Analysis of High School Students' Language Learning Beliefs and Learning Autonomy in Terms of Academic Achievement
Yıl 2018,
Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı, 248 - 262, 16.03.2018
Mustafa Durmuşçelebi
,
Hasan Bozgeyikli
Merve Çetinkaya
Öz
In the recent studies show that learning autonomy is one of the
prerequisities for active learning. The relationship between learning autonomy
and academic achievement is important for this reason. The main purpose of this
research is to examine the effects of language learning beliefs and learning
autonomy factors on academic achievement in the language learning process. The
population of this research is the highschool students of Kayseri. The sample
group is a total 223 students selected by simple random method. “Autonomy
Learner Questionnaire” and “Beliefs about Language Learning Inventory” were
used as the data collection tools for this research. When the data are
analyzed, it is concluded that female students have higher beliefs of language
learning than male students. When examined from the perspective of class
levels, it is concluded that 9th grade students have higher beliefs of language
learning. It is also the result of the fact that the level of the learning
autonomy of female students is higher than the level of the learning autonomy
of male students. In the context of academic achievement, it is concluded that
female learners are more successful than male learners.
Kaynakça
- Aydın, S. (2006). İkinci dil olarak ingilizce öğrenimindeki başarı düzeyinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Atatürk Üniversitesi So-syal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 273-285.
- Aydın, S., ve Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: Bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
- Bayat, Ö. (2007). Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğrenenlerde Özerklik Algısı, Okuduğunu Anlama Başarısı ve Sınıf İçi Davranışlar Arasındaki İlişkiler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Benson, P. (2001). Teaching and researching autonomy in language learning. Essex: Pearson Education.
- Büyükyazı, M. (2010). The beliefs of university foreign language students and their teachers about language learning. Sosyal Bilimler 8.1. 169-182.
- Candy, P.C. (1991). Self-direction For Lifelong Learning. California: Josse-Bass
- Dağabakan, F. Ö., ve Dağabakan, D. (2007). Dil ve çocukta dil gelişim kuramları. Millî Eğitim Dergisi, 174,155-161.
- Egel, İ.P. (2003). The impact of the European language portfolio on the learner autonomy of Turkish primary school students. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Er, S. S. (2011). Anadolu liselerine devam eden öğrencilerin yabancı dil başarılarında yabancı dile yönelik kaygı ve inançlarının etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Erbil Tursun, S. (2010). Ortaöğretim ingilizce dersinde öğrencilerin ve öğretmenlerin öğrenen özerkli ile ilgili görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi, Edirne.
- Horwitz, E.K. (1987). Surveying student beliefs about language learning. In A. L. Wenden, and J. Rubin (Eds.), Learner strategies in language learning (pp.119-129). Prentice-Hall. Englewood, Cliffs, NJ.
- Horwitz, E.K. (1988). The beliefs about language learning of beginning university foreign language students. Modern Language Journal, 72, 283-294.
- Jernigan, C. G. (2001). The role of bieliefs, attributions, and preceived goal attainment in students' motivation. In G. Brauer (Ed.), Pe-dagogy of language learning in higher education (pp. 23-45). Westport, CT: Ablex.
- Kaçar, I. G., ve Zengin, B. (2009). İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenenlerin dil öğrenme ile ilgili inançları, öğrenme yöntemleri, dil öğrenme amaçları ve öncelikleri arasındaki ilişki: Öğrenci Boyutu. Journal of Language and Linguistic Studies, 5 (1), 55-89.
- Kubota, R. (2003). New approaches to gender, class, and race in second language writing. Journal of Second Language Writing, 12(1), 31-47.
- Mantle-Bromley, C. (1995). Positive attitudes and realistic beliefs: Links to proficiency. Modern Language Journal, 77 (1), 11-22.
- Miele, P. (1982). Suggestopedia: Easier learning the natural way. Sandy Spring, MD: Utopia Unlimited.
- Mori, Y. (1999). Epistemological beliefs and language learning beliefs: What do language learners believe about their learning? Language Learning. 49(3), 337-415.
- Rieger, B. (2009). Hungarian university students’ beliefs about language learning: A questionnaire study. Working Papers in Language Pedagogy, 3, 97-113.
- Strevens, P. (1978). The nature of language teaching. In R. C. Richards (Ed.), Understanding second and foreign language learning: Issues and approaches (pp. 179-203). Rowley: Newbury House.
- Sunel, A. H. (1989). Yabancı dil öğretiminde metot sorunu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4), 137-143.
- Üstünlüoğlu, E. (2009). Autonomy in language learning: Do students take responsibility for their learning? Journal of Theory and Practice in Education, 5(2), 148-169.
- Vatanartıran, S., Dalgıç, G., ve Karadeniz, Ş. (2014). Factors related with students’ foreign language achievement. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(3), 01-18.
- Wenden, A. (1991). Learner strategies for learner autonomy. New York, NY: Prentice Hall.
