Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 3, 207 - 220, 15.12.2020
https://doi.org/10.17155/omuspd.819058

Öz

The aim of this study was to examine the relationship between the opinions of university students on distance education and their lifelong learning levels. A total of 526 students, 189 female and 337 male, chosen with random sampling method among Yaşar Doğu Faculty of Sport Sciences students participated in the study. Personal Information Form, Perceptions about Distance Education Scale (PDES) and Life-long Learning Scale (LLS) were used as data collection tools. In the statistical evaluation of the data, Independent samples t-test was used in paired comparisons and One-Way ANOVA and Tukey HSD test were used in multiple comparisons to show the differences. The relationship between Perceptions about Distance Education Scale and Life-long Learning Scale was evaluated with Pearson correlation coefficient. Statistically significant difference was found in favour of male students in the paired comparison of PDES sub-scales and LLS total scores (p<0.05). On the other hand, no significant difference was found in department variable except for “Personal suitability” subscale of PDES (p>0.05). When the relationship between PDES sub-scales and LLS total scores was examined, a positive association was found in “effectiveness and similarity” subscales. As a conclusion, it can be seen that FSS students cared for distance education and lifelong learning activities, tried to participate in and continue these activities and preferred learning experiences which stimulated the motive of curiosity.

Kaynakça

  • 1. Scales P. Yaşam boyu öğrenme ve öğretim (Ü. Köymen, Çev). Ankara: Palme. 2015.
  • 2. Sharples M. The design of personal mobile technologies for lifelong learning. Computers & Education, 2000;34(3):177-193.
  • 3. Anonuevo CM, Ohsako T, Mauch W. Revisiting Lifelong Learning for The 21st Century. Germany. UNESCO Instute For Education. 2001.
  • 4. Dunlap JC, Grabinger S. Preparing students for lifelong learning: A review of instructional features and teaching methodologies. Performance Improvement Quarterly, 2003; 16(2): 6-25.
  • 5. Ekici G. Uzaktan Eğitim Ortamlarının Seçiminde Öğrencilerin Öğrenme Stillerinin Önemi Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2003;24 : 48-55.
  • 6. İşman A. Uzaktan Eğitim. Ankara:PEGEM Akademi. 2011.
  • 7. Can T. Yaşam boyu öğrenme bağlamında yabancı dil olarak İngilizce ders kitaplarında strateji kullanımı. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. 2011.
  • 8. Bozkurt Ö . Kitlesel Açık Çevrimiçi Dersler (Massive Open Online Courses - MOOCs) ve sayısal bilgi çağında yaşamboyu öğrenme fırsatı. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2015; 1(1): 56-81 .
  • 9. Özbağ F. Bilgisayar destekli İngilizce kelime alıştırmalarında dönüt türlerinin öğrenci öğrenmesi üzerindeki etkinliğinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Z.K.Ü., Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı. 2009.
  • 10. Kaptan S. Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri (11.Baskı). Ankara: Tek Işık Web Ofset. 1998.
  • 11. Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları. 2011.
  • 12. Yıldırım S, Yıldırım G, Çelik E, Karaman S. Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2014;3(3):365-370.
  • 13. Engi̇n M, Kör H, Erbay H. Yaşam Boyu Öğrenme Ölçeği Türkçe Uyarlama Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2017;25(4):1561-1572.
  • 14. Ayhan S. Dünden bugüne yaşam boyu öğrenme. F. Sayılan ve A. Yıldız (Yay. Haz.), Yaşam boyu öğrenme: sempozyum bildirileri ve tartışmalar: I. Yaşam Boyu Öğrenme Sempozyumu, Pegem Yayıncılık, Ankara, 2005; 2-14.
  • 15. Bilir M. An evaluation of education (the literacy) campaigns in terms of the adult education in Turkey. Ankara University Journal Of Faculty Of Educational Sciences, 2005;38(2): 103-125.
  • 16. Wain K. The learning society: postmodern politics. International Journal of Lifelong Education, 2000;19(1):36-53.
  • 17. Kıvrak E. Avrupa Birliği Ve Türkiye’de Yaşamboyu Öğrenme Politikaları ve İstihdam İlişkisinin Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara. 2007.
  • 18. Yalman M. Eğitim Fakültesi öğrencilerinin bilgisayar destekli uzaktan eğitim sistemi (moodle) memnuniyet düzeyleri. Turkish Studies, 2013;8(8):1395-1406.
  • 19. Öner Ç. Spor Bilimleri Fakülteleri Antrenörlük Öğrencilerinin Otantik Liderliklerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri ve Duyarlı Sevgi Becerileri Açısından İncelenmesi. Spor Bil Araş Derg, 2017;2(2): 1-20.
  • 20. Jenkins A. Women, Lifelong Learning and Employment. London: Centre of Economic Science: 2004:1.
  • 21. Alkan C. Açıköğretim: Uzaktan eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Ankara: A.Ü Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 1987:157.
  • 22. Sarıgöz Ö. Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Yaklaşımına İlişkin Görüş ve Farkındalıklarının Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı, Kıbrıs Lefkoşa. 2015.
  • 23. Karakuş C. Meslek yüksek okulu öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterlikleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2013.
  • 24. Coşkun YD, Demirel M. Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2012; 42: 108-120.
  • 25. Tunca N, Şahin S, Aydın Ö. Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2015; 11(2): 66-73.
  • 26. Serçemeli M, Kurnaz E. Covid-19 Pandemi Döneminde Öğrencilerin Uzaktan Eğitim Ve Uzaktan Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 2020;4(1): 40-53.
  • 27. Pınar MA, Dönel Akgül G. The Opinions of Secondary School Students About Giving Science Courses with Distance Education During the Covid-19 Pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 2020;10(2): 461-486.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK GÖRÜŞLERİ İLE YAŞAM BOYU ÖĞRENME DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 3, 207 - 220, 15.12.2020
https://doi.org/10.17155/omuspd.819058

Öz

Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ile yaşam boyu öğrenme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmaya Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yaşar Doğu Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinden basit tesadüfi örneklem yöntemiyle seçilen 189’u kadın 337’si erkek olmak üzere toplamda 526 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak; Kişisel Bilgi Formu, Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşler Ölçeği (UEYGÖ) ve Yaşam Boyu Öğrenme Ölçeği (YBÖÖ) kullanılmıştır. Verilerin istatiksel değerlendirmesinde farklılıkları ortaya koymak için ikili karşılaştırmalarda Independent samples t-test, çoklu karşılaştırmalarda ise One-Way ANOVA ve Tukey HSD testinden yararlanılmıştır. Uzaktan eğitime yönelik görüşler ölçeği ile yaşam boyu öğrenme ölçeği arasındaki ilişki ise Pearson korelasyon kat sayısı ile değerlendirilmiştir. Araştırmada UEYGÖ alt boyutları ve YBÖÖ’nin toplam puanları ikili karşılaştırmasında cinsiyet değişkeni açısından erkeklerin lehine istatiksel olarak farklılık tespit edilmiştir (p<0,05) Diğer taraftan bölüm değişkenin UEYGÖ’nin “kişisel uygunluk” alt boyutu haricinde anlamlılık tespit edilememiştir (p>0,05). UEYGÖ alt boyutları ile YBÖÖ’nin toplam puanları ile ilişkisi incelendiğinde ise “etkinlik ve yatkınlık” alt boyutlarında pozitif yönde bir ilişki tespit edilmiştir. Sonuç olarak SBF’si öğrencilerinin uzaktan eğitim ve yaşam boyu öğrenme etkinliklerine değer verdikleri, bu etkinliklere katılma ve devam ettirme çabası içinde oldukları, merak güdüsünü harekete geçiren öğrenme yaşantılarını tercih ettikleri görülmektedir.

Kaynakça

  • 1. Scales P. Yaşam boyu öğrenme ve öğretim (Ü. Köymen, Çev). Ankara: Palme. 2015.
  • 2. Sharples M. The design of personal mobile technologies for lifelong learning. Computers & Education, 2000;34(3):177-193.
  • 3. Anonuevo CM, Ohsako T, Mauch W. Revisiting Lifelong Learning for The 21st Century. Germany. UNESCO Instute For Education. 2001.
  • 4. Dunlap JC, Grabinger S. Preparing students for lifelong learning: A review of instructional features and teaching methodologies. Performance Improvement Quarterly, 2003; 16(2): 6-25.
  • 5. Ekici G. Uzaktan Eğitim Ortamlarının Seçiminde Öğrencilerin Öğrenme Stillerinin Önemi Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2003;24 : 48-55.
  • 6. İşman A. Uzaktan Eğitim. Ankara:PEGEM Akademi. 2011.
  • 7. Can T. Yaşam boyu öğrenme bağlamında yabancı dil olarak İngilizce ders kitaplarında strateji kullanımı. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. 2011.
  • 8. Bozkurt Ö . Kitlesel Açık Çevrimiçi Dersler (Massive Open Online Courses - MOOCs) ve sayısal bilgi çağında yaşamboyu öğrenme fırsatı. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2015; 1(1): 56-81 .
  • 9. Özbağ F. Bilgisayar destekli İngilizce kelime alıştırmalarında dönüt türlerinin öğrenci öğrenmesi üzerindeki etkinliğinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Z.K.Ü., Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı. 2009.
  • 10. Kaptan S. Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri (11.Baskı). Ankara: Tek Işık Web Ofset. 1998.
  • 11. Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları. 2011.
  • 12. Yıldırım S, Yıldırım G, Çelik E, Karaman S. Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2014;3(3):365-370.
  • 13. Engi̇n M, Kör H, Erbay H. Yaşam Boyu Öğrenme Ölçeği Türkçe Uyarlama Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2017;25(4):1561-1572.
  • 14. Ayhan S. Dünden bugüne yaşam boyu öğrenme. F. Sayılan ve A. Yıldız (Yay. Haz.), Yaşam boyu öğrenme: sempozyum bildirileri ve tartışmalar: I. Yaşam Boyu Öğrenme Sempozyumu, Pegem Yayıncılık, Ankara, 2005; 2-14.
  • 15. Bilir M. An evaluation of education (the literacy) campaigns in terms of the adult education in Turkey. Ankara University Journal Of Faculty Of Educational Sciences, 2005;38(2): 103-125.
  • 16. Wain K. The learning society: postmodern politics. International Journal of Lifelong Education, 2000;19(1):36-53.
  • 17. Kıvrak E. Avrupa Birliği Ve Türkiye’de Yaşamboyu Öğrenme Politikaları ve İstihdam İlişkisinin Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara. 2007.
  • 18. Yalman M. Eğitim Fakültesi öğrencilerinin bilgisayar destekli uzaktan eğitim sistemi (moodle) memnuniyet düzeyleri. Turkish Studies, 2013;8(8):1395-1406.
  • 19. Öner Ç. Spor Bilimleri Fakülteleri Antrenörlük Öğrencilerinin Otantik Liderliklerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri ve Duyarlı Sevgi Becerileri Açısından İncelenmesi. Spor Bil Araş Derg, 2017;2(2): 1-20.
  • 20. Jenkins A. Women, Lifelong Learning and Employment. London: Centre of Economic Science: 2004:1.
  • 21. Alkan C. Açıköğretim: Uzaktan eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Ankara: A.Ü Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 1987:157.
  • 22. Sarıgöz Ö. Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Yaklaşımına İlişkin Görüş ve Farkındalıklarının Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Yakın Doğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı, Kıbrıs Lefkoşa. 2015.
  • 23. Karakuş C. Meslek yüksek okulu öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme yeterlikleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2013.
  • 24. Coşkun YD, Demirel M. Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2012; 42: 108-120.
  • 25. Tunca N, Şahin S, Aydın Ö. Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2015; 11(2): 66-73.
  • 26. Serçemeli M, Kurnaz E. Covid-19 Pandemi Döneminde Öğrencilerin Uzaktan Eğitim Ve Uzaktan Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 2020;4(1): 40-53.
  • 27. Pınar MA, Dönel Akgül G. The Opinions of Secondary School Students About Giving Science Courses with Distance Education During the Covid-19 Pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 2020;10(2): 461-486.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Psiko Sosyal Alanlar
Yazarlar

Gül Çavuşoğlu 0000-0001-6520-2357

Kürşat Acar 0000-0001-8908-4404

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çavuşoğlu, G., & Acar, K. (2020). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK GÖRÜŞLERİ İLE YAŞAM BOYU ÖĞRENME DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11(3), 207-220. https://doi.org/10.17155/omuspd.819058