Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 14, 01.01.2022
https://doi.org/10.17541/optimum.960301

Öz

Motivasyon, bireyin güdülenerek bir davranışı sergilemesini açıklamaktadır. Akademik motivasyon ise, bireyi öğrenim hayatı için bir davranışa ve çalışmaya yönlendiren güç olarak ifade edilebilir. Motivasyon bireyi başarıya ulaşmaya veya bir amacı gerçekleştirmeye bilinçli olarak yöneltir. Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin akademik motivasyon düzeyleri incelenmiştir. Çalışmanın amacı, tüm dünyayı etkisi altına alan pandemi döneminde üniversite öğrencilerinin akademik motivasyon düzeylerinin demografik faktörler açısından belirlenmesidir. Elde edilen sonuçlara göre, pandemi döneminde üniversite öğrencilerinin akademik motivasyon düzeyleri ile demografik faktörler arasında ilişki olduğu bulunmuştur. Covid-19 hastalığı geçiren üniversite öğrencilerinin başarıya yönelik içsel motivasyon düzeylerinin düşük olduğu, ailesinde Covid-19 hastalığı geçirenlerde ise, bilmeye yönelik içsel motivasyonlarının düşük olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Başaran, İ.E. (2008). Örgütsel davranış insanın üretim gücü, BRC Baskı. Ankara.
  • Brophy, J. (2012). Motivating students to learn. Routledge: New York.
  • Clark, M.H.& Schroth C.A. (2010). Examining relationships between academic motivation and personality among. Learning and Individual Differences, 20 (2010) 19–24. doi:10.1016/j.lindif.2009.10.002.
  • Deci, E. L.&Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
  • Gayne, M.&Deci, E.L.(2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26 (4). 331-362.
  • Gömleksiz, M. N. ve Serhatlıoğlu, B. (2013). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri, TSA, 17(3), 99-128.
  • Grigoryeva,M.V.&Shamionov, R.M. (2014). Predictors of emotional well-being and academic motivation in junior schoolchildren. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 146 (2014 ) 334 – 339. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.08.106.
  • Günaydın, H.D. (2021). The impact of social problem skills on academic motivation by means of Covid-19 fear A sem model: social problem solving, Covid-19, academic motivation. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-021-01665-z.
  • Korkmazer (2020). Üniversite öğrencilerinin akademik motivasyon algılarının incelenmesi üzerine bir alan çalışması. Dicle Üniversitesi İİBF Dergisi, 10 (20), 502-515.
  • Lia , L., Penga ,Z., Lua , L. Huan Liaoa , H.& Li,H. (2020). Peer relationships, self-efficacy, academic motivation, and mathematics achievement in zhuang adolescents: A moderated mediation model. Children and Youth Services Review, 118, 105358. doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105358.
  • Moghadam , M.T., Abbasi, E., Khoshnodifar,Z. (2020). Students' academic burnout in iranian agricultural higher education system: the mediating role of achievement motivation. Heliyon, 6 (2020) e04960. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04960.
  • Nye, C.D., Prasad, J.&Rounds, J.(2021). The effects of vocational interests on motivation, satisfaction, and academic performance: test of a mediated model. Journal of Vocational Behavior, 127 (2021) 103583. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2021.103583.
  • Özkan, Ö.N., Akın, S. Ve Durna, Z. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin liderlik yönelimleri ve motivasyon düzeyleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12 (1): 51-61. doi:10.5222/HEAD.2015.051.
  • Özgün, E. (2019). Uygulamalı olan ve olmayan sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu önlisans öğrencilerinin girişimcilik ve akademik motivasyon açısından karşılaştırmalı incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, YL Tezi. İstanbul.
  • Romero, R.H., Hall, J., Cluver, L., Meinck, F.&Hinde, E. (2018). How does exposure to violence affect school delay and academic motivation for adolescents living in socioeconomically disadvantaged communities in south africa?. Journal of Interpersonal Violence, 1–34. doi: 10.1177/088626051877959.
  • Rowell, L.& and Eunsook Hong, E. (2013). Academic motivation: concepts, strategies, and counseling approaches. Professional School Counseling, 16 (3), 158-171.
  • Ryan, R. M.,&Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68–78.
  • Sanaie, N., Vasli., P., Sedighi,L.&Sadeghi, B. (2019). Comparing the effect of lecture and jigsaw teaching strategies on the nursing students' self-regulated learning and academic motivation: a quasi-experimental study. Nurse Education Today, 79 (2019) 35–40. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.
  • Şenturan, Ş. (2014). Örnek olaylarla örgütsel davranış, 1. Baskı. Beta Basım. İstanbul.
  • Tam, H., Kwok, S.Y.C.L., Hui, A.N.N., Chan, D.K., Leung,C., Leung, J., Lo, H.&Lai, S. (2020). The significance of emotional intelligence to students’ learning motivation and academic achievement: A study in hong kong with a confucian heritage. Children and Youth Services Review, 121 (2021) 105847. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105847.
  • Terlemez, B., Şahin, D.& Dilek, F. (2015). Namık kemal üniversitesi sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin akademik motivasyon düzeyleri. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 2 (2), 67-78. doi:10.5505/pjess.2015.09797.
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L.G., Blais, M. R., Briére, N. M., Senécal C., Valliéres, E. F. (1992). The academic motivation scale: a measure of intrinsic, extrinsic, and a motivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52, ss.1003-1017.
  • Vallerand, R. J. (1989). Construction et validation de i’echelle de motivation en education (EME)”, Revue Canadienne Des Sciences Du Comportement. 21 (1), 323–349.
  • Xie, K., Vongkulluksn,V.W., Lu, L.&Cheng, S. (2020). A person-centered approach to examining high-school students’ motivation, engagement and academic performance. Contemporary Educational Psychology, 62 (2020) 101877. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101877.
  • Yılmaz, M., Taşkesen, O.&Taşkesen, S. (2015). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğrencilerinin bazı değişkenlere göre akademik motivasyonları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2). 1056-1072.doi. 10.17556/jef.62310.
  • Zencirkıran, M. ve Keser, A. (2018). Örgütsel Davranış. Dora Basım. 1. Baskı. Bursa.