Lise Öğrencilerinin Dil Öğrenme İnançları ve Öğrenen Özerkliğinin Akademik Başarı Açısından İncelenmesi
Yıl 2018,
Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı, 248 - 262, 16.03.2018
Mustafa Durmuşçelebi
,
Hasan Bozgeyikli
Merve Çetinkaya
Öz
Son zamanlarda
yapılan çalışmalar doğrultusunda öğrenen özerkliğinin aktif öğrenmenin ön
koşullarından biri olduğu görülmektedir. Öğrenen özerkliği ile akademik başarı arasındaki
ilişki bu sebeple önem taşımaktadır. Bu araştırmanın temel amacı; dil öğrenme
inançları ve öğrenen özerkliği faktörlerinin dil öğrenme sürecinde akademik
başarıya olan etkisini incelemektir. Tarama modeli ile yapılan bu araştırmanın
evrenini Kayseri il merkezinde bulunan ortaöğretim öğrencileri oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemini ise basit tesadüfi yöntemle seçilen 223 öğrencidir.
Araştırmada veri toplama aracı olarak “Öğrenen Özerkliği Ölçeği” ve “Dil
Öğrenimi Hakkındaki İnançları Belirleme Envanteri” kullanılmıştır. Veriler
analiz edildiğinde kadın öğrencilerin dil öğrenme inançlarının erkek
öğrencilere oranla daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf düzeyleri
açısından incelendiğinde ise 9. sınıf öğrencilerinin dil öğrenme inançlarının
daha yüksek olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca kadın öğrencilerin öğrenen
özerkliğinin erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Akademik başarı bağlamında ise kadın öğrencilerin erkek öğrencilerden daha
başarılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Aydın, S. (2006). İkinci dil olarak ingilizce öğrenimindeki başarı düzeyinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Atatürk Üniversitesi So-syal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 273-285.
- Aydın, S., ve Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: Bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
- Bayat, Ö. (2007). Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğrenenlerde Özerklik Algısı, Okuduğunu Anlama Başarısı ve Sınıf İçi Davranışlar Arasındaki İlişkiler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Benson, P. (2001). Teaching and researching autonomy in language learning. Essex: Pearson Education.
- Büyükyazı, M. (2010). The beliefs of university foreign language students and their teachers about language learning. Sosyal Bilimler 8.1. 169-182.
- Candy, P.C. (1991). Self-direction For Lifelong Learning. California: Josse-Bass
- Dağabakan, F. Ö., ve Dağabakan, D. (2007). Dil ve çocukta dil gelişim kuramları. Millî Eğitim Dergisi, 174,155-161.
- Egel, İ.P. (2003). The impact of the European language portfolio on the learner autonomy of Turkish primary school students. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Er, S. S. (2011). Anadolu liselerine devam eden öğrencilerin yabancı dil başarılarında yabancı dile yönelik kaygı ve inançlarının etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Erbil Tursun, S. (2010). Ortaöğretim ingilizce dersinde öğrencilerin ve öğretmenlerin öğrenen özerkli ile ilgili görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi, Edirne.
- Horwitz, E.K. (1987). Surveying student beliefs about language learning. In A. L. Wenden, and J. Rubin (Eds.), Learner strategies in language learning (pp.119-129). Prentice-Hall. Englewood, Cliffs, NJ.
- Horwitz, E.K. (1988). The beliefs about language learning of beginning university foreign language students. Modern Language Journal, 72, 283-294.
- Jernigan, C. G. (2001). The role of bieliefs, attributions, and preceived goal attainment in students' motivation. In G. Brauer (Ed.), Pe-dagogy of language learning in higher education (pp. 23-45). Westport, CT: Ablex.
- Kaçar, I. G., ve Zengin, B. (2009). İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenenlerin dil öğrenme ile ilgili inançları, öğrenme yöntemleri, dil öğrenme amaçları ve öncelikleri arasındaki ilişki: Öğrenci Boyutu. Journal of Language and Linguistic Studies, 5 (1), 55-89.
- Kubota, R. (2003). New approaches to gender, class, and race in second language writing. Journal of Second Language Writing, 12(1), 31-47.
- Mantle-Bromley, C. (1995). Positive attitudes and realistic beliefs: Links to proficiency. Modern Language Journal, 77 (1), 11-22.
- Miele, P. (1982). Suggestopedia: Easier learning the natural way. Sandy Spring, MD: Utopia Unlimited.
- Mori, Y. (1999). Epistemological beliefs and language learning beliefs: What do language learners believe about their learning? Language Learning. 49(3), 337-415.
- Rieger, B. (2009). Hungarian university students’ beliefs about language learning: A questionnaire study. Working Papers in Language Pedagogy, 3, 97-113.
- Strevens, P. (1978). The nature of language teaching. In R. C. Richards (Ed.), Understanding second and foreign language learning: Issues and approaches (pp. 179-203). Rowley: Newbury House.
- Sunel, A. H. (1989). Yabancı dil öğretiminde metot sorunu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4), 137-143.
- Üstünlüoğlu, E. (2009). Autonomy in language learning: Do students take responsibility for their learning? Journal of Theory and Practice in Education, 5(2), 148-169.
- Vatanartıran, S., Dalgıç, G., ve Karadeniz, Ş. (2014). Factors related with students’ foreign language achievement. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(3), 01-18.
- Wenden, A. (1991). Learner strategies for learner autonomy. New York, NY: Prentice Hall.