In the literature related to the field of economic
growth, the issue of education and growth attract a great deal of attention by
the researchers. This study, covering the period of 1980-2013, aims to explore
the possible long-run relationship between economic growth and education by
using the annual data pertaining to Turkey. The methods used in line with this
objective are ARDL (Autoregressive Distributed Lag) and Johansen approaches.
The variables of the model are GDP per capita, capital ratio, employment rate
and level of education. The logarithm form of GDP per capita, capital ratio and
employment rate were used. According to the findings of ARDL and Johansen approach,
the variables are cointegrated. With respect to the long run model of ARDL
approach, the variables of capital, employment and education level are
statistically significant and have a positive effect on economic growth. In the
short run model, on the other hand, the variable of capital is statistically
significant and has a positive effect on growth. After the cointegration
approach elucidating the existence of long-run relationship, Toda-Yamamoto
approach was performed in order to be able to carry out Granger causality test.
It was concluded that although education level is Granger cause of economic
growth, economic growth is not Granger cause of education.
Education Economic Growth Cointegration Granger Causality Turkey
Büyüme alan yazınında, eğitim ve ekonomik büyüme
konusu araştırmacılar tarafından yoğun ilgi görmektedir. 1980-2013 dönemini
kapsayan bu çalışma, Türkiye’ye ait yıllık verilerle eğitim ile ekonomik büyüme
arasında olası uzun dönemli bir ilişkinin varlığını araştırma amacındadır. Bu
amaç doğrultusunda kullanılan yöntemler ARDL ve Johansen yaklaşımlarıdır.
Modele ait değişkenler: kişi başına düşen gelir, sermaye düzeyi, istihdam oranı
ve eğitim düzeyidir. Gelir, sermaye ve istihdam oranının logaritma formu
kullanılmıştır. ARDL ve Johansen yaklaşımı bulgularına göre değişkenler
eşbütünleşiktir. ARDL yönteminin uzun dönem modeline göre sermaye, emek ve
eğitim düzeyi değişkenleri istatistiksel olarak anlamlı ve ekonomik büyüme
üzerinde de pozitif yönlü bir etkiye sahiptir. Kısa dönem modelinde ise sermaye
değişkeni istatistiksel olarak anlamlı ve büyümeyi pozitif etkilemektedir. Uzun
dönemli ilişkinin varlığını ifade eden eşbütünleşme yaklaşımından sonra Granger
nedensellik analizini yapabilmek için Toda-Yamamoto yaklaşımı uygulanmıştır.
“Eğitim düzeyi ekonomik büyümenin Granger nedenidir, ancak ekonomik büyüme
eğitim düzeyinin Granger nedeni değildir” sonucuna ulaşılmıştır.
Eğitim Ekonomik Büyüme Eşbütünleşme Granger Nedensellik Türkiye
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 13 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
Google Scholar istatistiklerimiz için tıklayınız.