Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Views of Students, Teachers, Parents on School Abseenteeism Among Roman Children and Possible Solutions

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 54 - 85, 30.12.2018

Öz

The aim of the study
is to examine students, teachers and parents opinions and possible solutions
about school absenteeism of Roman children. It is a case study, which makes use
of semi-structured interview forms to collect data from students, teachers and
parents related to school absenteeism. The study sample consisted of 60 participants
(20 students, 20 teachers and 20 parents). The data was analyzed with content
analysis. The results indicated that children are mostly exposed to mobbing at
school, that teachers did not care for them enough in the classroom and that
parents did not take an interest at home. The majority of teachers expressed
that teachers, school managers and parents should collaboratively organize
activities to improve school motivation for Roman children and should be role
models for them. It is important to develop and administer programs for
students, parents and teachers so that Roman children can continue their
education.

Kaynakça

  • Akkan, B. E., Deniz, M. B. ve Ertan M. (2011), Sosyal dışlanmanın roman halleri, İstanbul: Roman Topluluklar İçin Bütünlüklü Sosyal Politikalar Geliştirme Projesi.
  • Balantekin, Y. ve Kartal, H. (2016), Öğrencilerin okula devamından sorumlu paydaşların görüşlerine gore okul devamsızlığının nedenleri ve buna yönelik çözüm önerileri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 16-36.
  • Bilgin, N. (2006), Sosyal bilimlerde ıçerik analizi: teknikler ve örnek çalışmalar, (2.Baskı), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012), Bilimsel araştırma yöntemleri (13.Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • De Kalp, J. (1999), Student truancy, ERIC Digests.
  • Demirhan E. S. (2012), Roman çocuklara yönelik madde bağımlılığı ve suçu önlemede “bir tebessüm yeter” projesi: Yalova örneği, Ankara: Mutlu Çocuklar Derneği Yayınları.
  • Diktaş, A., Deniz, Ç.A. ve Balcıoğlu, M. (2016), Uşak’ta yaşayan Romanların Türk eğitim sistemi içerisinde yaşadıkları problemler, İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 5(4), ss.1121-1142.
  • Ekiz. D. (2003), Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Genç, Y., Taylan, H. ve Barış, İ. (2015). Roman çocuklarının eğitim süreci ve akademik başarılarında sosyal dışlanma algısının rolü, The Journal of Academic Social Science Studies, 33, 79-97.
  • Kuş, E. (2003), Nicel-nitel araştırma teknikleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • M.E.B., (2011), Risk altındaki çocukların kaliteli eğitime erişimleri roman çocuklar ve eğitim çalıştayı, İstanbul, 24.04.2017 tarihinde http://ysop.meb.gov.tr/dosyalar/diger çalışmalar/risk altındaki çocuklar çalıştay raporu.pdf adresinden alınmıştır.
  • Mercan-Uzun, E. ve Bütün, E. (2015), Roman çocukların okula devamsızlık nedenleri ve bu durumun çocuklar üzerindeki etkileri, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2), 315-327.
  • Özbaş, M. (2010), İlköğretim okullarında öğrenci devamsızlığının nedenleri, Eğitim ve Bilim, 35(156), 32-44.
  • Özkan, A. R. (2000), Türkiye çingeneleri, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Şişman, M. (2014), Eğitim bilimine giriş, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Unicef, Roman Çocuklar ve Gençler, www.unicef.org/sayfa.aspx?id=57 adresinden alınmıştır.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2008), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Roman Çocukların Okul Devamsızlığına ĠliĢkin Öğrenci, Öğretmen, Veli GörüĢleri ve Çözüm Önerileri

