Bu araştırmanın amacı, orijinal formu Liu ve Keating (2022) tarafından geliştirilen “Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Kimliği Ölçeği”ni Türkçe ve Türk kültürüne uyarlamaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Karabük Üniversitesi Hasan Doğan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim gören 142’si kadın, 200’ü erkek olmak üzere toplam 342 beden eğitimi öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Ölçek çeviri/geri çeviri yöntemi ile Türkçeye çevrilmiş ve tüm maddelerin anlamsal, dilsel ve kültürel eşdeğerlikleri incelenerek dil geçerliği sağlanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini sağlamak amacıyla açımlayıcı faktör analizi (AFA) yapılmıştır. Ortaya çıkan yapı doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile sınanmış ve doğrulanmıştır. Madde ayırt ediciliğini test etmek amacıyla %27’lik alt-üst grup karşılaştırılması yapılmıştır. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için ise Cronbach’s Alpha güvenirlik katsayıları hesaplanmış ve ölçeğin tamamının .97, alt boyutlarının ise .87 ile .98 aralığında değere sahip olduğu kaydedilmiştir. Mevcut bulgular sonucunda; 17 madde ve 3 alt boyuttan oluşan ölçeğin Türkçe formunun, beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının öğretmen kimliklerini belirlemede kullanılmak üzere geçerli ve güvenilir bir araç olduğu söylenebilir.
Beden eğitimi ve spor ölçek uyarlama öğrenci öğretmen kimliği
Araştırma için Karabük Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’ndan 18.01.2023 tarihli ve 2023/01- 8 karar sayısı ile etik kurul izni alınmıştır.
The aim of this study is to adapt the "Preservice Physical Education Teachers’ Teacher Identity Scale", the original form of which was developed by Liu and Keating (2022), to Turkish and Turkish culture. The research study group consists of 342 preservice physical education teachers, 142 female and 200 male, studying at Karabük University Hasan Doğan School of Physical Education and Sports in the 2023-2024 academic year. The scale was translated into Turkish by translation/back translation method, and all items' semantic, linguistic, and cultural equivalences were examined. In this context, 48 academicians who are experts in their fields were included in the pilot study for the Turkish version of the scale. Confirmatory factor analysis (CFA) was applied to determine the scale's factor structure. In the AMOS program, the appropriate model was drawn, and the model's suitability was tested for the scale to which CFA was applied. In order to determine the reliability of the scale, Cronbach's Alpha reliability coefficients were calculated. It was noted that all items of the scale had a value in the range of .97, and the sub-dimensions had a value in the range of .87 and .98. As a result of the analysis; it was concluded that the Turkish form of the scale, consisting of 17 items and three sub-dimensions, is a valid and reliable tool to be used to determine the preservice physical education and sports teachers’ teacher identities.
Physical education and sports scale adaptation student teacher identity
Ethical approval for the research was obtained from the Karabük University Social and Human Sciences Research and Publication Ethics Committee on January 18, 2023, with decision number 2023/01-8.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 20 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 12 Temmuz 2024 |
| Kabul Tarihi | 28 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 2 |