Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uygulamalı Bilimler Yüksekokullarının Muhasebe Eğitimine Etkisi: Muhasebe Bölümleri Ders Programları Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2020, , 315 - 330, 15.01.2020
https://doi.org/10.17541/optimum.620088

Öz

Son yıllarda yaşanan denetim skandalları muhasebe eğitiminin önemini ortaya koymuştur. Muhasebe dünyasında yalnızca kayıt tutan çalışanlardan çok, iyi eğitimli, sektörü bilen, etik değerlere bağlı, donanımlı işgücüne ihtiyaç bulunmaktadır. Türkiye’de lisans seviyesinde İktisadi ve İdari Bilimler fakülteleri ve İşletme fakültelerinde verilen muhasebe eğitimi uygulamadan uzak teorik şekilde yapılmaktadır. Yükseköğretimdeki yeni eğitim kurumlarından olan Uygulamalı Bilimler Yüksekokulları belirli alanlarda öğrenci yetiştiren, ağırlıklı yabancı dil eğitimi ve zorunlu yaz stajları ya da iş başında eğitim programı ile sektörle işbirliği halinde pratik eğitim almış öğrenciler yetiştirmektedir. Bu çalışmanın amacı; Uygulamalı Bilimler Yüksekokulları (UBYO) ve Uygulamalı Bilimler Fakültelerinde (UBF) Muhasebe bölümlerindeki ders programları incelenerek, muhasebe derslerinin ders kredisi ve ders sayısı açısından yeterliliğini ölçmek ve uluslararası muhsebe eğitimi standartları bağlamında muhasebe eğitimine katkısını ortaya koymaktır.

Kaynakça

  • Can, A. V. ve Demirci, Ş. D. (2016). “Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı 2 Muhasebe Eğitim Programlarının İçeriğine Uyum: Sakarya Üniversitesi Örneği” Uluslararası Yönetim ve İktisat ve İşletme Dergisi, ICAFR 16 Özel Sayısı, 319-338.
  • Demirci, Ş.D., Kıymaz, M., & Ağsakal, A. (2015). “Yükseköğretimde Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebe Mesleğine Giriş Sınavlarına Katkısı: Devlet Üniversiteleri İşletme ve Muhasebe Bölümleri Üzerine Bir Araştırma” Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 13, 264-280.
  • Erol, M. ve Atmaca, M. (2015). "Türkiye'de Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitiminin Gelişimi", Muhasebe ve Finans Tarihi Araştırmaları Dergisi, 172-191.
  • Gökten Okan, P. ve Gökten, S. (2016). “Uluslararası Eğitim Standartlarına Genel Bakış: Geçerliliğinin Türkiye Açısından Değerlendirilmesi” Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 6, 49-66.
  • International Education Standart 2: Content Of Professional Accounting Education Programs (2005). International Federation of Accountants. www.ifac.org . Erişim Tarihi: 10.02.2018.
  • Öztürk, M. S., Erdoğan, M. (2017). “Batı Akdeniz Bölgesinde Yer Alan Üniversitelerdeki Muhasebe Eğitimine Yönelik Bir Araştırma” Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 21, 162-174.
  • Şengel, S. (2010). “Sürekli Muhasebe Meslek Eğitiminin Önemi ve Bir Değerlendirme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı:47, 2010, 81-94.
  • Tazegül, A. ve Karabayır, M. E. (2015). “Muhasebe Eğitim Standartlarının Lisans Eğitiminde Gerçekleşme Durumu: Öğrenci Kazanımları Değerlendirme Çalışması”, 34. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 13-17 Mayıs 2015, Antalya.
  • Terzi, S., Şen Kıymetli, İ. & Solak, B. (2013). “Bologna Sürecinin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Üniversitelerin İşletme Bölümlerinin Ders Programları Üzerine Bir İnceleme” Muhasebe ve Finansman Dergisi, 59, Temmuz 2013, 83-99.
  • Uyar, S. (2008). Uluslararası Eğitim Standartları (IES) ve Akdeniz Üniversitesi’nde Muhasebe Eğitimi. MÖDAV. 2008/1. 79-107.
  • Ünal, O. ve Doğanay, M. (2009). “Lisans Düzeyindeki Muhasebe Eğitimimnin Etkinliği: Sayıştay Özelinde Ampirik Bir Çalışma” Sayıştay Dergisi, Sayı: 74-75, Temmuz-Aralık, 117-138.
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme” Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 1, 115-136.
  • https://www.iaesb.org/about-iaesb Erişim Tarihi: 10.02.2018.

The Impact of Schools of Applied Sciences on Accounting Education: An Analysis on Curricula of Accounting Departments

Yıl 2020, , 315 - 330, 15.01.2020
https://doi.org/10.17541/optimum.620088

Öz

In recent years audit scandals have revealed the importance of accounting education. In the world of accounting there is a need for a well-educated, sector aware, ethically-equipped, well-trained labour force rather than employees keeping records. Accounting education at bachelor’s level is given at the faculty of economics and administrative sciences or faculty of business administration in universities in Turkey. The School of Applied Sciences, which are one of the new educational institutions in higher education, educates students who train students in certain fields and who have received practical training in cooperation with the sector through predominantly foreign language education and compulsory summer internships or on-the-job training program. The aim of this study is to examine the curriculum of Accounting Departments of the Schools of Applied Sciences (UBYO) and Faculties of Applied Sciences (UBF), to measure the adequacy of accounting courses in terms of course credits and number of courses and to reveal its contribution to accounting education in the context of international accounting education standards.