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 54 - 85, 30.12.2018

Öz

Bu araştırmada, Roman öğrencilerin devamsızlık nedenleri ve çözüm
önerilerine ilişkin öğrenci, öğretmen ve veli görüşlerinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ve
veri toplama aracı olarak Roman öğrenci, öğretmen ve veli katılımcılarının
öğrenci devamsızlığı ve çözüm önerilerine ilişkin yarı yapılandırılmış görüşme
formları kullanılmıştır. Çalışma grubunu 20 öğrenci, 20 öğretmen ve 20 veli
olmak üzere 60 katılımcı oluşturmaktadır. Veriler içerik analizi tekniğiyle
değerlendirilmiştir. Araştırma sürecinde öğrencilerin okulda çoğunlukla
“Psikolojik baskı” yaşadıkları, öğretmenlerin ebeveynlerin çocukları ile
yeterince ilgilenmedikleri, velilerin ise çocuklarına yeterince ilgi
gösterilmediği şeklinde sonuçlara ulaşılmıştır. Öğretmenlerin çoğunluğunun,
Roman öğrencilerin okula devamını sağlamak için öğretmenlerin,  yöneticilerin ve velilerin “Motivasyon
artırmaya yönelik etkinlikler” yapması, “Rol-model” olması şeklinde görüş
belirttikleri saptanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, Roman
öğrencilerin eğitimlerine devam edebilmeleri için öğrencilere, ebeveynlere ve öğretmenlere
yönelik programların hazırlanarak uygulanmasının önemli olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Akkan, B. E., Deniz, M. B. ve Ertan M. (2011), Sosyal dışlanmanın roman halleri, İstanbul: Roman Topluluklar İçin Bütünlüklü Sosyal Politikalar Geliştirme Projesi.
  • Balantekin, Y. ve Kartal, H. (2016), Öğrencilerin okula devamından sorumlu paydaşların görüşlerine gore okul devamsızlığının nedenleri ve buna yönelik çözüm önerileri, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 16-36.
  • Bilgin, N. (2006), Sosyal bilimlerde ıçerik analizi: teknikler ve örnek çalışmalar, (2.Baskı), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012), Bilimsel araştırma yöntemleri (13.Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • De Kalp, J. (1999), Student truancy, ERIC Digests.
  • Demirhan E. S. (2012), Roman çocuklara yönelik madde bağımlılığı ve suçu önlemede “bir tebessüm yeter” projesi: Yalova örneği, Ankara: Mutlu Çocuklar Derneği Yayınları.
  • Diktaş, A., Deniz, Ç.A. ve Balcıoğlu, M. (2016), Uşak’ta yaşayan Romanların Türk eğitim sistemi içerisinde yaşadıkları problemler, İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 5(4), ss.1121-1142.
  • Ekiz. D. (2003), Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Genç, Y., Taylan, H. ve Barış, İ. (2015). Roman çocuklarının eğitim süreci ve akademik başarılarında sosyal dışlanma algısının rolü, The Journal of Academic Social Science Studies, 33, 79-97.
  • Kuş, E. (2003), Nicel-nitel araştırma teknikleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • M.E.B., (2011), Risk altındaki çocukların kaliteli eğitime erişimleri roman çocuklar ve eğitim çalıştayı, İstanbul, 24.04.2017 tarihinde http://ysop.meb.gov.tr/dosyalar/diger çalışmalar/risk altındaki çocuklar çalıştay raporu.pdf adresinden alınmıştır.
  • Mercan-Uzun, E. ve Bütün, E. (2015), Roman çocukların okula devamsızlık nedenleri ve bu durumun çocuklar üzerindeki etkileri, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2), 315-327.
  • Özbaş, M. (2010), İlköğretim okullarında öğrenci devamsızlığının nedenleri, Eğitim ve Bilim, 35(156), 32-44.
  • Özkan, A. R. (2000), Türkiye çingeneleri, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Şişman, M. (2014), Eğitim bilimine giriş, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Unicef, Roman Çocuklar ve Gençler, www.unicef.org/sayfa.aspx?id=57 adresinden alınmıştır.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2008), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Kumcağız

Özkan Özcan

Cengiz Şahin

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kumcağız, H., Özcan, Ö., & Şahin, C. (2018). Roman Çocukların Okul Devamsızlığına ĠliĢkin Öğrenci, Öğretmen, Veli GörüĢleri ve Çözüm Önerileri. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 1(1), 54-85.
AMA Kumcağız H, Özcan Ö, Şahin C. Roman Çocukların Okul Devamsızlığına ĠliĢkin Öğrenci, Öğretmen, Veli GörüĢleri ve Çözüm Önerileri. OPDD / JSC. Aralık 2018;1(1):54-85.
Chicago Kumcağız, Hatice, Özkan Özcan, ve Cengiz Şahin. “Roman Çocukların Okul Devamsızlığına ĠliĢkin Öğrenci, Öğretmen, Veli GörüĢleri Ve Çözüm Önerileri”. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 1, sy. 1 (Aralık 2018): 54-85.
EndNote Kumcağız H, Özcan Ö, Şahin C (01 Aralık 2018) Roman Çocukların Okul Devamsızlığına ĠliĢkin Öğrenci, Öğretmen, Veli GörüĢleri ve Çözüm Önerileri. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 1 1 54–85.
IEEE H. Kumcağız, Ö. Özcan, ve C. Şahin, “Roman Çocukların Okul Devamsızlığına ĠliĢkin Öğrenci, Öğretmen, Veli GörüĢleri ve Çözüm Önerileri”, OPDD / JSC, c. 1, sy. 1, ss. 54–85, 2018.
ISNAD Kumcağız, Hatice vd. “Roman Çocukların Okul Devamsızlığına ĠliĢkin Öğrenci, Öğretmen, Veli GörüĢleri Ve Çözüm Önerileri”. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 1/1 (Aralık 2018), 54-85.
JAMA Kumcağız H, Özcan Ö, Şahin C. Roman Çocukların Okul Devamsızlığına ĠliĢkin Öğrenci, Öğretmen, Veli GörüĢleri ve Çözüm Önerileri. OPDD / JSC. 2018;1:54–85.
MLA Kumcağız, Hatice vd. “Roman Çocukların Okul Devamsızlığına ĠliĢkin Öğrenci, Öğretmen, Veli GörüĢleri Ve Çözüm Önerileri”. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, c. 1, sy. 1, 2018, ss. 54-85.
Vancouver Kumcağız H, Özcan Ö, Şahin C. Roman Çocukların Okul Devamsızlığına ĠliĢkin Öğrenci, Öğretmen, Veli GörüĢleri ve Çözüm Önerileri. OPDD / JSC. 2018;1(1):54-85.

İletişim Adresi: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği, Sağlık Mah. Süleyman Sırrı Cad. Sağlık İş Hanı No: 21/18, Çankaya/Ankara Tel: 0850 756 96 76