Investigation of University Students’ Academic Motivation Levels in the Period of Pandemic

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 1 - 14, 01.01.2022
https://doi.org/10.17541/optimum.960301

Öz

Motivation explains how an individual exhibits a behavior by being motivated. Academic motivation, on the other hand, can be expressed as the power that directs the individual to a behavior and work for his learning life. In this study, academic motivation levels of university students were examined. The aim of the study is to determine the academic motivation levels of university students in terms of demographic factors during the pandemic period that affected the whole world. According to the results, it was found that there is a relationship between the academic motivation levels of university students and demographic factors during the pandemic period. It has determined that university students with Covid-19 disease have low levels of intrinsic motivation for success, while those with a family history of Covid-19 have low intrinsic motivation to know.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Başaran, İ.E. (2008). Örgütsel davranış insanın üretim gücü, BRC Baskı. Ankara.
  • Brophy, J. (2012). Motivating students to learn. Routledge: New York.
  • Clark, M.H.& Schroth C.A. (2010). Examining relationships between academic motivation and personality among. Learning and Individual Differences, 20 (2010) 19–24. doi:10.1016/j.lindif.2009.10.002.
  • Deci, E. L.&Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
  • Gayne, M.&Deci, E.L.(2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26 (4). 331-362.
  • Gömleksiz, M. N. ve Serhatlıoğlu, B. (2013). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri, TSA, 17(3), 99-128.
  • Grigoryeva,M.V.&Shamionov, R.M. (2014). Predictors of emotional well-being and academic motivation in junior schoolchildren. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 146 (2014 ) 334 – 339. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.08.106.
  • Günaydın, H.D. (2021). The impact of social problem skills on academic motivation by means of Covid-19 fear A sem model: social problem solving, Covid-19, academic motivation. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-021-01665-z.
  • Korkmazer (2020). Üniversite öğrencilerinin akademik motivasyon algılarının incelenmesi üzerine bir alan çalışması. Dicle Üniversitesi İİBF Dergisi, 10 (20), 502-515.
  • Lia , L., Penga ,Z., Lua , L. Huan Liaoa , H.& Li,H. (2020). Peer relationships, self-efficacy, academic motivation, and mathematics achievement in zhuang adolescents: A moderated mediation model. Children and Youth Services Review, 118, 105358. doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105358.
  • Moghadam , M.T., Abbasi, E., Khoshnodifar,Z. (2020). Students' academic burnout in iranian agricultural higher education system: the mediating role of achievement motivation. Heliyon, 6 (2020) e04960. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04960.
  • Nye, C.D., Prasad, J.&Rounds, J.(2021). The effects of vocational interests on motivation, satisfaction, and academic performance: test of a mediated model. Journal of Vocational Behavior, 127 (2021) 103583. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2021.103583.
  • Özkan, Ö.N., Akın, S. Ve Durna, Z. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin liderlik yönelimleri ve motivasyon düzeyleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12 (1): 51-61. doi:10.5222/HEAD.2015.051.
  • Özgün, E. (2019). Uygulamalı olan ve olmayan sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu önlisans öğrencilerinin girişimcilik ve akademik motivasyon açısından karşılaştırmalı incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, YL Tezi. İstanbul.
  • Romero, R.H., Hall, J., Cluver, L., Meinck, F.&Hinde, E. (2018). How does exposure to violence affect school delay and academic motivation for adolescents living in socioeconomically disadvantaged communities in south africa?. Journal of Interpersonal Violence, 1–34. doi: 10.1177/088626051877959.
