Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Cumhuriyet Öncesi Dönem Gençlik Ve Eğitimi Üzerine Bazı Düşünceler

Yıl 2018, Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı, 398 - 413, 07.03.2018
https://doi.org/10.26466/opus.390606

Öz

Bu araştırmanın amacı Cumhuriyet öncesi dönem
gençliğinin eğitimi üzerine dile getirilen düşüncelerin genel bir
değerlendirilmesini yapmaktır. Bu amaç çerçevesi içerisinde gençlik ve eğitim
ile ilgili Osmanlıca metinler taranarak günümüz Türkçesine çevrilmiştir.
Araştırmada tarama ve betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonunda
gençlerin eğitiminde okul, öğretmen, toplum ve resmi makamların gençlerin
seciye, karakter ve ahlaki değer gelişimindeki görev ve sorumlulukları üzerinde
durulduğu görülmüştür. Bunun yanı sıra bizim okulların gençleri sadece memur
zihniyetinde yetiştirdiğini ancak yabancı ülkelerdeki okulların ise gençleri
memur zihniyetinden ziyade bir iş ve meslek sahibi yaptıklarını böylelikle
girişimcilik ruhunu geliştirdikleri sonucuna o dönemde bile ulaştıkları
sonucuna ulaşılmıştır. Günümüz gençliğini yakından ilgilendiren diğer önemli
bir sonuç ise sınavların (imtihanlar) gençlerin sağlıklarını bozan büyük bir
felaket olarak görülmesi ve imtihanların o dönemde olduğu gibi bugünkü şekilleriyle
de bize gençlerin zekâları ve kabiliyetleri hakkında bir fikir veremiyor ve
veremez olduğu şeklinde bilgilere ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Gür, B.S, Dalmış, İ. ve Diğ (2012). Türkiye’nin gençlik profili. Ankara: SETA Yay. No: 18.
  • Karasar, N. (1984). Bilimsel araştırma metodu. Ankara: Hacettepe Taş Kitapçılık.
  • Halil Fikret (1922). Mekteplerimizin yeni teşkilatı hakkında 1. Muallimler Mecmuası, 1(1-1), 11-15.
  • Halil Fikret (1922). Terbiyede mühim bazı mesail, Muallimler Mecmuası, 1(4), 57-60.
  • Halil Fikret (1923).Yeni mektep. Muallimler Mecmuası, 1(7), 125-130.
  • İsmail Hakkı (1915). Bizde maarif nasıl telakki ediliyor?. Tedrisat-ı İptidaiye Mecmuası. 5(29-2),34-39.
  • M. Zekeriyya (1917). Dini terbiye ve dini tehsil. Muallim Mecmuası. 2 (2-16),557-560.
  • M. Zekeriyya (1917). Milli terbiye ve fenni terbiye. Muallim Mecmuası, 2 (2),534-537.
  • Mehmet Emin (1915).Tali tedrisatta usül meselesi, Tedrisat Mecmuası, 5 (30-5), 102-105.
  • Mehmet Emin (1917). Musiki ve mekteplerimiz. Muallim Mecmuası, 2, (2-15), 539-543.
  • Selim Sırrı (1917). Terbiye-i bedeniye dersleri- Almanya’da jimnastik, Basedow. Tedrisat Mecmuası, 8 (40), 476-478.
  • Muallim Cevdet (1919). Terbiyemizde buhran. Tedrisat Mecmuası. 10 (49). 326-331.
  • Nigar Binti Osman (1895). saadet servette midir?”. Hanımlara mahsus gazete, 23, s.2- 3.
  • Sadrettin Celal (1923). Halk Hükümetinde Mektep Teşkilatı -2, İlk Tahsil Muallimler Mecmuası, 2 (16).s.349-356.
  • Sâtı Bey (1918). Meşrutiyetten Sonra Maarif Tarihi,. Muallim Mecmuası, 2 (2-19), s. 653-665.
  • KAYNAKLARAli Haydar (1922). İmtihan, Muallimler Mecmuası. 1 (1-1), 4-11.
  • Selim Sırrı (1925). Mekteplerde fikir ve beden terbiyesi. Muallimler Birliği Mecmuası,1(3), 106-109.
  • Süleyman Şevket (1923). “İlk ve orta darülmuallimat 2(muallimliğe ihtiyaç). Muallimler Mecmuası, 1(10), 204-207.
  • Tedrisat Mecmuası (1914). Konya’da inas darülsanaisi. Tedrisat Mecmuası, 4 (24-4), 58-59.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2014). İstatistiklerle gençlik 2014. Türkiye İstatistik Kurumu Matbaası, Ankara.
  • Belkıs İclal (1917). Çiftçi hanımlarımız için. Yeni Fikir, 2, 38-43.
  • Doktor Sabri (1923). Bir milletin kudreti ictimaiyesi o milletin mekteplerine tabidir. Muallimler Mecmuası. 2(14), 285- 293.
  • Ethem Nejat (1911). Yeni mektepler. Yeni Fikir, 1 (1), 9.

