The purpose of
this research is to determine the relationship between leadership styles
perceived by teachers of school principals and the organizational cynics. In
the research, it has been tried to investigate how much of organizational
cynicism can be attributed to leadership styles. The study was conducted
according to the relational screening model. The study group selected by the
purposeful sampling method consists of a total of 142 teachers working in five
secondary schools in Kayseri. The Organizational Cynicism Scale was used to determine
organizational cynicism. The Multicultural Leadership Questionnaire (MLQ
5x-short) was used to determine the leadership styles of school managers.
Correlation coefficients were calculated for the relationship between
variables, whether the variables influence each other and what the power of
explanation is revealed by multiple regression analysis. According to research
findings, school principals mostly exhibit transformative leadership
behaviours. There is a negative relationship between the transformational
leadership dimension and the cognitive and behavioural dimensions of
organizational cynicism. As a result of the regression analysis performed,
transformational leader's influence on cognitive and behavioural dimensions of
organizational cynicism is significant.
Leadership styles organizational cynicism school manager teacher
Bu araştırmanın amacı okul
yöneticilerinin öğretmenler tarafından algılanan liderlik stilleri ile örgütsel
sinizm arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada örgütsel sinizmin ne
kadarının liderlik stillerine bağlanabileceği irdelenmeye çalışılmıştır.
Araştırma ilişkisel tarama modeline göre yapılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubu, amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilen ve Kayseri’de bulunan beş
ortaokulda çalışan toplam 142 öğretmenden oluşmaktadır. Örgütsel sinizmi
belirleyebilmek için, Örgütsel Sinizm Ölçeği, okul yöneticilerinin liderlik
stillerini belirlemek amacıyla Çok Faktörlü Liderlik Anketi (MLQ 5x-short)
kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişki için korelasyon katsayıları
hesaplanmış, değişkenlerin birbirlerini etkileyip etkilemediğini ve açıklama
gücünün ne olduğu ise çoklu regresyon analizi ile ortaya konmuştur. Araştırma
bulgularına göre, okul yöneticileri çoğunlukla dönüşümcü liderlik
davranışlarını sergilemektedir. Dönüşümsel liderlik boyutu ile örgütsel
sinizmin, bilişsel ve davranışsal boyutları arasında ters yönlü anlamlı bir
ilişki bulunmaktadır. Yapılan regresyon analizi sonucunda, dönüşümcü liderliğin
örgütsel sinizmin bilişsel ve davranışsal boyutları üzerinde etkisi anlamlıdır.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Kabul Tarihi | 18 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 12 |