The
aim of this research is to examine the physical activity profile of two special
education and rehabilitation centers (SERCs) including and not including
physical activity applications among the services they provide for the
individuals with special needs. The research was patterned in the nested
multiple-case design out of the qualitative research approaches. Two SERC
directors from Cankaya and Yenimahalle, districts of Ankara, participated in
the research. The research data was obtained with semi-structured interviews.
Descriptive and content analysis methods were used in the analysis of the
obtained data. Two categories were obtained as a result of the data analysis.
These categories are the profiles of SERCs in regard to physical activity
applications and the awareness levels of the SERC directors for the effects of
physical activity applications. The research findings reveal that both
directors of the institutions are aware of the effects of the physical activity
applications on the individuals with special needs. In the one of institution,
it is detected that no physical activity application is included due to the
fact that physical activity applications were not made obligatory in the
relevant regulations, these applications were not demanded by the families.
Bu
araştırmanın amacı, özel gereksinimli bireylere yönelik sunduğu hizmetler
arasında fiziksel aktivite uygulamalarına yer veren ve vermeyen iki özel eğitim
ve rehabilitasyon merkezinin (ÖERM) fiziksel aktivite profilinin
incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma yaklaşımlarından iç içe geçmiş çoklu
durum modelinde desenlenmiştir. Araştırmaya Ankara ili Çankaya ve Yenimahalle
ilçelerindeki iki ÖERM’nin müdürü katılmıştır. Araştırma verileri yarı
yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla elde edilmiştir. Elde edilen verilerin
analizinde betimsel analiz ve içerik analizi yöntemlerinden yararlanılmıştır.
Verilerin analizi sonucu iki kategoriye ulaşılmıştır. Bu kategoriler,
ÖERM’lerin fiziksel aktivite uygulamalarına ilişkin profilleri ve ÖERM
müdürlerinin fiziksel aktivite uygulamalarının etkilerine yönelik farkındalık
düzeyleridir. Araştırma bulguları, her iki kurum müdürünün de fiziksel aktivite
uygulamalarının özel gereksinimli bireyler üzerindeki etkileri konusunda
farkındalık sahibi olduğunu ortaya koymuştur. Ancak, kurumlardan birinde
fiziksel aktivite uygulamalarının ilgili mevzuatta zorunlu tutulmaması ve
ailelerden bu uygulamalara yönelik talep gelmemesi sebebiyle herhangi bir
fiziksel aktivite uygulamasına yer verilmediği saptanmıştır.
Fiziksel aktivite özel eğitim özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Psiko Sosyal Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 2 |