  • Rowell, L.& and Eunsook Hong, E. (2013). Academic motivation: concepts, strategies, and counseling approaches. Professional School Counseling, 16 (3), 158-171.
  • Ryan, R. M.,&Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68–78.
  • Sanaie, N., Vasli., P., Sedighi,L.&Sadeghi, B. (2019). Comparing the effect of lecture and jigsaw teaching strategies on the nursing students' self-regulated learning and academic motivation: a quasi-experimental study. Nurse Education Today, 79 (2019) 35–40. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.
  • Şenturan, Ş. (2014). Örnek olaylarla örgütsel davranış, 1. Baskı. Beta Basım. İstanbul.
  • Tam, H., Kwok, S.Y.C.L., Hui, A.N.N., Chan, D.K., Leung,C., Leung, J., Lo, H.&Lai, S. (2020). The significance of emotional intelligence to students’ learning motivation and academic achievement: A study in hong kong with a confucian heritage. Children and Youth Services Review, 121 (2021) 105847. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105847.
  • Terlemez, B., Şahin, D.& Dilek, F. (2015). Namık kemal üniversitesi sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin akademik motivasyon düzeyleri. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 2 (2), 67-78. doi:10.5505/pjess.2015.09797.
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L.G., Blais, M. R., Briére, N. M., Senécal C., Valliéres, E. F. (1992). The academic motivation scale: a measure of intrinsic, extrinsic, and a motivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52, ss.1003-1017.
  • Vallerand, R. J. (1989). Construction et validation de i’echelle de motivation en education (EME)”, Revue Canadienne Des Sciences Du Comportement. 21 (1), 323–349.
  • Xie, K., Vongkulluksn,V.W., Lu, L.&Cheng, S. (2020). A person-centered approach to examining high-school students’ motivation, engagement and academic performance. Contemporary Educational Psychology, 62 (2020) 101877. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101877.
  • Yılmaz, M., Taşkesen, O.&Taşkesen, S. (2015). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğrencilerinin bazı değişkenlere göre akademik motivasyonları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2). 1056-1072.doi. 10.17556/jef.62310.
  • Zencirkıran, M. ve Keser, A. (2018). Örgütsel Davranış. Dora Basım. 1. Baskı. Bursa.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Makbule Hürmet Çetinel 0000-0003-3260-7432

Sinan Gürcüoğlu 0000-0003-1000-4761

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2022
Gönderilme Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çetinel, M. H., & Gürcüoğlu, S. (2022). Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. Optimum Ekonomi Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1), 1-14. https://doi.org/10.17541/optimum.960301
AMA Çetinel MH, Gürcüoğlu S. Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. OEYBD. Ocak 2022;9(1):1-14. doi:10.17541/optimum.960301
Chicago Çetinel, Makbule Hürmet, ve Sinan Gürcüoğlu. “Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi”. Optimum Ekonomi Ve Yönetim Bilimleri Dergisi 9, sy. 1 (Ocak 2022): 1-14. https://doi.org/10.17541/optimum.960301.
EndNote Çetinel MH, Gürcüoğlu S (01 Ocak 2022) Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi 9 1 1–14.
IEEE M. H. Çetinel ve S. Gürcüoğlu, “Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi”, OEYBD, c. 9, sy. 1, ss. 1–14, 2022, doi: 10.17541/optimum.960301.
ISNAD Çetinel, Makbule Hürmet - Gürcüoğlu, Sinan. “Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi”. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi 9/1 (Ocak 2022), 1-14. https://doi.org/10.17541/optimum.960301.
JAMA Çetinel MH, Gürcüoğlu S. Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. OEYBD. 2022;9:1–14.
MLA Çetinel, Makbule Hürmet ve Sinan Gürcüoğlu. “Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi”. Optimum Ekonomi Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, c. 9, sy. 1, 2022, ss. 1-14, doi:10.17541/optimum.960301.
Vancouver Çetinel MH, Gürcüoğlu S. Pandemi Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. OEYBD. 2022;9(1):1-14.

Google Scholar istatistiklerimiz için tıklayınız.