Bu araştırmanın amacı, hazırlık öğrenimi gören kadın üniversite öğrencilerinin rekreatif etkinliklere katılmalarına engel olan
faktörlerin bazı değişkenlere göre ortaya koyulmasıdır. Araştırmanın evrenini Ankara Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu
hazırlık sınıfında öğrenim gören kadın öğrenciler, örneklemini ise anılan evren içerisinden tesadüfi örnekleme yöntemiyle
seçilmiş 200 kadın öğrenci ( Χ yaş=19.07±1.17) oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin rekreatif etkinliklere katılmalarına engel
oluşturabilecek faktörleri belirlemek amacıyla “Boş Zaman Engelleri Ölçeği-18” kullanılmıştır. Araştırmada Cronbach’s Alpha
değerleri 0,82 (tesis) ile 0,64 (ilgi eksikliği) arasında bulunmuştur. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediğine Levene testi
ile bakılmıştır. Normal dağılım gösteren veriler ilişkisiz t testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi ile test edilmiştir. Tek Yönlü Varyans
Analizi ile farklılık gösterdiği bulunan gruplardan, farklılığı yaratan grubu bulmak için LSD testi uygulanmıştır. Normal dağılım
göstermeyen veriler ise Kruskall Wallis testi ile analiz edilmiştir. Araştırmada hata payı 0,05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmada
kadın üniversite öğrencilerinin rekreatif etkinliklere katılımını en çok etkileyen faktörün tesis olduğu görülmektedir. Araştırmaya
katılan kadın öğrencilerin yaşlarına, en uzun süre yaşadıkları yerleşim birimine, barınma durumlarına göre rekreatif etkinliklere
katılımını engelleyen faktörler arasında anlamlı fark tespit edilmemiştir. Ancak, daha önce hiç spor yapmamış olan kadın öğrenciler
rekreatif etkinliklere katılmada, sportif aktivitelere katılmış olan kadın öğrencilere göre daha fazla engelle karşılaşmaktadırlar.
Ayrıca refah seviyesi iyi/çok iyi olan kadın öğrenciler, refah seviyesi normal ve düşük düzeyde olan öğrencilere göre rekreatif
etkinliklere katılımının daha az engellendiğini düşünmektedir. Araştırmadan elde edilen bulgular kadın öğrencilerin, spor yapma
durumu ve refah seviyesine bağlı olarak rekratif etkinliklere katılımlarının etkilendiğini göstermektedir. Bu nedenle öğrencilerin
küçük yaşlarda spora yönlendirilmesi ve üniversite bünyesinde ücretsiz etkinliklerin düzenlenmesi önem taşımaktadır.
Anahtar Kelimeler: Kadın öğrenci, rekreatif etkinlik, serbest zaman engelleri
Bölüm | Psiko Sosyal Alanlar |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 2 |