Thoughts on Youth and Education In Pre-Republic Period

Yıl 2018, Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı, 398 - 413, 07.03.2018
https://doi.org/10.26466/opus.390606

Öz

The purpose of this research is to make a
general evaluation of the thoughts expressed on the young people before the
Republic. Within this framework, Ottoman texts related to youth and education
were scanned and turned into modern Turkish. Descriptive analysis method was
used in the study.At the end of the research, it was seen that the education,
the teachers, the society and the official authorities in the education of
young people focused on the duties and responsibilities of young people in the
development of character and moral values.In addition, while our schools
educate young people only in civil servant mentality, but the schools in
foreign countries have achieved a job and profession rather than a civil
servant mentality, so it has been found that the entrepreneurship spirit has
developed even at that time. Another important result closely related to
today's youth is that examinations are seen as a great disaster disturbing the
health of the young people and that examinations can not give us an idea about
the intelligence and abilities of the young people as in the Pre-Republic
period. 

Kaynakça

  • Gür, B.S, Dalmış, İ. ve Diğ (2012). Türkiye’nin gençlik profili. Ankara: SETA Yay. No: 18.
  • Karasar, N. (1984). Bilimsel araştırma metodu. Ankara: Hacettepe Taş Kitapçılık.
  • Halil Fikret (1922). Mekteplerimizin yeni teşkilatı hakkında 1. Muallimler Mecmuası, 1(1-1), 11-15.
  • Halil Fikret (1922). Terbiyede mühim bazı mesail, Muallimler Mecmuası, 1(4), 57-60.
  • Halil Fikret (1923).Yeni mektep. Muallimler Mecmuası, 1(7), 125-130.
  • İsmail Hakkı (1915). Bizde maarif nasıl telakki ediliyor?. Tedrisat-ı İptidaiye Mecmuası. 5(29-2),34-39.
  • M. Zekeriyya (1917). Dini terbiye ve dini tehsil. Muallim Mecmuası. 2 (2-16),557-560.
  • M. Zekeriyya (1917). Milli terbiye ve fenni terbiye. Muallim Mecmuası, 2 (2),534-537.
  • Mehmet Emin (1915).Tali tedrisatta usül meselesi, Tedrisat Mecmuası, 5 (30-5), 102-105.
  • Mehmet Emin (1917). Musiki ve mekteplerimiz. Muallim Mecmuası, 2, (2-15), 539-543.
  • Selim Sırrı (1917). Terbiye-i bedeniye dersleri- Almanya’da jimnastik, Basedow. Tedrisat Mecmuası, 8 (40), 476-478.
  • Muallim Cevdet (1919). Terbiyemizde buhran. Tedrisat Mecmuası. 10 (49). 326-331.
  • Nigar Binti Osman (1895). saadet servette midir?”. Hanımlara mahsus gazete, 23, s.2- 3.
  • Sadrettin Celal (1923). Halk Hükümetinde Mektep Teşkilatı -2, İlk Tahsil Muallimler Mecmuası, 2 (16).s.349-356.
  • Sâtı Bey (1918). Meşrutiyetten Sonra Maarif Tarihi,. Muallim Mecmuası, 2 (2-19), s. 653-665.
  • KAYNAKLARAli Haydar (1922). İmtihan, Muallimler Mecmuası. 1 (1-1), 4-11.
  • Selim Sırrı (1925). Mekteplerde fikir ve beden terbiyesi. Muallimler Birliği Mecmuası,1(3), 106-109.
  • Süleyman Şevket (1923). “İlk ve orta darülmuallimat 2(muallimliğe ihtiyaç). Muallimler Mecmuası, 1(10), 204-207.
  • Tedrisat Mecmuası (1914). Konya’da inas darülsanaisi. Tedrisat Mecmuası, 4 (24-4), 58-59.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2014). İstatistiklerle gençlik 2014. Türkiye İstatistik Kurumu Matbaası, Ankara.
  • Belkıs İclal (1917). Çiftçi hanımlarımız için. Yeni Fikir, 2, 38-43.
  • Doktor Sabri (1923). Bir milletin kudreti ictimaiyesi o milletin mekteplerine tabidir. Muallimler Mecmuası. 2(14), 285- 293.
  • Ethem Nejat (1911). Yeni mektepler. Yeni Fikir, 1 (1), 9.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Savaş Karagöz

Yayımlanma Tarihi 7 Mart 2018
Kabul Tarihi 6 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Karagöz, S. (2018). Cumhuriyet Öncesi Dönem Gençlik Ve Eğitimi Üzerine Bazı Düşünceler. OPUS International Journal of Society Researches, 8(1), 398-413. https://doi.org/10.26466/opus.390606