Mizah,
tarih boyunca felsefe, edebiyat, psikoloji, sosyoloji, eğitim ve yönetim gibi farklı
disiplinlerden birçok düşünür, yazar ve araştırmacının ilgisini çekmiş ve
üzerinde son yıllarda araştırmaların yoğunlaştığı bir kavramdır. Sosyal bir
olgu olan mizah sosyal ilişkilerin önemli bir öğesidir. Okul yöneticilerinin
mizahı algılamalarında ve kullanabilmelerinde insanlara, olaylara ve özellikle
problemlere karşı özgün bakabilmeleri, ilişkilerdeki ironi ve komediyi fark
edebilmeleri oldukça önemlidir. Bununla birlikte öğretmenlerin eğitsel düzlemde
mizahın kullanımına yönelik tutumlarının olumlu olması da önemlidir. Çünkü
eğitsel yaşantıların yön bulmasında öğretmenlerin eğitsel kavramlara dönük
tutumlarının oldukça büyük payı bulunmaktadır. Mizah ile ilgili yapılan çağdaş
psikolojik araştırmaların hemen hemen hepsi, mizah duygusunun gerek psikolojik
gerekse sağlık ve iyilik durumunu geliştiren olumlu ve istenir bir kişilik
özelliği olduğu varsayımına dayanmaktadır. Araştırmacılar genellikle yüksek bir
mizah duygusuna sahip insanların; iyimserlik, kendini kabul, özgüven ve
özerklik gibi olumlu özellikler taşıdıklarını varsaymışlardır. Okul içi
iletişimlerde okul yöneticisinin payı yadsınamaz bir gerçektir. Okul yöneticisi
olumlu bir tavır sergilediği sürece öğretmen, öğrenci ve velilerin de
eğitim-öğretime katılmaya istekli olmaları;
dolayısıyla okula karşı olumlu bir tutum benimsemeleri
beklenmektedir. Okul yöneticisi
tarafından iletişimde mizahi bir yol izlenmesinin, zorlukları kolaylaştırmak,
olumsuzlukları olumluya dönüştürmek için hep birlikte çalışma isteğine neden
olacağı düşünülmektedir.
Humor is a concept that has attracted the attention of many thinkers,
writers and researchers from different disciplines such as philosophy,
literature, psychology, sociology, education and management throughout history
and it has been intensively researched in recent years. Humor, a social
phenomenon, is an important factor of social relations. It is very important
for school administrators to be able to approach the people, the events and the
particularly the problems originally in their humor perception and use, and to
realize the ironies in relations and comedy. In addition to this, it is also
important that teachers' attitudes towards use of humor on educational level
are positive. This is because teachers’ attitudes towards educational concepts
have a considerable share in determining educational experiences. Almost all of
the contemporary psychological researches on humor are based on the assumption
that sense of humor is a positive and desired personality trait which develops
both state of psychology, health and well-being. Researchers have assumed that
people who have a high sense of humor have positive features such as optimism,
self-acceptance, self-confidence and autonomy. In inter-school communication,
the school manager’s role is a stubborn fact. As long as the school manager has
a positive attitude, teachers, students and parents are supposed to be willing
to participate in education; therefore, they are expected to adopt a positive
attitude towards school. It is thought that following a humorous way in
communication by the school manager will lead to the desire to work together to
ease the difficulties and to turn the negative things into positive.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 21 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı |