Depresyon, anksiyete ve stres sporcular üzerinde olumsuz etkiler bırakan ve sporcuların psikolojik iyi oluş düzeylerine negatif yönde etki eden faktörlerdir. Bu olumsuz faktörlerin psikolojik iyi oluş üzerindeki etkisinin ortaya çıkartılması önem arz eden bir konudur. Bu nedenle bu çalışmada, üniversitelerde öğrenim gören futbolcuların depresyon, anksiyete ve stres düzeylerinin psikolojik iyi oluş düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın örneklemini üniversitelerde öğrenim gören 236’sı aktif olarak antrenman yapan ve 94’ü antrenman yapmayan toplamda 330 futbolcu oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde demografik bilgi formu, depresyon, anksiyete, stres (DAS-21) ve psikolojik iyi oluş ölçeği olmak üzere üç bölümden oluşan formlar kullanılmıştır. Bulgular, katılımcıların psikolojik iyi oluş düzeyleri arttıkça depresyon, anksiyete ve stres düzeylerinin azaldığı görülmektedir. Psikolojik iyi olma varyansın %15,7’si depresyon değişkenince açıkladığı görülmüştür. Diğer bir ifadeyle psikolojik iyi olma değişkeninin en güçlü yordayıcısı depresyon değişkeni olarak saptanmıştır. Depresyon değişkeninden sonra anksiyete değişkeni modele eklenmiş ve bu değişkenin modele eklenmesiyle psikolojik iyi olma puanında açıklanan varyans %15,7’den %19,5’e çıkmıştır. Depresyon ve anksiyete değişkenlerine stres değişkeni eklenmiştir. Bu ekleme sonucunda psikolojik iyi olma puanında açıklanan varyans %19,5’den %21,6’ya yükselmiştir. Sonuç olarak psikolojik iyi oluş toplam varyansın %21,6’sının bu değişkenlerce açıklandığı görülmüştür.
Depression, anxiety, and stress are factors that have negative effects on athletes and negatively affect their psychological well-being. It is an important issue to reveal the effects of these negative factors on psychological well-being. Therefore, this study aims to examine the effects of depression, anxiety, and stress levels of football players studying at universities on their psychological well-being levels. The study sample consists of 330 football players studying at universities, 236 of whom are actively training and 94 of whom are not. In the data collection process, forms consisting of three sections were used: demographic information form, depression, anxiety, stress (DAS-21) and psychological well-being scale. The findings show that as the psychological well-being levels of the participants increase, their depression, anxiety and stress levels decrease. It was observed that 15.7% of the variance in psychological well-being was explained by the depression variable. In other words, the strongest predictor of the psychological well-being variable was determined as the depression variable. After the depression variable, the anxiety variable was added to the model, and with the addition of this variable to the model, the variance explained in the psychological well-being score increased from 15.7% to 19.5%. The stress variable was added to the depression and anxiety variables. As a result of this addition, the variance explained in the psychological well-being score increased from 19.5% to 21.6%. As a result, it was seen that 21.6%
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Faaliyetleri Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 3 |