Kaynakça

  • Can, A. V. ve Demirci, Ş. D. (2016). “Uluslararası Muhasebe Eğitim Standardı 2 Muhasebe Eğitim Programlarının İçeriğine Uyum: Sakarya Üniversitesi Örneği” Uluslararası Yönetim ve İktisat ve İşletme Dergisi, ICAFR 16 Özel Sayısı, 319-338.
  • Demirci, Ş.D., Kıymaz, M., & Ağsakal, A. (2015). “Yükseköğretimde Verilen Muhasebe Eğitiminin Muhasebe Mesleğine Giriş Sınavlarına Katkısı: Devlet Üniversiteleri İşletme ve Muhasebe Bölümleri Üzerine Bir Araştırma” Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 13, 264-280.
  • Erol, M. ve Atmaca, M. (2015). "Türkiye'de Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitiminin Gelişimi", Muhasebe ve Finans Tarihi Araştırmaları Dergisi, 172-191.
  • Gökten Okan, P. ve Gökten, S. (2016). “Uluslararası Eğitim Standartlarına Genel Bakış: Geçerliliğinin Türkiye Açısından Değerlendirilmesi” Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 6, 49-66.
  • International Education Standart 2: Content Of Professional Accounting Education Programs (2005). International Federation of Accountants. www.ifac.org . Erişim Tarihi: 10.02.2018.
  • Öztürk, M. S., Erdoğan, M. (2017). “Batı Akdeniz Bölgesinde Yer Alan Üniversitelerdeki Muhasebe Eğitimine Yönelik Bir Araştırma” Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 21, 162-174.
  • Şengel, S. (2010). “Sürekli Muhasebe Meslek Eğitiminin Önemi ve Bir Değerlendirme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı:47, 2010, 81-94.
  • Tazegül, A. ve Karabayır, M. E. (2015). “Muhasebe Eğitim Standartlarının Lisans Eğitiminde Gerçekleşme Durumu: Öğrenci Kazanımları Değerlendirme Çalışması”, 34. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 13-17 Mayıs 2015, Antalya.
  • Terzi, S., Şen Kıymetli, İ. & Solak, B. (2013). “Bologna Sürecinin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Üniversitelerin İşletme Bölümlerinin Ders Programları Üzerine Bir İnceleme” Muhasebe ve Finansman Dergisi, 59, Temmuz 2013, 83-99.
  • Uyar, S. (2008). Uluslararası Eğitim Standartları (IES) ve Akdeniz Üniversitesi’nde Muhasebe Eğitimi. MÖDAV. 2008/1. 79-107.
  • Ünal, O. ve Doğanay, M. (2009). “Lisans Düzeyindeki Muhasebe Eğitimimnin Etkinliği: Sayıştay Özelinde Ampirik Bir Çalışma” Sayıştay Dergisi, Sayı: 74-75, Temmuz-Aralık, 117-138.
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme” Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 1, 115-136.
  • https://www.iaesb.org/about-iaesb Erişim Tarihi: 10.02.2018.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehtap Karakoç 0000-0003-0349-4571

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 13 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Karakoç, M. (2020). Uygulamalı Bilimler Yüksekokullarının Muhasebe Eğitimine Etkisi: Muhasebe Bölümleri Ders Programları Üzerine Bir İnceleme. Optimum Ekonomi Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 7(1), 315-330. https://doi.org/10.17541/optimum.620088
AMA Karakoç M. Uygulamalı Bilimler Yüksekokullarının Muhasebe Eğitimine Etkisi: Muhasebe Bölümleri Ders Programları Üzerine Bir İnceleme. OEYBD. Ocak 2020;7(1):315-330. doi:10.17541/optimum.620088
Chicago Karakoç, Mehtap. “Uygulamalı Bilimler Yüksekokullarının Muhasebe Eğitimine Etkisi: Muhasebe Bölümleri Ders Programları Üzerine Bir İnceleme”. Optimum Ekonomi Ve Yönetim Bilimleri Dergisi 7, sy. 1 (Ocak 2020): 315-30. https://doi.org/10.17541/optimum.620088.
EndNote Karakoç M (01 Ocak 2020) Uygulamalı Bilimler Yüksekokullarının Muhasebe Eğitimine Etkisi: Muhasebe Bölümleri Ders Programları Üzerine Bir İnceleme. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi 7 1 315–330.
IEEE M. Karakoç, “Uygulamalı Bilimler Yüksekokullarının Muhasebe Eğitimine Etkisi: Muhasebe Bölümleri Ders Programları Üzerine Bir İnceleme”, OEYBD, c. 7, sy. 1, ss. 315–330, 2020, doi: 10.17541/optimum.620088.
ISNAD Karakoç, Mehtap. “Uygulamalı Bilimler Yüksekokullarının Muhasebe Eğitimine Etkisi: Muhasebe Bölümleri Ders Programları Üzerine Bir İnceleme”. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi 7/1 (Ocak 2020), 315-330. https://doi.org/10.17541/optimum.620088.
JAMA Karakoç M. Uygulamalı Bilimler Yüksekokullarının Muhasebe Eğitimine Etkisi: Muhasebe Bölümleri Ders Programları Üzerine Bir İnceleme. OEYBD. 2020;7:315–330.
MLA Karakoç, Mehtap. “Uygulamalı Bilimler Yüksekokullarının Muhasebe Eğitimine Etkisi: Muhasebe Bölümleri Ders Programları Üzerine Bir İnceleme”. Optimum Ekonomi Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, c. 7, sy. 1, 2020, ss. 315-30, doi:10.17541/optimum.620088.
Vancouver Karakoç M. Uygulamalı Bilimler Yüksekokullarının Muhasebe Eğitimine Etkisi: Muhasebe Bölümleri Ders Programları Üzerine Bir İnceleme. OEYBD. 2020;7(1):315-30.

Google Scholar istatistiklerimiz için tıklayınız.