin-ogrenme.doc.
  • Weinberg RS, Gould D. Foundation of sport and exercise psychology. 3th ed, Champaign, IL: Human Kinetics; 2003.
  • Hall CR. Imagery in Sport and Exercise. In: Handbook of Research on Sport Psychology: (2nd Ed.). RN. Singer, HA. Hausenblas (Eds.) New York: John Willy Sons: 2001; 538.
  • Feltz DC, Riessinger CA. Effects of in vivo imagery and performance feedback on self-efficacy and muscular endurance. Journal of Sport and Exercise Psychology. 1990; (12):132-143.
  • Aldağ H, Sezgin ME. Çok ortamlı öğrenmede ikili kodlama kuramı ve bilişsel model. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2003; 11(11): 121-135.
  • Kızıldağ E. Farklı spor branşlarındaki sporcuların imgeleme biçimleri. Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Mersin, 2007.
  • Morgan CT. Psikolojiye giriş. Çeviren: Arıcı H, Meteksan, Ankara, 1999.
  • Deniz ME, Arslan C, Hamarta E. Lise öğrencilerinin problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2002; 31: 374-389.
  • Erden M, Akman Y. Eğitim psikolojisi: Gelişim-Öğrenme-Öğretme. 6. Baskı, Arkadaş Yayınevi, Ankara; 1998.
  • Heppner PP, Baker CE. Applications of the problem solving inventory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development. 1997; 29(4): 229-313.
  • Konukbay D. Engelli çocuk ebeveynlerinin umutsuzluk düzeyleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Genel Kurmay Başkanlığı, Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2005.
  • Jonassen DH, Kwon HI. Communication patterns in computer mediated versus face to face group problem solving. Educational Technology Research and Development. 2001; 49(1): 35-51.
  • Güçlü N. Lise müdürlerinin problem çözme becerileri. Milli Eğitim Dergisi. 2003; 160: 272-300.
  • Thornton S. Çocuklar Problem Çözüyor. (Çev: Özlem Kumrular), Gendaş yayınları, İstanbul, 1998.
  • Yiğiter K. Rekreatif etkinliklerin üniversite öğrencilerinde algılanan problem çözme becerisi ve benlik saygısı düzeylerine etkisi, KÜ, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Kocaeli, 2012.
  • Günay M, Yüce İ. Futbol Antrenmanının Bilimsel Temelleri. Gazi Kitapevi, Ankara, 2001.
  • İkizler C, Karagözoğlu C. Sporda Başarının Psikolojisi. 3. baskı, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul, 1997.
  • Biçer T. Doruk Performans. 2. Baskı, Beyaz Yayınları, İstanbul, 1998.
  • Heppner P, Peterson CH. The development and implications of a personal-problem solving inventory. Journal of Counseling Psychology. 1982; (29): 66-75.
  • Şahin N, Şahin NH, Heppner PP. The psychometric properties of the problem solving inventory. Cognitive Therapy and Research. 1993; 17: 379- 396.
  • Suinn, R. M. Visual motor behavior rehearsal for adaptive behavior. In Counseling methods, ed. J. Krumboltz and C. Thoresen, New York: Holt, Rinehart &Winston, 1976.
  • Ulusoy Y. Sporda esin kaynağının bireysel farkındalığa etkisi: Basketbol takımı uygulaması örneği. K.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Kocaeli, 2006.
  • Şahin Z, Ramazan A. Ana–baba tutumlarının çocuklarının psiko-sosyal temelli problem becerisine etkisinin incelenmesi. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongre Bildiri Özetleri, Atatürk Üniversitesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Yayınları. 2000; 451-4
  • Ferah D. Kara Harp Okulu öğrencilerinin problem çözme becerilerini algılamalarının ve problem çözme yaklaşım biçimlerinin cinsiyet, sınıf, akademik başarı ve liderlik yapma değişkenleri açısından incelenmesi. H.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2000.
  • Danışık ND. Ergenlerin sürekli öfke-öfke ifade tarzları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki, Abant İ.B.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Bolu, 2005.
  • Gültekin A. Psikolojik danışmanlık ve rehberlik öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi, A.Ü. Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum, 2006.
  • Erikson EH. Identity: Youth and crisis. London, 1968.
  • Bahadır KT. Rekreasyon aktivitelerine katılan 13-15 yaş grubu öğrencilerin yaşam kalitesi ve bazı psikolojik özelliklerinin incelenmesi. M.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul, 2010.
  • Dündar S. Üniversite öğrencilerinin kişilik özellikleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2009; 24(2): 139-150.
  • Yalçın B, Tetik S, Açıkgöz A. Yüksekokul öğrencilerinin problem çözme becerisi algıları ile kontrol odağı düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma . Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2010; 2(2): 19-27.
  • Olgun N, Öntürk ZK, Karabacak Ü, Aslan FE, Serbest Ş. Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: bir yıllık izlem sonuçları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2010; 1(4): 188-194.
  • Kasap Z. İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin sosyo-ekonomik düzeye göre problem çözme başarısı ile problem çözme tutumu arasındaki ilişki. M.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 1997.
  • Musaağaoğlu C, Güre A. Ergenlerde davranışsal özerklik ile algılanan ana-baba tutumları arasındaki ilişkiler. Türk Psikoloji Dergisi. 2005; 20(55): 79-94.
  • Basut E. Stres, başa çıkma ve ergenlik. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi. 2006; (13)1: 31-33.
  • Katkat D. Türkiye profesyonel futbol liglerindeki antrenörlerin liderlik yönelim analizleri ve problem çözme becerileri. G.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara, 2005.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Psiko Sosyal Alanlar
Yazarlar

Yasemin Gülay Aldemir Bu kişi benim

Turgay Biçer

Esen Kızıldağ Kale

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aldemir, Y. G., Biçer, T., & Kızıldağ Kale, E. (2014). FUTBOLCULARDA İMGELEME ÇALIŞMALARININ PROBLEM ÇÖZME ÜZERİNE ETKİSİ. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 5(2), 37-45. https://doi.org/10.17155/spd.05118